MDMA IKEA
Foto: MDMA-Team

Unge er begyndt at tage ekstra stærke og farlige ecstasy-piller med IKEA-logoer

18-årig brite død af overdosis efter at have indtaget piller med IKEA-logo. Britisk politi advarer mod den ekstra stærke ecstasy, der er i omløb.

IKEA’s blå og gule farver har de seneste måneder gået sejrsgang gennem modeverdenen, og de mange hyldester til især den karakteristiske, blå Frakta-bærepose må have smigret den svenske møbelproducent. Det gør den nyeste IKEA-trend næppe.

I Storbritannien meddeler myndighederne, at en særlig kraftig ecstasy-pille, også kaldet MDMA, med IKEA’s logo er begyndt at cirkulere, og foreløbig har de kostet en 18-årig brite livet som følge af en overdosis. Det skriver BBC.

”Vi opfordrer kraftigt til, at ingen borgere tager disse tabletter af hensyn til deres helbred,” lyder det i en pressemeddelelse fra det britiske politi.

Advarslen mod de stærke IKEA-piller kommer få måneder efter, at politiet i Manchester i marts fandt røde og gule ecstasy-piller med Mastercard- og Mickey Mouse-logoer på en festival, som var tre-fire gange så stærke som almindelig ecstasy. Ifølge The Guardian mistænkes de for at være årsagen til en 17-årig piges dødsfald.

I det hele taget er ecstasys popularitet tiltagende – ikke bare i Storbritannien, men i hele Europa – blandt unge som har genopdaget det berygtede party-drug, der for alvor kom frem med house- og rave-scenen i 80’erne og 90’erne.

Ifølge European Drug Report 2017 er der sket en stigning i salget og distributionen af pillerne, som 2.7 mio. europæere anslås at have indtaget i løbet af det seneste år. Rapporten viser også, at pillerne, som i Europa primært produceres i Belgien og Holland, i gennemsnit indeholder mere MDMA end tidligere.

En del af opblomstringen skyldes ifølge European Drug Report, at MDMA er blevet mere tilgængeligt, og at det markedsføres aggressivt med farvede piller og logoer fra store, populære virksomheder såsom IKEA.

LÆS OGSÅ: "Jeg tager små doser LSD for at blive stærkere og mere kreativ"

LÆS OGSÅ: Casper er vaneforbryder: ”Kan man ikke komme i kontakt med mig, er det, fordi jeg er død eller bag tremmer”

LÆS OGSÅ: Tendens: Børn bruger dødsfald til at få anerkendelse på YouTube

Se, hvad vi ellers skriver om: IKEA og Stoffer