Rasmus Walter
Foto: Ken Hermann

Rasmus Walter

Rasmus Walter: "Jeg er i studiet fra 9-15 hver dag. Det er næsten som et kontorjob, bortset fra at jeg laver musik"

Nogle musikere bruger seks år på at lave én plade. På den tid har Rasmus Walter lavet fire. Senest ’Himmelflugt’, der udkom i november sidste år. Arbejdsprocessen kan både involvere at vaske op, se tv-serier, gå til fest og høre Taylor Swift.

Du har udgivet fire plader siden 2011. Kan du blive ved med at holde det tempo?

”Jeg vil helst udgive musik og være i gang hele tiden. Jeg vil hellere lave fire album på seks år og så fortryde noget af det om 10 år, end jeg vil bruge seks år på det samme album og risikere at fortryde det alligevel.

Jeg gider ikke tage 20 takes på en vokal eller spille det samme stykke på guitar 30 gange, for så forsvinder det umiddelbare og det sjove ved at lave musik for mig. I bund og grund er jeg nok bare rastløs.

Når det er sagt, tror jeg, at der kommer til at gå længere tid før næste album. Jeg har brug for et pusterum fra studiet, så jeg kan finde ud af, i hvilken retning mit næste projekt skal bevæge sig. Jeg har bl.a. overvejet, om jeg skal begynde at skrive og synge på engelsk igen.”

Rasmus Walter

Født 1978. Har været forsanger i Grand Avenue, som han var med til at danne i 2001, og siden 2011 har han udgivet fire soloalbum. I 2015 var hans sang ’På en dag som i dag’ den niende mest afspillede danske sang i radioen. Er aktuel med ’Himmelflugt’, der udkom i november 2016.

Hvordan får du ideer?

”Det er i virkeligheden ret uromantisk. Når Keith Richards siger, at han drømte sig til guitarriffet i ’Satisfaction’, har jeg på fornemmelsen, at det er en røver-historie. Det er i hvert fald aldrig sket for mig.

Mine ideer opstår i helt almindelige hverdagssituationer, lige før eller efter opvasken, eller mens jeg er ved at putte mine børn. Det kan være en lille lydbid, jeg hører, eller to akkorder, der lyder godt efter hinanden, som dukker op i mit hoved. Og så sætter jeg mig ned og optager det på min telefon med det samme, så jeg ikke glemmer det.”

Hvordan foregår det, når du så begynder at indspille?

”Det starter med, at jeg arbejder for mig selv i mit lille studie på Vesterbro med alle de ideer, jeg har gået og optaget på telefonen. Alle de små bidder forsøger jeg at forvandle til noget, der ligner udkast til færdige sange.

Når jeg så synes, jeg har sange nok, tager jeg dem med over til Søren Mikkelsen, der er producer og medejer af Medley Studios, og som jeg har arbejdet sammen med på mine sidste tre plader. Sammen gør vi sangene færdige, og når han kommer indover, ændrer de sig som regel en del.

Han har en masse input, og det er fedt at få andre ører på sin musik, men samtidig har vi nogenlunde samme smag, så vi har aldrig svært ved at finde en fælles retning.”

Hvordan ser en typisk dag i studiet ud?

”Jeg har kone og to børn, så jeg er ikke en af de musikere, der sidder oppe og laver musik om natten i en whiskybrandert. Jeg afleverer min søn om morgenen og tager derefter i studiet fra 9 til 15, så jeg går på arbejde hver dag. Det er næsten som et kontorjob, bortset fra at jeg laver musik.”

Hvad gør du, hvis du går i stå, mens du er i studiet?

”Så læner jeg mig tilbage i min stol og ser en tv-serie på computeren. Det tager jeg meget afslappet, for så kan det være, at inspirationen lige pludselig kommer til mig klokken halv tre om natten, når jeg står og er fuld til en fest.

Man kan ikke tvinge det frem, og det kan godt være, at jeg sidder i studiet i dagtimerne, men derhjemme er klaveret aldrig langt væk. Jeg går nu sjældent helt i stå. I stedet laver jeg dårlige, halvfærdige sange og skitser. De ender ikke på albummet, men det er en god måde at holde sig i gang på.”

Hvor mange sange når du at kassere, når du laver et album?

”Musik er et håndværk for mig, og jeg synes, at jeg bliver bedre og bedre til det håndværk. Det betyder også, at jeg bliver bedre til at sortere de dårlige skitser og optagelser fra. Til mit seneste album har jeg måske lavet 15 færdige sange, og der endte med at være 11 på albummet.”

Hvor meget lytter du til anden musik, mens du indspiller?

”På mit første album lyttede jeg slet ikke til anden dansk musik, mens jeg indspillede, fordi jeg var bange for afsmitning. Men i dag bruger jeg ofte andres musik som reference.

Det kan være, at der er en bestemt rytme eller et bestemt musikalsk virkemiddel i en sang, som jeg synes fungerer godt, og som jeg så forsøger at gøre til mit eget.

På nummeret ’For evigt ung’ fra ’Himmelflugt’ har jeg fx brugt basgangen og fremdriften i omkvædet fra et Taylor Swift-nummer, der hedder ’Style’, som reference, men jeg tror ikke, man lægger mærke til det, hvis man ikke ved det.”

Når albummet er færdigt, hvordan er det så at give det fra sig?

”For mig er der en tilfredsstillelse i at gøre et album færdigt og udgive det, mere end der er nervøsitet for, hvordan andre modtager det. Det kan jeg alligevel ikke gøre noget ved.

Derfor har jeg også et afslappet forhold til anmeldelser. Anmelderne og jeg er ikke altid de bedste venner, men jeg synes, at det er sjovt at læse dem. Særligt Thomas Treo fra Ekstra Bladet. Og han syntes faktisk, at min musik var ’i bedring’, som han skrev i sin anmeldelse af ’Himmelflugt’. Det er da også en slags kompliment.”

LÆS OGSÅ: Her er den nye mand, der bestemmer over musikken på P3

LÆS OGSÅ: Hold øje med i 2017 - Musikeren Bisse: "Jeg er nødt til at få dårlige anmeldelser, for det er ikke sundt at blive gejlet op"

LÆS OGSÅ: Chief 1: "I 1993 fik jeg mit første angstanfald, holdt op med at turnere, jeg fik kræft i maven og bandet gik i opløsning"