Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt. Og det samme gør Donald Trumps øjne på en 1A-bus, der kører rundt i de københavnske gader disse dage.

Trumps orange fugleredelignende hår pryder siden af den københavnske bus lige over hjulene i den bageste ende. Hjulenes fælge er besat med store 'googly eyes', der roterer skeløjet rundt, når bussen sætter i bevægelse.

Karikaturen er fulgt af et meget simpelt budskab i fede, røde og blå blogbogstaver: ”Americans abroad: VOTE”. Der er altså tale om en venlig opsang til de amerikanske statsborgere, der huserer i Danmark.

Den 8. november skal amerikanerne vælge deres præsident nummer 45, og det bliver enten Hillary Clinton eller rigmanden og ejendomsspekulanten Donald Trump.

Men budskadet er ikke kun nået frem til de forbipasserende på ruten mellem Hellerup, Christiansborg og Avedøre. Gennem videoer og billeder på Twitter og Instagram har opsangen spredt sig til hele verden og har ramt både britiske The Independent og The Mirror. Kampagnen er endda nået frem til selveste Onkel Sam, hvor ABC7 Chicago og The Washington Post også har bragt historien. 

Nok er det et forsøg på at få udenlandsamerikanerne til stemmeurnerne, men det er i ligeså høj grad en bevidst latterliggørelse af Donald Trump.

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at der hersker en vis antipati mod Mr. T på denne side af Atlanten. Det lægger SF hvert fald ikke skjul på. Partiets formand Pia Olsen Dyhr sagde i forgårs til Danmarks Radio:

”USA’s præsident har enorm indflydelse på dansk politik. Donald Trumps udenrigspolitik har direkte indflydelse på os, og hans kærlighed til Putin er jo skandaløs.”

Engelske The Mirror går så langt som til at kåre SF’s buskampagne som ’den bedste politiske reklame under præsidentvalget 2016, der endnu er opdaget’.

Spøg eller ej – buskampagnen må siges at have sin berettigelse. I Danmark alene bor der 8.714 amerikanske statsborgere, mens der i Storbritannien bor 224.000.