På 14 dage har internetfænomenet Rasmus Søndergaard sat dansk rekord i at blive set og hørt. For rullende kameraer har han gjort sit liv til et eksperiment i konstant eksponering. Spørgsmålet er bare: Er nok nogensinde nok?
Af: Magnus BjørnAf:Magnus BjørnAf: Magnus BjørnFoto: Valdemar Ren
HVIS
DER ER én ting i
den her verden, der signalerer testosteron, må det være de der boksemaskiner,
der for det meste optræder på jyske bodegaer eller i bowlinghaller. Du ved,
sådan nogle man skal give én på lampen, og jo hårdere du slår, jo flere point
får du.
Jeg er
ikke så god til den slags, men det er ikke desto mindre sådan en, Rasmus
Søndergaard lige nu står og beder mig om at slå til.
Vi
befinder os i en gigantisk, stilren kasse i Gentofte. En MTV Cribs-agtig
rapperdrøm af et hus. Eget træningsrum, stor pool, terrasser i plateauer og
panoramavinduer hele vejen rundt.
Inde i
husets hjerte, hvor vi befinder os, står tre computerskærme opstillet i det
perfekte gamer-setup. En stor flydersofa pryder midten af rummet, og i det åbne
køkken står dagens gæstekok, madlavningsinstagrammeren Benjamin Kanu, og
tryller ved gryderne. Han er ved at udøve sin signaturlasagne, fortæller han.
I alle
hjørner og kroge hænger kameraer, der i en konstant og flydende proces er klar
til at skifte øjne alt efter, hvor ’Sønder’ befinder sig.
I den
forreste del af huset – den del, hvor kameraernes udsyn ikke får lov at nå ind
– sidder et lille team og laver digitalt klippe-klisterarbejde: producerer
indhold til alle de sultne platforme, der skal fodres for at tilfredsstille
algoritmer og øge antallet af følgere, visninger, streams, subscribers.
Nå, men,
jeg slår så til den boksebold der. Cirka 8.000 mennesker sidder hjemme bag
skærmene og følger med.
”Ja okay,
det var ik´ så godt, bro,” konstaterer Rasmus Søndergaard efterfølgende og
giver den selv et slag, der selvfølgelig overgår mit med længder. Han er på
hjemmebane.
Annonse
ET PAR
UGER TIDLIGERE
står jeg lidt forvirret foran Rasmus Søndergaards faktiske bopæl et sted på
Østerbro. Han har sendt mig adressen, men jeg kan ikke umiddelbart finde hans
så velkendte navn nogle steder på dørklokkerne.
”Jeg blev
nødt til at få et andet navn på dørtelefonen. Jeg havde måske ikke lagt helt
nok skjul på, hvor jeg boede i mine videoer før i tiden, så der var konstant
folk, der lavede dørfis. Det sker selvfølgelig stadig indimellem, men det har
virkelig hjulpet,” fortæller han, da jeg endelig finder vej ind.
Rasmus
Søndergaard bor i en toværelses lejlighed med sin kæreste Sofie. På trods af de
forholdsvis beskedne kvadratmeter til to mennesker er hele det ene rum ofret og
indrettet som streamertempel – et vaskeægte drengerum.
Det er
her, han fire gange om ugen sidder med ballerne solidt placeret i den
læderbefængte stol og streamer, oftest iført en stor box-fit T-shirt fra en af
sine sponsorer, Bareen. Her er, udover de livsnødvendige skærme, en citatplakat
med mandequotes, nogle guldplader fra rappervennerne og et lille køleskab fyldt
med drikkevarer lige i webcamets sigtekorn, der skal tilfredsstille en anden
sponsor, den vel nok vigtigste – Red Bull.
UANSET
HVOR GAMMEL du er,
har du nok hørt hans navn før. Er du 25 eller derunder, behøver du ingen
længere introduktion. Men er du over 30 år gammel, er der en overhængende
sandsynlighed for, at du ikke helt har forstået, hvad det egentlig er, den unge
mand med det store smil og de markante skønhedspletter laver. Og hvem han
egentlig er. Og hvorfor hans navn for tiden er overalt – bortset fra på hans
egen dørtelefon.
