Euromans modeteam har været på urmessen BaselWorld i Schweiz, hvor vi har fået et smugkig på nyheder fra den kommende sæson. En række stærke ure rammer markedet i løbet af foråret og sommeren, og vi har fundet fem tendenser, som gik igen på urmessen.

1. Designsamarbejder

Det schweiziske urmærke Rado, som er kendt for at lave keramiske stel, har sat sig for at udgive en række klassiske, runde ure med et moderne tvist. De har indgået en række samarbejder med internationale designere, som har nytænkt det klassiske ur, så det passer ind i modebilledet i dag. Det er der kommet en række interessante ure ud af fra blandt andet den australske designer Rainer Mutsch og det schweiziske designstudio Big-Game.

Rado True Phospho (designet af Big-Game) til 17.100 kroner.

Rado True Stratum (designet af Rainer Mutsch) til 16.900 kroner. 

2. Det sporty ur

Ligesom i tøjmoden er de sportslige elementer også en fremtrædende tendens i urmoden anno 2017. Mærker som Certina og Tissot lancerer her til foråret og sommeren en række modeller, som spiller på referencer fra motor- og cykelsporten. Det er ikke overraskende for Tissot, der er officiel tidtager på flere store sportsgrene. Også Certina har haft tætte bånd til motorsporten i mange år.

TISSOT T-Race Cycling Tour de France Special Edition 2017 til 3.700 kroner. 

TISSOT T-Race MotoGP Automatic Limited Edition 2017 til 9.600 kroner.

Certina DS Podium Chronograph Lap Timer til 5.450 kroner. 

3. Hertitage

Den gode historie betyder meget i urverdenen, og de klassiske modeller går aldrig af mode. Derfor er heritage (‘arv’ på dansk) som altid en stor tendens på urmessen i Basel. Longines, Omega og TAG Heuer er blandt de mærker, som har gode nyheder inden for deres heritage-kollektioner. Longines genbesøger en klassiker fra 1945, mens Omega fejrer 60-året for modellerne The Seamaster 300, the Railmaster and the Speedmaster. TAG Heuer har lyttet til deres kunder via en afstemning og reproducerer en model fra 1968. 

Longines Heritage 1945 til 11.750 kroner.

The OMEGA 1957 Trilogy Limited Editions
The Seamaster 300- 60th Anniversary Limited Edition Master Chronometer 39 mm
The Railmaster 60th Anniversary Limited Edition Master Chronometer 38 mm
The Speedmaster 60th Anniversary Limited Edition 38.6 mm

De tre ure sælges både samlet og hver for sig.

TAG Heuer Autavia 'Rindt' 2446 MK3 til 41.000 kroner med rem og 43.000 kroner med lænke. Lander i de danske butikker i starten af maj.  

4. En overkommelig pris

Et fedt ur kan let koste mange tusinde kroner, men der findes også moderigtige alternativer, som ikke ruinerer dig. Calvin Klein er et eksempel. Det amerikanske mærke har en række moderne ure, som du kan få til helt overkommelige priser. I år har vi især lagt mærke til, hvordan mærket har leget med farvekombinationer, spillet på 90’er-referencer og vist deres logo frem, som er en stor del af deres dna.

Calvin Klein Minimal K3M214X1 til 2.190 kroner. 


Calvin Klein Boost K7Y214CL til 2.090 kroner. 

5. Back to basics

Urbranchen har ikke fået det tag i det kinesiske marked, som mange måske havde troet og håbet på. Det afspejler sig også i urmoden. For der bliver nu fokuseret ekstra meget på det amerikanske og europæiske marked, der stilmæssigt ligger langt fra det asiatiske. Det betyder, at mange af nyhederne fra fx et mærke som Rolex er mere klassiske. Stål er i fokus (som det altid har været her i Europa) - og guld og diamanter bliver lagt på hylden.

Rolex Oyster Perpetual SEA-DWELLER til cirka 80.000 kroner.

Rolex Cellini Moonphase til cirka 190.000 kroner.

LÆS OGSÅ: 17 bomberjakker, der fører dig stilsikkert ind i foråret

LÆS OGSÅ: 12 klassiske sneakers til under 600 kroner

LÆS OGSÅ: 26 hippe solbriller til et strålende forår