Alle rejser til Japan. Hvad i alverden sker der?

Alle rejser til Japan. Hvad i alverden sker der?

Vi rejser til Japan som aldrig før, drikker kaffe af japansk keramik og fortærer den ene Murakami-roman efter den anden. Sushi er blevet hverdagskost, og vores børn bliver opdraget med Studio Ghibli. Hvordan i alverden gik det til, at vi blev så stormende forelskede i Japan?

Offentliggjort

EN ONIGIRI ER en lille risbolle, der er formet som en trekant. Den er fyldt med fisk, kylling eller grøntsager, sirligt pakket ind i nori-tang og omhyggeligt konstrueret og udført, ligesom de fleste andre ting japanerne beskæftiger sig med. Onigirien har i århundreder været synonym med ’det hurtige måltid’ i Japan, og det er denne lille risbolle, der har bragt mig til, hvor jeg nu står – på et fortov foran Comé Rice Kitchen i Kødbyen i København.

Siden Comé åbnede i 2024, er stedet blevet et tilløbsstykke. Det er ikke tilfældigt. Vi elsker Japan, vi valfarter til landet som aldrig før, og vi omfavner alt, der kommer ud af Solens rige. 

Hvor det engang var karate, sushi og manga, man forbandt Japan med, har kulturen de senere år formået at få skovlen så grundigt ned under os, at man kan blive i tvivl, om vi nogensinde når et mæthedspunkt.

Vi går i tøj med brede silhuetter, løse bukser, store skjorter og, hvis vejret tillader det, tøfler eller sandaler. Lette, afslappede materialer og farver, der ikke tiltrækker sig for meget opmærksomhed, men på en underspillet måde signalerer overskud.