Sponsoreret af B&O
Foto: B&O

Sponsoreret af B&O

Fjernsynet spiller stadig en vigtig rolle liv i vores liv.

For 10 år siden præsenterede Steve Jobs Apples første iPhone. Det var en telefon, der kunne meget mere end at ringe. Faktisk kunne den så meget, at hele verden i dag ser total anderledes ud.

Store computerskærme er skiftet ud med små mobile apparater, der vistnok kaldes smartphones og tablets. Og de har taget over.

Men hvor meget?

Kan fjernsynet stadig konkurrere med de små skærme?

Netop dette har hele Danmarks tv-producent, Bang & Olufsen, lavet en undersøgelse af i form af en grundig rundspørge i Danmark, Tyskland, England og USA, der søger at finde hoved og hale vores fjersynsvaner.

I forlængelse af undersøgelsen har Bang & Olufsen fået produceret en interessant video, der adresserer fjernsynet i stuen som et tidløst element, der spiller en vigtig rolle i de flestes liv.

Men er fjernsynet nu også så tidløst, som Bang & Olufsen gør det til?

Det korte svar er ja!

Det lidt længere svar er, at fjernsynet i stuen stadig er samlingspunkt for mange familier.

For selvom vi ikke længere ser flow-tv, er vi ikke blevet mindre glade for at hænge ud foran tossen. I dag er det nemlig næsten ikke til at få fat i et fjernsyn, som ikke har SMART TV-funktioner.

Så i stedet for at sidde og se en eller anden genudsendelse stopfyldt med reklamer, vil vi meget hellere se Netflix eller lignende tjenester, hvor vi selv bestemmer sendetiden.

Det er nemlig ikke nogen tilfældighed, at der stadig står et TV i 96% af stuerne. Ifølge undersøgelsen gav 57% svaret, at de har mindst et program, som hele familien samles om på ugentlig basis. Og af disse 57% anså hele 90% denne tradition som værende ægte kvalitetstid.

Med andre ord fylder det klassiske fjernsyn stadig en hel del. 

Det handler ikke kun om, hvad der kommer ud af fjernsynet

Undersøgelsen viser at vi vægter både billedkvalitet og lyd meget højt, når vi skal have nyt tv. Men det er i stigende grad også vigtigt for os, hvordan fjernsynet ser ud, når det er slukket. Vi er blevet langt mere bevidste i forhold boligindretningen.

Fjernsynet er ikke længere et produkt, der blot tjener formålet at sende digital underholdning. Fjernsynet er blevet et designelement på niveau med sofaen. Et fjernsyn er ikke bare et fjernsyn.

Det skal se lækkert ud.

Og det er noget, som Bang & Olufsen i særdeleshed kan skrive under på. Her handler det nemlig lige så meget om at levere æstetik på det fysiske niveau som på et højteknologisk.

I forlængelse heraf har Bang & Olufsen netop afsløret sidste skud på stammen.

Eclipse er navnet.

Og det er skabt til familien, der ikke ønsker andet end det suverænt bedste og det suverænt smukkeste.