Kommunikationschef Jonas Schrøder: ”Det er oftest, når man affejer en sag eller ikke får sat sig godt nok ind i den, at man får hvirvlet sig ind i en shitstorm” scroll-down

Kommunikationschef Jonas Schrøder: ”Det er oftest, når man affejer en sag eller ikke får sat sig godt nok ind i den, at man får hvirvlet sig ind i en shitstorm”

Jonas Schrøder er kommunationschef hos Rema 1000, og her har hans evne til at bruge sin egen person i sin virksomhedskommunikation på blandt andet LinkedIn og Twitter høstet roser i branchen. Vi har talt med ham om sociale medier, at håndtere en shitstorm og mere til.

Af Simon Kirkegård
Foto: Tobias Nicolai
Karriere Euroman

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

"Jeg møder omkring kl. 8, hvor jeg gennemgår mine mails og får ordnet diverse praktiske opgaver. Derefter gennemgår jeg dagens aviser og vurderer, hvorvidt der er sager, vi skal gå ind i, holde os ude af eller være opmærksomme på. Der sker utroligt mange ting på samfundsplan rent politisk og forbrugermæssigt, som vi skal forholde os til.

For eksempel afholdt erhvervsministeren for nyligt et pressemøde, der handlede om inflationen og priserne i dagligvarehandlen. Her analyserede vi på, hvad erhvervsministeren måske gik ud med, og hvorvidt der kunne være noget, vi skulle forholde os til. Vi skulle finde ud af, hvorvidt det var en fordel for os i at gå ind i emnet og eksempelvis markere, at vi er billigst, eller om vi bare skulle lade sagen forme sig selv rent politisk."

Har du oplevet, at der har været ekstra travlt efter inflationen og de voldsomme prisstigninger?

"Der har været en del flere kunder, som har kontaktet vores kundeservice, fordi de synes, at prisstigningerne er voldsomme. Dagligvarerne er blevet et af symbolerne på inflationen, fordi det påvirker alle meget synligt, og det rammer lokalt."

Se, hvad vi ellers skriver om: Sociale medier, Interview og Erhverv