Velkommen til det nye Euroman Premium – mere originalitet til dig

Lizzo

Roskilde Festival: 18 stærke navne du måske ikke kender

Årets festivalprogram kan virke helt uoverskueligt, og det er umuligt at slippe følelsen af, at man formentlig går glip af noget. Vi har her samlet 18 stærke navne, der ikke står øverst på plakaten, men som alle rummer en oplevelse. Fra bløde indietoner til tunge hiphopbeats.

Du har formentlig allerede krydset af, hvad du ikke må glip af, hvad enten det er The Cure, Cardi B eller Cypress Hill. Men der er også langt over 100 navne, der står med småt i programmet, som det kan være svært helt at vide, om det er der, du skal satse.

Her på redaktionen har vi budt ind med vores favoritter blandt de mindre kendte navne, og vi har en bred smag. Alle genrer er repræsenteret, hvilket jo netop er noget af det fede ved Roskilde. Vi håber, der er noget, der kan inspirere, og at vi ses på de mindre scener.

Onsdag

Ulver, Norge

Det er egentlig paradoksalt at lave en guide til Ulvers kommende koncert, for ingen aner, hvad vi har i vente. Ulver nægter at sidde fast i en genre og er evigt foranderlige og eksperimenterende. Et nyt album betyder altid en hel ny lyd.

Først blev de en del af den berømte og berygtede norske black metal-scene med debutalbummet ’Bergtatt' i 1994, men siden har de prøvet kræfter med blandt andet ambient, folkemusik og krautrock. På det seneste album 'The Assassination of Julius Caesar' fra 2017 lyder de nærmest som Depeche Mode. Faktisk var Ulver hele 15 år om at give deres første koncert nogensinde, hvilket gjorde dem endnu mere mystiske. Men vi kan i hvert fald forvente et storslået lysshow, ledsaget af filmiske elementer.

Af Teis Gørtz

Pavillon, onsdag, kl. 18.30

Ghetto Kumbé, Colombia

Efter et par dages hedebølge tyder alt på, at skyerne trækker sammen over Roskilde. Så er det godt, at der er solid, elektronisk varme i vente, når denne colombianske trio tropper op med vilde basrytmer, psykedeliske beats og tung afro-house. Ghetto Kumbés medlemmer sampler beats fra både Afrika og Sydamerika og går altid på scenen iført tribal-masker og stammedragter i neon. Det bliver mørkt og houset, og dæmonerne skal nok gøre sig klar på at blive danset væk.

Af Anders Hjort

Gloria, onsdag, kl. 20.30.

Fontaines DC, Irland

Forsanger Grian Chatten lyder som om, han lige er trådt ud af en dunkel pub med en mørk pint i hånden, når han affyrer sine salver af eskapader mod de rige, politikerne, ejendomsmogulerne og alle andre i Dublins establishment. Men charmen og selvtilliden fornægter sig ikke. Som Chatten på et tidspunkt synger på den irske postpunk-kvintets anmelderroste debutalbum ’Dogrel’: ”My childhood was small, but I’m gonna be big.”

Af Anders Hjort

Pavillon, onsdag, kl. 22.00.

Torsdag

Artigeardit

Artigeardit aka. Ardit Aliti er et interessant navn på den danske hiphop-scene. Han er en poetisk rapper, der gør det på sin helt egen måde. Den 22-årige rapper lancerede i 2018 sit debutalbum ’VILDEDAGE’, hvor han rapper om alt fra fester, piger og dét at være for doven til at dagligdagens strabadser. Han bringer med garanti en fest til Apollo.

Af Jonatan Welsien Thomasen

Apollo, torsdag kl 12:30

Lucy Dacus

Det er ikke meget Roskilde gør for indie og folk-genrene, som i højere og højere grad ryger ud til special-festivalerne som Heartland, NorthSide og Tønder. Men der er dog flere fantastiske perler i programmet, som man ikke må snyde sig selv for. En af dem, der kan gå hen og blive den store kuldegyse-fest er Lucy Dacus. Der er flere, der formentlig kender hendes kolleger i bandet Boy Genius, som også havde stor succes sidste år, men Lucy Dacus bør fuldt ud anerkendes på egen hånd.