Søndergaard
– som vi, for at lægge os lidt op ad retorikken fra hans eget univers, herfra
kalder ham – var 11 år gammel, da han fandt ud af, at der var noget, der hed
’League of Legends’. Et online strategispil, der i sin karikerede enkelhed går
ud på, at to hold med fem spillere på hver dyster om at overtage hinandens
base. Lidt ligesom i brætspillet ’Stratego’, hvis den analoge reference
efterhånden siger nogen noget.
Siden da
har han on and off forfinet sine evner inden for spillet. I nogle perioder er
han sunket dybt ind i skærmen, i andre har han fokuseret på venner, kærester,
sjov og ballade. Fuldstændig ligesom alle andre teenagere. Og han har altid
været god til at holde en balance mellem skærmen og virkeligheden.
”Min
opvækst har været virkelig normal og kedelig. Virkelig. Jeg har sgu ikke nogen
traumer eller noget som helst. Jeg har været nørdet, men også altid lidt været
en af de seje i skolen. Meget på samme måde som den sociale rolle, jeg har nu,
hvis det giver mening?” spørger han retorisk, løfter øjenbrynene og tager en
slurk af sin café latte. Det er en skøn solskinsdag, og vi er rykket ned på den
lokale kaffebar.
Søndergaard
har aldrig boet andre steder end på Østerbro. Faktisk boede han, inden han og
Sofie flyttede sammen, i lejligheden lige ovenover den nuværende.
”Jeg gik
på Heibergskolen lige rundt om hjørnet, og bagefter startede jeg på Gammel
Hellerup Gymnasium. Jeg kan huske, min mor blev rigtig ked af det, fordi hendes
søde Østerbro-dreng skulle derud til alle de rige og arrogante. Men jeg elskede
det sgu.”
Annonse
DA
SØNDERGAARD VAR
færdig med gymnasiet, oplevede han for første gang, hvordan livet også kunne
være besværligt. I sit sabbatår arbejdede han deltid i Føtex Food på
Østerbrogade, og han havde det – med egne ord – bundelendigt.
Hver dag,
eller rettere nat, spillede han computer til klokken 04, sov nogle få timer og
tog helt slatten på arbejde nede i supermarkedet. Han manglede formål og blev
ligeglad med alt. Så computeren overtog hans liv.
Han boede
stadig hjemme hos sine forældre og brød en dag fuldstændig sammen foran dem
hjemme i sofaen. Han havde brug for struktur, så han hev fat i nakken på sig
selv og besluttede, at der skulle ske noget andet. Noget nyt.
”Jeg fik
et job som telefonsælger, og uanset hvor wack det job end er, så gav det
mig bare lige præcis de rammer og det drive, jeg havde brug for. Bare
følelsen af at have noget at stå op til, som man gerne ville gøre godt, og
følelsen af at komme hjem fra arbejde og være helt færdig, fordi man havde
givet noget af sig selv. Jeg skulle bare i gang. Siden da har jeg været virkelig
bange for ikke at have nok at lave.”
Men intet
er jo så skidt, at det ikke er godt for noget. Gamingen var aldrig helt ude af
billedet. Den skulle måske bare ikke være det bærende element i hverdagen. Og her
kommer vi så til det, der skulle gå hen og definere en helt ny livsbane for
Søndergaard. Samtidig med at han startede på en bacheloruddannelse på CBS,
begyndte han nemlig at streame på platformen Twitch, når han gamede.
Og nu
skærer jeg det altså helt ud i pap, i tilfælde af at ordene stadig virker for
ungdommelige for dig: Han begyndte at sende en livevisning af både sig selv og det,
der foregik på computerskærmen, så man kunne følge med i spillets gang og se
hans reaktioner på en og samme tid.
Twitch
Online
platform grundlagt i 2011. Oprindeligt lavet til gamere og streaming af
computerspil, men rummer i dag flere funktioner og omfavner også musik og
sport.
Blev i
2014 opkøbt af Amazon, og havde allerede dengang mere end 40 millioner aktive
brugere. I dag har platformen over 35 millioner besøgende hver dag.
I starten
gik det stille og roligt.
”Det var
hemmeligt. Jeg turde ikke sige det til nogen, før jeg vidste, at jeg havde en
eller anden form for succes med det. Ikke engang til mine venner. Jeg kan huske
en af de første gange, jeg streamede, og mine forældre ikke anede noget om det.
