scroll-down

Morten Christiansen er den længstsiddende teledirektør i Danmark: "Min psyke passer overhovedet ikke til rutiner"

Siden 2005 har Morten Christiansen været CEO for 3 Danmark. Her fortæller han om, hvordan han agerer som leder, sine daglige rutiner, og hvordan han psykologisk har kunnet bruge at blive kaldt 'danmarksmester i underskud'.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann
Karriere Euroman

Hvad er vigtigt for dig som leder?

”At jeg sætter en retning overordnet set, og så går jeg meget op i at uddelegere og have gode folk omkring mig, der kan udføre tingene selv, uden at jeg skal mikrolede ret meget. Jeg tror virkelig på, at den fælles vision og retning i sig selv er meget motiverende. Den skal selvfølgelig justeres undervejs, men jeg blander mig sjældent i, hvad folk gør, hvis de leverer deres resultater. Det er også den samme ledelsesform, som jeg selv bliver udsat for højere oppe i systemet. Uddelegere, uddelegere, uddelegere. Folk kan godt selv, og du behøver ikke altid være ind over alting, for er du det, har du ikke tid til at tænke langsigtede tanker.

Dog tror jeg alligevel meget på planer og strategier. For hvis vi ikke ved, hvor vi skal være om fem år med vores netværk, produkter og IT-udvikling, så vil vi komme for sent. Vi skal vide det allerede nu og planlægge ud fra det. Selvom jeg kører uddelegering og frihed under ansvar, så sørger jeg for, at der er en motorvej, vi følger, og at vi følger den meget slavisk."

Har du en læresætning, du styrer efter?

”At hvis du vil forandre noget, så er du nødt til at stoppe med det gamle og gøre noget helt nyt. Du er nødt til at tage fat rigtig dybt og grundlæggende bare stoppe med de gamle vaner og tanker. Du kan ikke blive ved med at gøre det, som du har gjort og så samtidig tro, at du kan gøre noget nyt oveni. Et gammelt men godt eksempel var dengang, vi fik iPhonen. Der var ikke nogen operatører, der havde iPhonen til at starte med, og så var jeg i Cupertino og fik lavet en kontrakt med Apple.

Jeg ringede hjem, fordi vi skulle lige pludselig commite os til mange af dem her. Jeg sagde: ’Vi stopper alt, hvad vi har planlagt med de andre leverandører af mobiltelefoner, og så sætter vi fuldt fokus på iPhone og træner alle vores medarbejdere op i det. For hvis vi skal ramme det mål, så kan vi ikke gøre det oveni alt andet, som vi er i gang med. Vi er nødt til at starte med noget nyt.

Derudover har jeg holdt fast i, at vi er en udfordrer hele vejen igennem. Selvom vi ikke er den mindste mere i Danmark, og nu er nummer tre målt på mobilkunder, er det endnu vigtigere, at vi tænker og agerer som en udfordrer. Den der med, at vi er mindre, end de andre, så vi skal være kvikkere og hurtigere, ellers så taber vi. De her planter, som hænger på hovedet på mit kontor, skal minde mig om hver dag, at jeg skal tænke på hovedet.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ledelse, Interview og Teknologi