Nej tak til Black Friday
Foto: Getty Images

Nej tak til Black Friday

Danske mærker laver anti-kampagner mod Black Friday

Igen i år møder det amerikanske udsalgsfænomen modstand i Danmark.

I morgen rammer det årligt tilbagevendende tilbudsevent Black Friday igen Danmark. Rigtig mange butikker vil udvide åbningstiden og lave radikale prisnedsættelser.

Men ikke alle.

En række mærker og butikker herhjemme laver anti-kampagner mod det amerikanske udsalgsfænomen. Sidste år boykottede Mads Nørgaard eksempelvis konceptet og lod bogstavelig talt sin webshop gå i sort.

I år har streetwear-producenten Soulland valgt ikke at have tilbud og deltage i forbrugsfesten på fredag. I stedet vil de i deres 'Anti Black Friday' genoptage et print fra 2007 og sælge denne ene T-shirt til fuld pris, hvor alt overkskuddet vil gå til LGBT Asylum. En NGO, hvis arbejde går ud på at sikre LGBT-personers rettigheder i det danske asylsystem.

Soullands T-shirt til 'Anti Black Friday'. Foto: Soulland

Printet var et forslag til en socialdemokratisk valgplakat og har et antifascistisk budskab. Det blev lavet i samarbejde med den danske kunstner og filmskaber Jakob Boeskov.

Hos undertøjsmærket Organic Basics ser man Black Friday som en beskidt dag i en beskidt industri. 

Organic Basics vil dog ikke udelukke sig fra dagen, men vil bruge lejligheden til at få flere mennesker til at tage bæredygtige valg og er gået sammen med Fab Scrap. For hvert nyt produkt man sælger på Black Friday, vil man genbruge 20 brugte. Derfor tilbyder man også rabatter. På nuværende tidspunkt tilstræber man at finansiere genbrug af 7 tons brugt tøj.

Også den svenske skoproducent Vagabond tager andre midler i brug til Black Friday. I stedet for at lave slagtilbud går 10 procent af salget i morgen til UNICEF og deres internationale skoleprogram.

 

Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode, Stilguide og Udsalg