Se billeder: På besøg hos McLaren og Kevin Magnussen

I den sydøstlige engelske landsby, Woking, ligger McLarens Technology Center. Siden 2005 har det været hovedbunkeren for McLarens Formel 1-team, som er det mest vindende siden deres debut i 1966. Her arbejder 150 ingeniører og designere på at forbedre Kevin Magnussen og Jenson Buttons racere. I gennemsnit opfinder de jakkesætsklædte eksperter en ny dims hvert 20. minut. Der er altså rigeligt at se til for Magnussen, som også til dagligt bor i Woking 40 km fra London. Derfor var danskeren også til stede, da Euroman kom forbi.

Hvad laver du en dag som i dag?

”Først debriefer jeg fra sidste løb, og ellers skal jeg køre omgange i simulatoren. Jeg kører nogle omgange, analyserer, og sætter bilen anderledes op igen og igen. Der er måske designet nogle nye ting til bilen, som jeg skal prøve af.”

Hvordan foregår det?

”Jeg sidder i en simulator, hvor jeg kan afprøve de ting, som designafdelingen har fundet på, men som ikke er fremstillet fysisk endnu. Vores testkørere afprøver forbedringerne først, og hvis de mener, det giver en fordel, så arbejder designerne videre på det. Jenson (Button, red.) og jeg får oftest ting, som er tættere på at være færdige forbedringer.” 

Kan du fortælle ingeniørerne noget, som de ikke kan aflæse på en computer?

”Der er nogle ting, som kun kørerne kan mærke. Hvis der udvikles en ny del, kan Jenson og jeg sagtens have forskellige meninger om den. Vi har forskellige kørestile, så vi har også forskellige programmer og opsætninger til bilen.” 

Har du en fornemmelse af, at det er anderledes af at være hos McLaren end hos andre Formel 1-teams?

”McLaren har måske et rygte om, at der er lidt gråt. Et meget sterilt team. Men der ligger så meget passion og vilje til at vinde hos alle. Der er en meget positiv stemning.”

Mærker du det under en løbsweekend?

”Jeg arbejder hele tiden, så jeg er ikke meget sammen med crewet. Først kører man træning, kvalifikation eller løb. Derefter analyserer jeg, og så skal jeg lave en masse presseting, interviews og events. Så der er ikke tid til det sociale med folkene i teamet.”  

Er der noget du kunne være foruden som racerkører?

”Interviews, haha.”

Du har ellers fået meget ros for at være god til at håndtere pressedelen?

”Jeg synes heller ikke, at de ting, jeg skal, er slemme, men jeg foretrækker bare at være i bilen.”

Nu skal vi ned og se på de historiske McLaren racere, som er udstillet nede i forhallen. Hvis du skulle pege én ud, som er lidt mere særlig end de andre, hvilken skulle det så være?

”Ingen tvivl. Ayrton Sennas McLaren MP4/4. Sammen med Alain Prost vandt Senna 15 ud af 16 løb i 1988. Det er der aldrig en bil, der har gjort siden.”

Se Magnussens favorit og en stribe af de øvrige McLaren-racere herunder.


McLarens spektakulære hovedkvarter. Nederst ses den Austin 7 fra 1952, som grundlægger Bruce McLaren vandt sit første løb i.


Da McLaren-teamet troppede op med McLaren M7C til Monte Carlos grand prix torsdag morgen 1969 fik man øjeblikkeligt forbud mod at køre med den forreste vinge. Bilen fik efterfølgende øgenavnet ’guillotinen’, pga. den spinkle kontruktion. Desuden flød benzinen i slanger over skuldrene på føreren af M7C’eren og gjorde den til en reel dødsfælde.


Alle biler på McLarens museum er de samme originale biler, som satte aftryk på historien, med undtagelse af McLaren M80 fra 1976. Bilen, som er den mest larmende McLaren nogensinde, kørte i den nordamerikanske Can-Am-serie. Dette er søsterbilen til den vogn, som grundlæggeren af McLaren, Bruce totalsmadrede og mistede livet i.


Emerson Fittipaldis M23 blev i 1974 den første racer, som sikrede McLaren mesterskabet i formel 1. Chassiset holdt i hele fem år fra ´73 til ´78.


MP4-1 var verdens første formel 1-racer med kulfiber-chassis , som i øvrigt blev skabt i samarbejde med NASA. Mange kritikere frygtede at bilen ikke var sikker nok, men det blev modbevist under det italienske grand prix i 1981. John Watson hamrede baglæns ind i et træ med 250 km/t, og bilens motor og gearkasse separerede fra køreren og væk fra benzinen. ”Præcis som det skulle,” fortæller en McLaren-repræsentant. Watson kunne gå væk fra uheldet.


Med MP4-2 vandt Niki Lauda det tætteste mesterskab nogensinde. Kun et halvt point adskilte Lauda og Prost efter sæsonen. Det halve point vandt Lauda, da Monacos grand prix belv afblæst før tid, og pointfordelingen derfor blev halveret.


For motorsportsentusiaster er dette en sand legende. Det er også Kevin Magnussens favorit og den mest succesfulde formel 1-racer nogensinde med 15 ud af 16 løbssejre. Det kunne have blevet til 16 ud af 16, hvis ikke en førende Senna havde kørt galt med to omgange igen af det italienske grand prix.


McLaren er det eneste team, der har vundet Le Mans i en debut. Og det skete endda med denne modificerede gadebil. McLaren havde syv biler med, hvoraf fire sluttede i top-5. Ejeren, Ron Dennis, ville fejre successen og lavede derfor fem gadelovlige versioner. Én står hjemme hos Ralph Lauren, mens en anden for nyligt blev solgt for 22 mio. $.


McLaren producerer i alt 375 P1’ere. Alle er solgt. I baggrunden ses den legendariske McLaren F1.


Pitstop-konkurrence. Euroman vandt ikke.


Der er helt hvidt, rent og stille i McLarens produktionsområde. Der produceres dagligt ti biler i hallen.

Euroman var inviteret af Tag Heuer, der til næste år kan fejre 30 års-jubilæum som samarbejdspartner og sponsor for McLarens formel 1-hold.




Se, hvad vi ellers skriver om: Kevin Magnussen og Formel 1