Min mor gik på et tidspunkt ind på mit værelse for at lukke et vindue. Hun
havde nærmest ikke noget tøj på. Jeg gik helt i panik, men da jeg tjekkede, var
der nul mennesker, der så med. Hvis det skete i dag, ville jeg være cooked
jo!”
For efter
ganske kort tid eksploderede det.
”Jeg tror,
folk så med, fordi jeg skilte mig ud fra mængden. Mange streamere er meget
nørdede på den der gammeldags måde, hvor jeg måske var lidt mere kæk og frisk i
det. Der var mange, der kunne spejle sig i mig, fordi jeg også tog i byen,
snakkede om piger og gik lidt op i, hvad for noget tøj jeg havde på. Samtidig
med at jeg faktisk var virkelig god til spillet.”
Annonse
Og netop
dem, der så med – det community, der blev skabt mellem Søndergaard og
seerne, eller ’chatten’, som den kaldes – har dannet grobund for alt det, han i
dag foretager sig. For nu står der ikke længere kun Twitch på menuen for den
25-årige League of Legends-spiller.
Efterhånden
er han blevet et digitalt fænomen, der spreder sine vinger ud over nærmest alle
platforme. På Twitch streamer han computerspil, på YouTube laver han både
platte underholdningsvideoer og mere seriøse dokumentarserier.
For nylig
lancerede han endda sit eget pladeselskab, Chat Records, der blev skudt i gang
med en hel YouTube-serie og et finaleshow på spillestedet Rust, hvor han var
flankeret af rapperen Oliver Kesi og produceren Anton Westerlin i dommerbåsen.
Det hele promoveres selvfølgelig på TikTok og Instagram, hvor følgerskaren
vokser eksplosivt dag for dag og samlet set tæller cirka 600.000 følgere.
Hvad
definerer du egentlig dig selv som?
”Jeg har i ret lang tid sagt influencer. Men det synes jeg egentlig ikke, jeg
er – det er bare nemmest for folk at forstå. Jeg kan bedst lide ordet creator.
Jeg er ligesom en tv-vært for 20 år siden. Det er bare det nye.”
ET PAR
MÅNEDER inden vi
mødes, er Søndergaard begyndt at planlægge den største udfordring til dato. I
to uger skal han livestreame alt, hvad han foretager sig, i et såkaldt
subathon. Sådan et går ud på, at man uafbrudt streamer og undervejs indsamler
subscribers – altså betalende følgere – og dermed forlænger levetiden af
eventet, showet, programmet. Kald det, hvad du vil.
Kan du
ikke prøve at forklare, hvorfor du gør det?
”Et subathon er et koncept, som alle kendte streamere skal lave på et eller
andet tidspunkt i deres karriere. Det er en bucketlist-ting, som vi skal have
krydset af. I et kommercielt sigte er det selvfølgelig, fordi det gerne skulle
tage mig et niveau op ad stigen. Vi vil gerne bevise og måske endda overbevise
dem, der endnu ikke forstår det, om at streaming og YouTube er fremtiden. Vi
vil jo gerne konkurrere med flow-tv – det er ikke nogen hemmelighed.”
Når
Søndergaard siger ’vi’, henviser han til, at hans navn efterhånden ikke længere
er et soloshow. En lille hær af freelancere arbejder mere eller mindre fast
tilknyttet for ham.
Og hvad
er succeskriteriet for jer?
Annonse
”Vi har lagt et 14-dages program. Men det kommer kun til at vare alle 14 dage,
hvis jeg får nok subscribers til at holde det kørende. Jeg skal have 11.000,
fra vi starter, men hvis folk på sjettedagen stopper, så lukker vi ned, og så
vil det være en kæmpe fiasko.”
Er du
nervøs for om det lykkes?
”Jeg er skidenervøs. Altså, det er danmarksrekorden, vi skal slå – det er ikke
bare sådan lige. Men hvis vi gør, bliver det sindssygt. Vi kunne også bare have
lavet et stream-maraton; det havde været mindre risikabelt, for nu har vi den
her ukendte variable, vi konstant vil være afhængige af. Men det er også det,
der gør det lidt spændende.”
Hvornår
bliver det egentlig stort nok?
”Jeg har
helt sikkert efterhånden fået et lidt toxic mindset. I min position kan
man hurtigt få følelsen af, at hver gang jeg ikke laver noget nyt, større eller
vildere, så er der nogle andre, der gør det. Om man vil det eller ej, er mit
arbejde en konstant kamp om folks opmærksomhed – og det stresser mig helt vildt
i perioder.”
