Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

Man kan sige meget om en mand alene ud fra hans bilvalg – se bare her.

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”
Offentliggjort
Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

1985 MG Montego EFI, offwhite

I lære som busmekaniker.

Jeg fik kørekort den 3. august 1991. Det var den dag, jeg blev 18. Samme dag kørte jeg med min kæreste en tur til Jylland og Tyskland i den bil, som jeg havde købte fire måneder før. En MG Montego 2.0 EFI, der udgjorde summen af en større analyse af, hvad mine penge rakte til af køreglæde for en busmekanikerlærling. 

De havde proppet alt muligt i den, og så var det jo en 2.0, og den havde indsprøjtning, hvilket var sjældent. Men jeg blev træt af den efter en måned eller to og solgte den til nogle af mine forældres venner. 

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

Alfa Romeo 33, rød, og en masse andre Alfa’er

Busmekaniker og mekaniker.

At stå i lære som busmekaniker var ikke lige mig. Men jeg er vokset op med, at når man er startet på noget, så skal man gøre det færdigt. Det lærte mig også at skrue på biler, og det har jeg haft stor glæde af siden. 

Fx da jeg købte en af de biler, jeg elskede allermest dengang. En Alfa Romeo 33. Den første af flere Alfa’er. Jeg elskede måden, man sad i dem på, jeg elskede lyden og den måde, de kørte på. Det var noget helt særligt. 

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

1972 Jaguar XJ6, racing green og en masse andre Jaguarer

Mekaniker og bilsælger.

På et tidspunkt begyndte jeg at handle lidt med biler. I min barndom hed det sig, at min søster var god til at bruge hovedet, og at jeg var god til at bruge mine hænder. Men jeg havde opdaget, at jeg også var en dygtig sælger. 

Det startede med, at jeg luskede rundt til bilauktionerne ude i Sydhavn. Der var et sindssygt og meget maskulint miljø, hvor alle de lurvede brugtvognsforhandlere hang som gribbe over alt, der kunne sælges nemt. 

De mere eksotiske biler, var det ikke rigtig træk i, så dem købte jeg, skruede på og solgte videre. En af de første var en grøn Jaguar, som jeg faldt pladask for. Der var alt muligt galt med den, men alligevel startede det en stor besættelse af Jaguar i mig. 

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

Jaguar XJS V12 Cabriolet, lyseblå, og en masse andre engelske biler

Uddanner sig som ejendomsmægler hos Danbolig og starter sin egen butik.

På et tidspunkt fik jeg øjnene op for ejendomshandel. De lavede jo 40-50.000 kroner på en handel dengang, mens en bilhandel gav 16-20.000 og samtidig krævede, at man tog et udlæg og gav en garanti. Så jeg blev ejendomsmægler, og når vi sad på morgenmødet om mandagen og gjorde status på handlerne, gik det op for mig, at jeg stod for 90 procent af alle salg. 

Jeg startede min egen butik og solgte alle mulige boliger. Det voksede til en kæde, men samtidig mistede jeg engagementet, fordi det bare blev en pølsefabrik. 

I 2017 solgte jeg alle mine butikker og startede op med Farnaz, min hustru. Vi ville gerne lave noget sammen, og det skulle være noget, vi følte for. Så vi kastede os over de helt særlige ejendomme, liebhaveriet. I de år var jeg stadig ramt af den engelske syge og kørte en masse forskellige Jaguarer. Blandt andet en meget fin lyseblå XJS, som fortjener en plads her.

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

2005 Bentley Continental GT, Emmerald Green 

Driver sin egen kæde under LokalBolig.

Da jeg havde haft en masse Jaguarer, tænkte jeg: ’Hvad nu.’ Svaret var: Bentley. Jeg startede med en tre år gammel Continental GT med V12-motor. Den elskede jeg, men der kom børn til, og når de sad bagi, svinede de ryggen på forsæderne til med deres støvler, så efter et år skiftede jeg til en Flying Spur, og senere fik jeg også en Bentayga. 

Jeg har haft en del af Bentley’er og en del Range Rovere. De to biler er nummer ét for mig, og den dag i dag har jeg snøren ude efter den rigtige Range Rover, specificeret efter mine ønsker. En fantastisk bil.

Lars Elbæk har en federe bil end dig: ”Man skal være en god kunde hos Porsche, før man må købe den bil, jeg har i dag”

2024 Porsche 911 Dakar, Bahama Yellow 

Stifter og indehaver af Elbæks ejendomsmægler sammen med Farnaz Elbæk.

Jeg har stadig den engelske syge, men når det gælder sportsvogne, så er Porsche lige mig. Jeg begyndte med en Boxster, og så har jeg haft en masse 911’ere. Ofte Carrera S, men også lidt GT3 og en særlig 50-års designjubilæum-udgave. 

I dag har jeg en 911 Dakar, som jeg var så heldig at få lov at købe. Det lyder vanvittigt, men det er en limiteret specialbil, som kun få, gode kunder får adgang til. Bygget til terrænkørsel med støjfri knopdæk og luftundervogn. 

Første gang jeg så den, tænkte jeg, at den var lidt sjov – sådan lidt Grev Ingolf med make-up. Men hold kæft, den er flot. Nu har jeg kørt i den i halvandet år, og det er uden sammenligning den mest komfortable 911’er, jeg har haft. Den tænker jeg, at jeg beholder i nogle år.

Lars Elbæk

(f. 1973) Efter at have stået i lære som busmekaniker og siden arbejdet som mekaniker læste han til ejendomsmægler. 

I 2005 startede han sin egen kæde under LokalBolig, og siden 2017 har han drevet Elbæks Ejendomsmægler sammen med sin hustru Farnaz Elbæk.