Af Emil Norsker

Pavilion, torsdag, kl. 16.00

Parquet Courts

Det stikker og vugger på så forrygende vis på Parquet Courts' album fra sidste år, 'Wide Awake!', dette velspækkede batteri af melodiøse, sommetider kantede, men uvarierende veloplagte udskejelser af dén slags rock, som Talking Heads og Gang of Four engang var eksponenter for, at Brooklyn-kvartettens koncert på Avalon simpelthen er en uundgåelighed, hvis man da ellers har hang til sådan noget guitarmusik. Bagkataloget er i øvrigt også fremragende.

Af Oliver Bodh

Avalon, torsdag kl. 17.00

Denzel Curry

Denzel Currys betydning for nyere, amerikansk hiphop er kronisk undervurderet. Men udover at være én af de vigtigstee kuratorer for den spirende Florida-hiphop (XXXTentacion, SpaceGhostPurrp), har Denzel Curry siden debuten i 2011 stablet en flot diskografi på benene.

Sidste år viste han med albummet ’Ta13oo’, at han har sans for de store, forkromede og dybe projekter, mens hans seneste plade ’Zuu’ er en opvisning i kreative og effektive højtempo-bangers. Lyt til ’Ricky’ og fortæl mig, at Denzel Curry ikke kommer til at sætte ild til Apollo.

Af Magnus Kraft

Apollo, torsdag, kl. 20.30

Speaker Bite Me, Danmark

Da den danske støjrock-pionerer endelig gjorde comeback igen i 2018 efter 11 års albumpause, var det til fremragende anmeldelser. Hvis man enkelt og hurtigt skal forklare bandets lyd, er det nærliggende at sige, at man skal forestille sig, at Kate Bush eller Björk var forsanger i Sonic Youth.

Men det er alligevel ikke helt rigtigt, for Speaker Bite Me er deres egen. Ingen andre i den danske musikscene lyder som dem. På ’Future Plans’ fra 2018 var udtrykket mere kantet og tungere, hvilket klædte dem enormt.

Af Teis Gørtz

Pavillon, torsdag, kl. 00.00

Fredag

Aldous Harding

En af årets numre er ’The Barrel’, som den kvindelige singer-songwriter Aldous Harding står bag. Hele hendes nye album ’Designer’ er desværre ikke helt oppe i den samme liga, men du kan formentlig se frem til at perfekt behandling af dine tømmermænd. Og måske kan de lavmælte sange folde sig ud til noget større under Roskildes teltdug.

Af Emil Norsker

Avalon, fredag kl. 15.00

Weyes Blood

Godt nok er vi kun halvvejs inde i det herrens år 2019, men det hindrer ingenlunde én i at vide sig sikker på, at vi også ved årets udrinden vil betragte Weyes Bloods 'Titanic Rising' som én af årets bedste plader. Og har man set lidt videoer på YouTube, vil man tilmed vide, hvor forførende smukt den 32-årige Natalie Mering, som er kvinden bag Weyes Blood, også lyder på en scene. Det bliver rørende, det lover jeg.

Af Oliver Bodh

Pavilion, fredag kl. 18.00

Julia Holter

Man skal løbe fra Weyes Blood, når det slutter, hen til Julia Holter. Undervejs på løbeturen kan du glædes over, hvor mange kvindelige indie-artister, der er i disse år, og at du får lov at nyde dem på (en forhåbentlig) solrig fredag aften. Hun kan spille på et væld af instrumenter, og hendes stil er ligeledes ikke lige at sætte i bås, hvilket understreger, at det her kan blive en af de absolut mest interessante oplevelser.

Af Emil Norsker

Avalon, fredag kl.19.00

Saweetie

De kvindelige rappere fylder mere på den amerikanske scene end længe set. I vækstlaget lige under superstjernerne Cardi B og Nicki Minaj florerer blandt andre Saweetie. Med sit udtryk, udseende og forbindelser (hun dater Migos-medlemmet Quavo og er kusine til hit-produceren Zaytoven) har Saweetie regulært popstjerne-potentiale.

