Lemmingeeffekten var total, da app’en Pokémon Go ramte verden. Overalt var folk samlet i enorme enklaver og indledte i fællesskab jagten på Pikachu Charmender og alle de andre.

Det har været sommerferiebeskæftigelsen nummer et for et hav af mennesker, der har udlevet barndomsdrømmen om at være Ash i en virtuel verden med magiske, krigeriske fabeldyr.

Men klichéen ’alting har sin ende’ kan vise sig også at finde sig til rette i Pokémon-universet - og måske oven i købet hurtigere end forventet. En undersøgelse fra Axiom Capital Management viser, at antallet af mennesker, der bruger app’en dagligt går stødt nedad. Og app'en ikke alene har ramt toppen, men at dets kurver peger nedad. Undersøgelsen bekræftes også andre steder fra blandt andet Apptopia.

Undersøgelsen viser også, at det daglige engagement bliver mindre. Nintendo-aktien er også dalet betragtlig siden sommerens peak. Ikke mindst fordi investorerne stiller spørgsmålstegns evne til at tjene penge på spillet.

Store mobil-aktører som Facebook,Twitter og selv Tinder har ellers været bekymrede for, at Pokemon Go skulle sluge en stor del af verdens tid på de mobile platforme, men Axiom Capital Management mener, at den frygt er ubegrundet.

Denne graf viser, at interessen målt på Google for Augmented Reality (som Pokemon Go) er, på vej ned, mens den omvendte tendens ses for Virtual Reality.

LÆS OGSÅ: Pokemon-feberen er varmere end nogensinde

LÆS OGSÅ: Star Wars-dronerne kommer

LÆS OGSÅ: Facebook vil udfordre Snapchat med ny video-feature