Magtspillet om fodboldstøvlerne: Hvorfor forlader de store spillere Nike? scroll-down

Magtspillet om fodboldstøvlerne: Hvorfor forlader de store spillere Nike?

Et bemærkelsesværdigt antal fodboldstjerner har det seneste år skiftet deres Nike-støvler ud med par fra den amerikanske gigants nærmeste konkurrenter. De tektoniske plader i fodboldstøvlelandet har med andre ord forskudt sig frem mod EM. Men er det så skidt, som det lyder, spørger Magnus Fuglsang Søgaard.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Getty Images
Sport Euroman

Det var under stor pomp og pagt, da F.C. Barcelona i 2013 kunne præsentere deres nye brasilianske stjerneskud, Neymar Júnior, foran et fyldt Camp Nou. Han havde fire år forinden underskrevet en 11 år lang kontrakt med Nike, og til præsentationen fortryllede han fansene med den ene cirkusjonglering efter den anden iført et par Nike ’Hypervenom’, der netop var lanceret med ham selv som den førende reklamesøjle.

Det var også Nike-støvler, Neymar bar, da han i 2015 scorede til 3-1 mod Juventus og dermed slog Barcelonas seneste Champions League-trofæ fast med syvtommersøm. Og da han i 2017 skiftede til Paris Saint-Germain for rekordsmadrende 1,6 milliarder kroner, begyndte han at lave specielle modeller – dedikeret til ham selv – i samarbejde med virksomheden fra Portland. 

Brasilianske topspillere har været tæt forbundet med Nike siden slutningen af 90’erne, hvor Ronaldo Nazarió blev frontfigur for de amerikanske giganter. Efterhånden kom navne som Adriano og Robinho til, mens Ronaldinho overtog bannerføringen fra sin landsholdskollega.

Samtidig lancerede Nike reklamekampagnen ’Joga Bonito’, der oversat fra portugisisk betyder ’Smukt spil’. Den viste spillere som Thierry Henry, Ronaldinho, Cristiano Ronaldo og Zlatan Ibrahimović overgå hinanden i ekvilibristiske lækkerier og havde til formål at promovere den nye udgave af ’Mercurial’. Støvlen, der i dag står tilbage som en af de flotteste og mest ikoniske i gamet, spillede en hovedrolle i at gøre Nike til markedsledere på støvlefronten. Men videoerne var ikke blot et dyrt salgstrick, de vævede også det smukke og tekniske fodboldspil endnu tættere sammen med swoosh-brandet og var på sin vis med til at skabe en kohærens mellem støvler og spillertyper.

Efter to år som verdens bedste fodboldspiller dalede Ronaldinhos niveau, og Nike stod uden en reel brasiliansk stjerne, indtil Neymar dukkede op. Og meget kan man sige om den brasilianske diva, men hans tilgang til spillet er vel selve indbegrebet af ideen om ’Joga bonito’. Det var så at sige on brand, når Neymar iført et par Nike-støvler lavede tunneller på sin modspillere blot for at stoppe op og gøre det endnu engang i underholdningens navn.

Se, hvad vi ellers skriver om: Fodbold, EM og Nike