I disse tider ser det ud som om, at alle sociale medier stjæler med arme og ben fra hinandens platforme. 

Senest er det Instagram, der har annonceret, at de lancerer 'Stories', der grangiveligt ligner Snapchats 'My Stories' på alle aspekter - ikke kun navnet. 

I løbet af disse dage bliver "Instagram Stories" udrullet, hvilket giver brugerne mulighed for at dele øjeblikke fra deres dag i et sammensat diasshow-format, der kan redigeres med tekst og forskellige tegneværktøjer.

Modsat Snapchat bliver billeder på Instagram som bekendt liggende tilgængeligt for dine følgere, indtil du selv aktivt sletter dem. Men med 'Stories' har Instagram lånt endnu en feature fra Snapchat ved gøre historierne tilgængelig i et begrænset 24-timers tidsrum.

Ifølge Snapchat selv sker det for at sikre, at 'Stories' ikke mudrer og overbelastet din Instagram-side. Dine venners stories vil heller ikke dukke op i dit feed. Du skal som bruger selv aktivt vælge, om du vil se, hvad dine venner har lagt op.

Historier fra personer, du følger, vil blive vist i en bjælke i toppen af dit feed med et billede af den pågældende person. Du kan se mere i videoen nedenfor:

Også Facebook, der ejer Instagram, har meldt sig ind i kampen om at blive det foretrukne sociale medie, der favner alle funktionerne fra de forskellige platforme ét sted.

I juni udkom Facebook med 'Slideshow', der giver dig som bruger mulighed for let at sammensætte, skabe og peppe dit eget videounivers op.

Tiltaget kommer som en del af Facebook-koncernens videosatsning, der blandt andet tæller live-featuren, der nu er blevet allemandseje. Det har tidligere været muligt at sammensætte et slideshow i Facebook-appen ’Moments’, men det har hidtil krævet et separat download.

Overordnet minder Facebooks nye 'Slideshow' også om Snapchats populære 'My Story', der også giver mulighed for at lægge de billeder og video fra det foregående døgn ud til dine venner. Ifølge de tilgængelige oplysninger vil dit Facebook ’Slideshow’ dog ikke forsvinde efterfølgende, som det er tilfældet på Snapchat.

Men det kan næppe tolkes som andet, end at Facebook vil forsøge at erobre et stadigt stigende marked for videodeling – en rapport fra tidligere i år viste, at Snapchat dagligt har 150 millioner aktive brugere, der tilmed har et højt engagement, hvilket er særdeles eftertragtet på sociale medier.

Konkurrencen fra konkurrenterne har selvfølgelig også fået Snapchat på banen. I den seneste opdatering fra juli har Snapchat med 'Memories' gjort det muligt at lave et slags interaktiv fotoalbum, er en personlig samling af de snaps og historier, du gemmer i en backup på Snapchat.

Læs mere om Memories her.

LÆS OGSÅ: Politisk korrekte Apple tilføjer 100 nye emoji til din iPhone

LÆS OGSÅ: Ny Snapchat-opdatering vil gemme dine minder for evigt

LÆS OGSÅ: Facebook vil udfordre Snapchat med ny video-feature