1. Den kunstige intelligens rykker langsomt fremad

”Én af de teknologier, der kommer til at rykke endnu mere i 2019, er kunstig intelligens. Det behøver ikke kun være et spørgsmål om, at nu kommer robotterne og overtager det hele, men for eksempel vil servicesituationer vil blive overtaget af kunstig intelligens. I stedet for at man skal igennem den omstændige proces, det kan være at få kontakt til ens bankrådgiver, teleselskab og så videre, kan de mindre serviceopgaver løses af kunstig intelligens. Når jeg skal købe en kjole på nettet, kan det være, at jeg i stedet for at surfe rundt i forskellige kategorier kan chatte med en bot, der finder tilbud til mig afhængigt af mine præferencer. På den måde kommer internetshoppingen til at minde mere om den service, man får i en butik. Forskningen og udviklingen for kunstig intelligens drøner fremad med selvkørende biler og diagnosticeringer på hospitaler, men i 2019 tror jeg ikke, vi kommer til at se så mange risikofyldte og komplekse initiativer."

2. Det bliver vigtigere at være menneske

”På den korte bane bliver mennesker ikke erstattet, men suppleret af kunstig intelligens. Derfor bliver det meget vigtigere, at læger, revisorer, advokater og så videre er meget mere mennesker, for de automatiserede arbejdsopgaver kan maskinerne overtage. I fremtiden bliver det svært ’bare’ at være en introvert tal-nørd. Man skal kunne fortolke sociale situationer, gråzoner og stemninger – alt det, maskinerne ikke kan."

vr.jpg

3. Virtual reality har sit mainstream-gennembrud til gode

Der har været meget støj omkring virtual reality de seneste par år, men mainstream-brugen af teknologien har ikke slået igennem endnu. Til gengæld sker der en masse på den front i forhold til træning og uddannelse, hvor man ved hjælp af augmented reality får et digitalt lag henover øjnene i stedet for at træde ind i en helt anden verden. Det kan for eksempel bruges af en kirurg, der kan træne nogle meget komplicerede operationer 100 gange, før de pludselig står med et menneske. Virtual- og augmented reality får nok ikke sit mainstream-gennembrud før teknologien er mere ergonomisk, og man ikke skal iføre sig et par store briller.”

4. Teknologien bliver mindre synlig

”Selvom teknologien fylder mere og mere, vil vi helst undgå, at telefonerne ligger fremme og fylder, mens vi er sammen med andre mennesker, fordi det er dårlig stil. I 2019 får vi flere mikro-devices som smart-watches eller trådløse headsets, der minder os om, at nu er der lige noget, du skal tage stilling til. Vi har en øget fokus på nærvær, og skal derfor forstyrres mindst muligt. Hvis vi først tager telefonen frem for at tjekke en sms, er der meget kort vej til at vi også tjekker Instagram og Facebook. Derfor kommer der paradoksalt nok flere apps, der skal gøre det lettere for os at være nærværende i 2019. Det kommer for eksempel til udtryk med personlige assistenter som Siri og Google Assistant, hvor man verbalt kan bede om at få skruet op for musikken, ringe til et nummer eller google, hvor løvfrøen bor. Vi vil være hands-free og ikke have fat i teknologien, når vi skal være sociale.”  

face.jpg

5. Den øgede data-opmærksomhed har positive konsekvenser

”Der foregår hele tiden en modningsproces i forhold til den teknologiske udvikling. Først er vi lidt nervøse, så synes vi, det er fedt, og så kommer honey-moon-fasen, som vi lige har været igennem ved fuldstændig ukritisk at logge os på Facebook og sige ja til alle terms and conditions, fordi vi fik noget gratis. Nu er vi så ved at finde ud af, at intet er gratis i den digitale verden. Vi betaler med vores data. Cambridge Analytica-sagen satte i 2018 fokus på det problem for almindelige mennesker. I 2019 kommer bevidstheden om de her problemer til at være stigende. Det kan føre til en mere konstruktiv debat om, hvordan vi navigerer på nettet, hvad vi siger ja til og hvorfor. På politisk plan bliver vi sikkert også bedre til at holde tech-giganterne i ørerne. Vi er klar til at sige fra nu, men vi står stadig i et dilemma, fordi der er et trade-off mellem hvor meget vi for eksempel bruger stemmegenkendende apps og hvor meget data, vi giver til virksomhederne bag”.

6. Instagram går frem, Facebook går tilbage

”Jeg tror, at Facebook bliver ved med at have det svært i 2019. De har allerede mistet mange brugere efter alt det, der skete i 2018. Derudover tror jeg også, folk synes, at Facebook er for uoverskueligt, kaotisk og at debatten er for negativ derinde. De fleste bliver nok på Facebook, men vil være mindre aktive. Jeg tror, at mere specificerede netværk som Instagram, der har stort fokus på det visuelle, kommer til at få et godt 2019, fordi det er feel-good-medie, hvor stemningen er bedre og brugerfladen er mere ensrettet. Omvendt kan man selvfølgelig sige, at succes for Facebook-ejede Instagram også indirekte er en succes for Facebook”.

kina.jpg

7. Kineserne kommer

”Det er for vildt, det der foregår i Kina. Jeg har selv lige lavet et radioprogram om det, hvor en ekspert på området virkelig slog benene væk under mig. Kineserne har så mange muligheder, fordi de ikke har de samme reguleringer og ikke har den samme etiske overlægger som europæerne. Kina laver forsøg på mennesker og har en helt ekstrem overvågningsteknologi. Der er shaming på åben gade, hvis man overtræder regler. Går man over for rødt, er der et kamera, der filmer én og smider gerningen op i fuld størrelse på en bygning med ens ansigt og navn til offentlig ydmygelse.

Kineserne bliver svære at konkurrere med, fordi de slet ikke har samme etiske begrænsninger som os. Karaoke-appen Musically, der er super populær blandt især pre-teen piger, er blevet købt af et kinesisk firma og ændret navnet til TikTok. Men danske forældre ved nok ikke, at der er videoer af deres børn på kinesiske servere, der har ansigtsgenkendelse og kunstig intelligens, der kan analysere hvilket tøj de har på og hvilke møbler, der står i deres stue.”

8. Vores apps skal være praktiske

”Også på app-siden er vi ude af honey-moon-fasen. Vi gider ikke længere apps, hvor man kan tippe telefonen og drikke af et ølglas – det er simpelthen for fjollet. Vi går efter funktionalitetsapps som vores parkeringsapps, MobilePay og så videre. Så hvis man sidder og skal udvikle en app, så vil jeg anbefale, at man finder ud af, hvilke problemer folk har i hverdagen.”