Landfolk vil udleje særlige sommerhuse i Danmark, som du ikke kan finde på Airbnb scroll-down

Landfolk vil udleje særlige sommerhuse i Danmark, som du ikke kan finde på Airbnb

Det bliver mere og mere populært at holde ferie i Danmark. Det kan man se på sommerhuspriserne, der er eksploderet de seneste år, og på udlejningsmarkedet, der har kronede dage. En af udbyderne er den nystartede udlejningsplatform Landfolk, der vil hylde det danske sommerhusliv med håndplukkede sommerhuse i naturskønne omgivelser. Vi har talt med Camilla Swartz og Cathrine Reimann, der er to ud af Landfolks syv stiftere, om, hvordan de fik idéen til Landfolk, hvordan de finder de særlige sommerhuse, og hvornår de fejrede deres seneste succes.

Af Nina Buth Olsen
Foto: Landfolk/PR
Karriere Euroman

Hvordan fik I idéen til Landfolk?

Cathrine: ”Historien om Landfolk er til dels en stor forkærlighed for sommerhuslivet. Det er en rejseform, ferieform og en weekendform, som vi nyder, dyrker, hylder, er vokset op med og gerne vil give videre.

Før vi startede Landfolk, arbejdede Camilla og jeg (og de fem andre stiftere, red.) sammen hos Airbnb, og her kunne vi se, at de ikke havde mulighed for at forstå sommerhuslivet i en nordisk kontekst, fordi virksomheden var baseret i San Francisco. Der var selvfølgelig allerede en masse bureauer og andre platforme i Danmark, som tjente mange penge på sommerhusudlejning, men de hyldede ikke sommerhuslivet på samme måde, som vi gerne vil gøre det.

De sommerhuse, vi kunne finde, var hyldevarer med parabol til tyske gæster, en sort lædersofa, som man kan tørre af, og blomstrede gardiner. Det var ikke steder, som vi havde lyst til at tage hen med vores familier, venner eller kollegaer. Men der findes jo så mange fantastiske sommerhuse i Danmark, så derfor startede vi Landfolk.”

Hvordan adskiller I jer fra jeres konkurrenter som fx Airbnb og Dancenter?

Camilla: ”Vores konkurrenter kan alle noget særligt og gør det godt i hver deres del af branchen. Men en stor udfordring er, at der findes ca. 200.000 sommerhuse i Danmark, men kun 20 procent bliver udlejet. Og et sommerhus står gennemsnitligt tomt ca. 300 dage om året. Det er sommerhusindustriens største udfordring, og det vil vi gerne være med til at ændre.

Lige nu har vi omkring 135 sommerhuse på vores platform, og cirka halvdelen har aldrig været udlejet før. Det er en øvelse at udvide markedet og gøre det attraktivt for sommerhusejere, der ikke tidligere har udlejet. Og så er det vores største mulighed for at blive en succes."

Se, hvad vi ellers skriver om: Sommer, Ferie og Bolig