Tech-firmaer som Google smider milliarder af kroner i wearbles. Gadgets, der ikke bare ved hånden, men på kroppen kan holde os konstant online. Og nu kommer den amerikanske gigant Ralph Lauren som det første modehus med deres version af en wearable T-shirt. En T-shirt, der blandt andet følger din puls og vejrtrækning, mens du træner. 

Under den igangværende udgave af tennisturneringen U.S. Open har Ralph Lauren iklædt turneringens bolddrenge i den nye trøje. 



Ralp Laurens wearable har under brystet en bluetooth transmitter, accelerometer og gyroskop, der måler aktivitet, vejrtrækning og sågar, hvor meget energi din krop har brug for i løbet af en dag. Ralph Lauren mener, trøjen kan hjælpe folk med at leve et sundere og bedre liv.  



Et produkt, der umiddelbart henvender sig til en relativt smal målgruppe. Trøjen er brugbar og relevant for den professionelle sportsudøver. Men er den generelle interesse for sundhed og fitness så stor, at trøjen kan blive rigtig populær og ligefrem nødvendig?

Flere studier viser, at folk generelt er rimelig uimponeret over den nye teknologi, hvad enten det kommer i form af briller (Google Glasses) eller nu som tøj. Den gruppe af befolkningen (fx de ældre), som umiddelbart kunne få størst glæde af en T-shirt, der viser vejen for et sundere liv, har endnu ikke taget det til selv. Og samtidigt har de mere teknologibegejstrede unge er heller ikke blevet bidt på endnu. 



Ralph Lauren har store ambitioner med den nye teknologi, og planen er i fremtiden at den også skal indføres i den klassiske polo, jakkesæt og endda babytøj.