De fleste har nok prøvet at tale til deres tv, radio eller avis. Som regel sker det, fordi nyhedernes indhold eller formidling irriterer dig. Sådan var det i hvert fald indtil i torsdags.

Der lancerede det digitale finansmedie Quartz nemlig en nyhedsapp, som man kan føre en samtale med.

"Det føles som en ven, der beretter om nyt fra verden. Og det inkluderer mig i samtalen. Det er forfriskende i forhold til mere klassisk nyhedsformidling," siger Anders Emil Møller, der er digital udviklingschef hos Politiken og har brugt den indtil nu udelukkende engelsksprogede Quartz app siden lanceringen.

Som eksempel på den personlige inklusion præsenterede app’en i sidste uge en nyhed om, at Netflix pludselig er tilgængelig i næsten alle lande i verden. Hertil kunne man spørge: ”Næsten alle?” Hvortil historien blev uddybet med oplysningen, at Netflix stadig ikke findes i Kina, Nordkorea og Syrien.


 
Dagens historier, der er udvalgt af Quartz’ nyhedsbrevsredaktører, og som stammer både fra Quartz’ egen produktion og fra andre medier, bliver alle præsenteret på denne måde. Som små beskeder, man kan kommunikere med og eventuelt, hvis man er interesseret i at vide mere, trykke sig ind på og læse i deres fulde udstrækning. Alt sammen foregår inde i appen.  

I en tid, hvor alverdens digitale nyhedsmedier eksperimenterer med long read-formater, snapchat-tilstedeværelse og en regnbue af betalingsordninger for at sikre sig brugernes penge og opmærksomhed, har Quartz præsenteret en anderledes ide. En ide, der ikke bare konkurrerer med de andre medieudbydere, men måske også med dit sociale netværk og dine overspringsvaner. 

Det betyder for eksempel, at den er kæk i tonen, sender dig sjove GIF’er og giver dig mulighed for at udtrykke din interesse. 

”Jeg er vildt imponeret. Det virker godt. Det er sjovt at bruge,” siger Rasmus Landgreen, der arbejder med at designe digitale brugeroplevelser, han er såkaldt ux-designer og har senest lavet den nye medieplatform til det danske medie Zetland.

"Quartz’ nyhedsapp er en ny og spændende måde at formidle nyheder på. Du får mange forskellige nyheder, der spænder fra det relevante til det fjollede, på en meget mere nede på jorden måde, end mange andre medier bruger," siger han.

Quartz er ejet af amerikanske Atlantic Media, og nyhedsprofilen er global med en amerikansk vinkel. Hovedstofområderne er business og teknologi, men der er også plads til et sjovt billede af en ansat ved Tokyo Akvarium, der iført julemandskostume krammer en zebrahaj – under vandet. Eller et haikudigt om den finansielle situation.

iPhone Screenshot 2

I modsætning til mange andre medietiltag råber appen ikke højt om egen vigtighed, relevans eller breaking-kvaliteter. Quartz satser først og fremmest på at være den skægge og interessante ledsager til det lille hul i pligterne. Og det lykkes, siger Anders Emil Møller, digital udviklingschef hos Politiken:

”Helt ned til de tre dansende prikker, som vi kender fra Messenger og iMessages, minder appen om noget af det, vi bruger mest tid på, nemlig den daglige kontakt med vores familie og venner.”



Anders Emil Møller er begejstret for appen, fordi den giver fornemmelsen af en menneskelig relation til dine nyheder. Selvom nyhederne, beskederne, emojierne og læserens svarmuligheder alle er præfabrikerede og bliver administreret af et computerprogram. Han mener, at det er nyhedsappens tilbagelænede, men gennemarbejdede form, der giver det personlige præg, for eksempel har han oplevet at få en lille farvel-hilsen af en Star Trek-karakter i GIF-form, da han havde læst sig igennem dagens nyheder.

”Der er kælet for hver enkelt lille taleboble. Tonen er kortfattet og poppet, men på en måde, der vidner om stort overskud,” siger udviklingschefen, der ikke udelukker at et medie som Politiken vil lade sig inspirere af Quartz-appen. 

”Absolut, det skal vi,” siger Anders Emil Møller uden at ville gå i detaljer med præcis hvordan.  Men han peger på, at dét, Quartz grundlæggende har forstået, og som de sociale mediers succes i almindelighed er et eksempel på, er, at mennesker ikke bare vil have nyheder, men samtidig vil have en samtale om dem.

På det punkt er Quartz-appen stadig kun på forsøgsstadiet i og med, at samtalen derinde kun er en illusion. Du kan ikke tale med din nyhedsredaktør for alvor, for dine svarmuligheder er kun to indstillinger. Men den giver en fornemmelse af et mediebillede, hvor læserne kommer til at kunne chatte direkte med journalister og redaktører, og hvor nyhederne, måske også med hjælp af kunstig intelligens, opstår i realtid. Det forudsiger Anders Emil Møller:

”Det er et spændende første bud på, hvor den digitale nyhedsformidling bevæger sig hen. Det tager hul på en form, som jeg tror medierne kommer til at dyrke,”

Quartz app kan downloades i iTunes, foreløbig kun til iPhone, men en Android-udgave er under udvikling.
 
LÆS OGSÅ: 16 eksempler på at lokaljournalistik er det bedste

LÆS OGSÅ: Vice har rystet verden med kannibaler, stoffer og breaking news 

LÆS OGSÅ: Stjernefotograf om sit berømteste motiv: "Folk ville vide hvad hun hed, hvordan de kunne hjælpe hende, gifte sig med hende"