Skal det her
subathon forstås sådan lidt som om, at det er din Orange Scene?
”Det er det! Og det er også det perfekte billede på, at mere vil have mere, og
at det hele tiden skal være vildere og vildere. Jeg er helt mentalt kørt over
nu. Når ’Sønderthon’ (som er den faktiske titel på eventet) er slut, skal jeg
slappe af. Og det er første gang, mens jeg har lavet det her, at jeg har haft
det sådan.”
DET ER
ALTSÅ Søndergaards
Orange-koncert, der for rullende kameraer tager sig ud i Gentofte-villaen og
transmitteres gennem en hjemmeside designet specielt til formålet – og gennem
hans Twitch-profil naturligvis.
Vi er på fjerdedagen,
da vi besøger villaen for at tage billeder til nærværende portræt. Og han har
allerede slået danmarksrekorden. Det gjorde han faktisk på dag to.
Annonse
De cirka
8.000 mennesker, der sidder hjemme bag skærmen og kigger med, er ikke
overvældende tal i Søndergaards verden.
”Der er
jo, med al respekt, lidt flere seere, når de rigtigt kendte gæster er på
besøg,” fortæller han.
Og det er
jo en fair pointe. Vi kan ikke alle sammen være Christopher. Eller Lars Løkke
Rasmussen, der dagen før aflagde sit visit i villaen og tiltrak mere end 22.000
seere på samme tid.
Opmærksomheden
er generelt overvældende. Mens vi stadig er på besøg i villaen, og Kesi, den
vel nok største genganger i Søndergaards univers, er med på et videokald, ringer
Henrik Qvortrup og Morten Messerschmidt fra ’Q&CO’-studiet og bliver
stillet direkte igennem.
Men da spørgsmålene begynder at bevæge sig fra den
hyggelige af slagsen til nogle mere kritiske om markedsføring af Redbull,
vælger Søndergaard at sige tak for denne gang og afbryde interviewet.
Og det
bliver selvfølgelig til endnu en historie i de danske medier, der blot
tiltrækker endnu flere seere til den umættelige stream.
EFTER
DERES EGNE
kriterier går ’Sønderthon’ ikke bare godt. Det har på mange parametre været
banebrydende i dansk medieforstand.
Havde streamen været et klassisk
tv-program, havde det i skrivende stund med sine 750.000 unikke seere ligget
nummer tre på listen over ugens mest sete programmer – lige i slipstrømmen på
’Den Store Bagedyst’ og ’Linde På Langeland’.
Han har
fået lidt over 40.000 betalende subscribers, hvilket er næsten fire gange så
mange som den hidtidige rekord.
Undervejs
har han lavet en sang, ’Chat Freestyle’, der de første 24 timer efter, den kom
ud, blev streamet 1,1 millioner gange og gik direkte ind som nummer ét på
Spotify.
Og han er
blevet omtalt i mere end 100 avisartikler, podcasts og tv-indslag.
Annonse
Annonse
Kort inden
denne artikel udkommer, udsender holdet bag Søndergaard en pressemeddelelse til
et stort antal danske medier.
”Det har
været svært for nogle at forstå, hvad det er, vi laver, og det er helt fair.
Men jeg har også en klar opfattelse af, at jeg nu har fået vist og fortalt, at
der er et kæmpe publikum, der vælger den slags underholdning, jeg laver, hvor
man kan give sin mening til kende i chatten og i høj grad være med til at
bestemme, hvad der skal ske,” udtaler Rasmus Søndergaard.
Der findes
uendeligt mange bokse, der kan krydses af i vores digitale
opmærksomhedsøkonomi. Indtil nu har Rasmus Søndergaard, nærmest som var det en
leg, krydset dem af en efter en. Og med dette portræt er endnu et kryds sat. Måske
det sidste, i hvert fald for en kort stund.
Jeg tager også min del af ansvaret for, at jeg sikkert også kan være polariserende, men – også med min meditation og min buddhismeinteresse – hæ! – så prøver jeg at være lidt mindre polariserende, end jeg før har været. Jeg er faktisk begyndt at tænke en lille smule, før jeg taler. Det har jeg altså ikke været så præget af.