Heldigvis formåede hun på sin seneste EP ’Icy’ stort set at holde de streamingvenlige pop-melodier fra fadet, og leverede i stedet en række granit-hårde numre om diamanter, sex og alt derimellem.

Af Magnus Kraft

Apollo, fredag, kl. 18.30

Yves Tumor

Selv om vi er nået til fredag og festivalens tredje musikdag, og selv om du lige er blevet opløst af Weyes Bloods inderlige baroksymfonier, så er det særdeles vigtigt, at du stadig har noget tilbage i tanken før dén her. For Yves Tumor kræver noget af dig. Musikken, i sig selv, er en størrelse, der udfordrer lytteren, men udført live indtager det en blot endnu mere intens, endnu mere brutal form. Den lille Gloria-scene, som har fået æren af Yves Tumor og hans ambitiøse popeksperimenter, får sin sag for.

Af Oliver Bodh 

Gloria, fredag kl. 20.15

Octavian

Roskilde Festival har de seneste år etableret en flot tradition for at have toppen af den britiske grime repræsenteret på programmet (Skepta i 2016 og 2019, Stormzy i 2016 og 2018). I år indtager kronprisen af den engelske hiphopscene, Octavian, Apollo på enhver moshpit-aficionados favorit-tidspunkt: Klokken halv tre natten til fredag.

Octavian bidrager dog til den til tider lidt generiske UK-rap med mere end tunge gadefortællinger. Hans nyeste EP ’Endorphins’ er fyldt med modige og udfordrende kærlighedssange, men tag ikke fejl: Der bliver fart på, når Octavian spiller numre som ’Bet’ og ’Sleep’.

Af Magnus Kraft

Apollo, fredag, kl. 02.30

Lørdag

Koffee and the Raggamuffins band

Den 19-årige Mikayla Simpson Aka. Koffee bringer helt ny energi til reggaegenren. Hendes mission er at bevare de jamaicanske rødder og kultur. Kom forberedt med enten en kop kaffe, sodavand eller øl og vær klar til at ’shake what your mama gave ya’.

Af Jonatan Welsien Thomasen

Apollo, lørdag d. 6 kl 12:00

Fouli

Jeg har tidligere beklaget mig over den mystiske mangel på danske gaderappere på Roskilde-plakaten. I mellemtiden er den unge Albertslund-rapper Fouli blevet annonceret til programmet, og hurra for det. Fouli er driftsikker og talentfuld som få. Med et ambitiøst flow-repertoire og en god smag i produktioner fortæller han vedkommende fortællinger om livet på gaden uden nogensinde at blive triviel. Han har stille og roligt gjort sig fortjent til renomméet som en af de bedre live-rappere herhjemme, så slå et smut forbi Apollo lørdag eftermiddag og oplev et af de største talenter i dansk hiphop.

Af Magnus Kraft

Apollo, lørdag, kl. 16.00

Lizzo

Den 31-årige rapper og sangerinde fra Minneapolis er totalt i vælten for tiden. På festivalen Summerfest i hjemlandet i sidste uge satte hun både ild i dansegulvet – og lagde sag an mod en sikkerhedsvagt, som angiveligt havde overfaldet et medlem af hendes crew. Lizzo er bestemt ikke bange for at flashe sine voluminøse former på scenen, og der er garanti for en syndig discofest, når Lizzo nu indtager Roskilde for første gang. Tænk Pharrell, Missy Elliott og Bruno Mars – tilsat et stænk kontant kønsdebat og klare Prince-referencer.

Af Anders Hjort

Apollo, lørdag, kl. 20.30.

Jorja Smith

Jorja Smith har med sine 21 år skabt et imponerende CV, der byder på samarbejde med både Drake, Stormzy, Khalid, Kendrick Lamar. Hun står nu solidt plantet på jorden, og har med sit debutalbum ’Lost & Found’ skabt sit eget univers. R&B-kometen er blevet sammenlignet med alt fra Rihanna til Amy Winehouse, men forbliver sin egen.

Af Jonatan Welsien Thomasen

Arena, lørdag kl 21:30

Se, hvad vi ellers skriver om: Roskilde Festival, Festival og Musik