Škoda indtager verdens designhovedstad med sin vildeste elbil til dato
Milan Design Week er årets vigtigste begivenheder for designbranchen. Her bliver fremtidens tendenser ikke bare udstillet – de bliver iscenesat. Og i år præsenterede Škoda sin nyeste elbil, Škoda Elroq RS, i midten af det hele.
Skal man
skille sig ud på Milan Design Week, skal man lave larm. Det ved man hos Škoda,
som til dette års designuge havde teamet med den italienske kunstner
Marcantonio og skabt en 500 kvadratmeter sanselig installation, hvor design,
teknologi og natur spillede sammen i en række skulpturelle oplevelser.
Installationen
bestod blandt andet af svævende skyer, en monumental flamingoskulptur og en
vaskebjørn, hvis lysende øjne viste billeder af landskaber og kørescenarier.
Alt sammen metaforer for den nye Škoda Elroq RS’ kvaliteter: lethed, dynamik,
fremkommelighed – og evnen til at orientere sig, selv når mørket falder på.
Elroq RS – premiere på en ny generation
Midt i
installationen blev Škoda Elroq RS vist for offentligheden for første gang. Škoda
Elroq RS er den mest sportslige version af Škodas nye, kompakte el-SUV, og den
er bygget til dem, der forventer mere end blot rækkevidde og rummelighed.
Og at gøre sig
godt i designsammenhænge er ikke nogen nyhed for Škoda Elroq. Škoda Elroq er
nemlig også i år blevet tildelt den prestigefyldte Red Dot Design Award for sit
produktdesign, der er blevet navngivet Modern Solid. Modern Solid-designet er
ensbetydende med et formsprog, der balancerer kantede linjer og roligt overblik
med funktionel elegance.
Škoda Elroq RS
har to elmotorer med en samlet ydelse på 250 kW og går fra 0 til 100 km/t på
5,4 sekunder.
Et designstatement fra Škoda
Škodas
tilstedeværelse i Milano skal ikke blot ses som en engangsforestilling eller
endnu en produktlancering. Nej, det er snarere et meget tydeligt statement om, hvordan
mærket ser sig selv i en fremtid, hvor design og teknologi er lige så vigtige
som køreegenskaber og pålidelighed.
Og netop i en
by, hvor design diskuteres over espresso og udtrykkes i både arkitektur og
accessories, var det i den grad det rette sted at vise, at Škoda mere end nogen
anden kan forene formgivning og funktionalitet.
Herhjemme i
Danmark klarer Škoda Elroq sig også godt. Elroq og dens design er i den grad
faldet i kundernes smag. Škoda Elroq er den mest solgte model i Danmark i april
2025. Kærligheden til Elroq er tilmed ekstra stor herhjemme, der kun er
overgået af Tyskland som det bedst sælgende marked i Europa for den nye Elroq.
Škoda Elroq
har to elmotorer med en samlet ydelse på 250 kW og har en rækkevidde på 577 km.
Elroq 50-85. Forbrug 15,4-16,4 kWh/100 km. Rækkevidde op til 375-577 km. Forbrug og rækkevidde påvirkes bl.a. af kørestil, vejrforhold og ekstraudstyr. Halvårlig CO2-ejerafgift: 420 kr. Forv. lev. inden for 6 mdr. Se mere på skoda.dk.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.