Jonathan Kvium er trådt ind i sin fars branche: ”At blive gallerist har udfyldt et tomrum”
Siden han var helt lille, har Jonathan Kvium været omgivet af kunst. For fem år siden trådte han ind i den branche, han ellers havde svoret, han aldrig skulle være en del af. Vi har talt med den 35-årige gallerist om at have øje for kunst, den gode relation til kunstneren, samt hvilke fordomme man møder som søn af én af Danmarks største kunstnere.
DET GIGANTISKE KRYDSTOGTSKIB ’Crystal Serenity’ tårner
op foran kajen til Langelinie Allé. Få meter neden for den 68.870-tons tunge ståltanker
ligger Albert Contemporarys lokaler.
Galleriet, der også ligger i Brandts Passage i Odense,
udvidede tidligere i år med et nyt galleri i København.
Ejeren af galleriet hedder Jonathan Kvium. Nogle kender ham måske
fra hans korte skuespilkarriere som Hannibal i Wikke og Rasmussens ikoniske
familiefilm ’Hannibal og Jerry’. De fleste genkender ham nok som søn af én af Danmarks
mest populære kunstnere, Michael Kvium.
Dørene til galleriet står på vid gab, mens Jonathan Kvium og
tre ansatte går frem og tilbage fra bagagerummet af en hvid varevogn. Han er
iklædt sorte ’Crossfit Odense’-shorts og en T-shirt fra videospillet ’Final
Fantasy’. I hænderne bærer han et stort maleri fra den forestående udstilling
’Eruption’, der har fernisering dagen efter.
Det er en dobbeltudstilling med Jöel Bigaignon fra Mauritius
og Nacho Eterno fra Spanien. Jonathan Kvium har sat de to kunstnere sammen og
givet dem temaet ’Eruption’, ellers har han ikke blandet sig i, hvad kunstnerne
har lavet.
”’Eruption’ kan både
være en vulkan, der går i udbrud, men det kan også være alt det, vi har indeni
– følelser og tanker, som vi skal ud med. Eruption kan både betyde noget
voldsomt og ødelæggende, men det kan også være begyndelsen på noget nyt,” fortæller
Jonathan Kvium.
Rundt omkring står keramik og malerier på gulvet op ad de rå
murstensvægge. Bygningen er fredet, så den ene kunstner har valgt at opføre en hvid
væg midt i rummet. Umiddelbart ligner det ikke et galleri, der er klar til
fernisering, men Jonathan Kvium ved allerede, hvor alting skal være. Han har nemlig
en fotografisk hukommelse, siger han.
”Det betyder, at jeg kan kigge på et bagkatalog af værker, lukke øjnene og visualisere en hel udstilling,
før jeg går i gang med at hænge den op.”
Annonse
Det er dog lidt
ligesom at lægge et puslespil, tilføjer han, hvor brikkerne falder på plads
undervejs.
”Det kan tage
dagevis, og det kan tage en time, men jeg har en god idé om, hvordan alt skal
hænge.”
Og når den er der, er han aldrig i tvivl. Hver gang
får han gåsehud og et adrenalin kick, og så er han også overbevist om, at andre
kan mærke det.
Hvordan udvælger du kunstnere til galleriet?
”Meget af mit
arbejde går ud på at screene kunstnere. Det er det, jeg bruger allerlængst tid
på. Jeg er glad for sociale medier, hvor jeg anonymt kan følge med i en praksis.
Jeg kan ikke lide at være smagsdommer foran en person.
Når man først tager
kontakt, er det ligesom starten på et parforhold. Man er nyforelskede, men som
forholdet udvikler sig, kan alle mulige ting kan gå galt: fra utroskab til, at
man vil skilles.
En gallerist sagde
engang til mig, at han først kunne etablere et rigtigt samarbejde, når han
havde spist med kunstneren tre gange. Det er en relation, der kræver god kemi. Når
jeg indgår en fast repræsentation af en kunstner, har jeg som udgangspunkt en
livslang rejse for øje.”
Hvordan kom du ind i kunstbranchen?
”Jeg har altid sagt
til mig selv, at jeg ikke skulle være i kunstbranchen. Den er fyldt med mange ekstremt
ambitiøse mennesker, der vil gøre alt for at komme først, og
nåleøjet er så umenneskeligt lille.
Alligevel var mit
første job i Galleri Faurschou. Da jeg studerede, arbejdede jeg på Brandts
Museum i Odense. Og selvom jeg læste medievidenskab, skrev jeg min bachelor om kunst.
Det har altid handlet om kunst.
Annonse
Under corona sagde
jeg mit arbejde op i reklamebranchen. Jeg skulle videre og lave noget andet og
fik et arbejde på et galleri i Odense. Der var jeg ganske kort tid, før jeg tænkte
på at starte mit eget. Man skal være passioneret for den kunst, man sælger. Man
kan ikke formidle noget, man ikke selv elsker.
Jeg havde ikke en
rød reje, men min kone sagde til mig: ’Nu starter du bare det galleri’. Det var
et stort sats, men jeg gjorde det.”
Hvilke fordele og ulemper har der været ved at hedde
Kvium?
”Forleden snakkede
jeg med en om begrebet ’nepobaby’. Han sagde til mig: ’Jonathan, nogle ville jo
sige, at du var en ’nepobaby’, uanset hvad du lavede, fordi du har en kendt far’.
Nu har jeg så valgt
at gå ind i kunstbranchen, og det giver nogle fordele, men det giver også
ulemper. Jeg kender mange i branchen, men det er ikke mine forældres venner,
der køber, og min far har jo ikke noget med det at gøre. Han er en stolt far,
når det går godt, og skidenervøs, når det går dårligt.”
Hvilke fordomme møder du på grund af dit efternavn?
”På et tidspunkt var
der en, der skrev til mig: ’Netop, fordi du hedder Kvium, burde du have startet
i meget mindre og ydmyge lokaler’. Jeg kan godt se, hvad vedkommende mener, men
jeg er da overhovedet ikke enig.
Folk har skrevet de
sygeste ting, men det går mig ikke på mere. Jeg er også 35 år, så hvornår skal
man holde op med at bekymre sig om, hvad folk synes?”
Hvad er dit første minde om kunst?
”’Ej, hvor er du
klam, far’, tænkte jeg. Da jeg var ikke særlig gammel, lavede han en
performance med sin ekskæreste. Hun gik rundt på en scene og lavede snotklatter
på jorden, og så gik min far og en anden rundt på alle fire og sugede dem op. Det
er hylende morsomt at tænke på, for nu er min far blevet en ældre herre.”
Annonse
Hvordan var kunsten til stede i din barndom?
”Alle i vores opgang
var kunstnere. Måske skulle man endda være kunstner for at bo der, ellers
jokede vi bare med det. Mine forældres omgangskreds var skuespillere, musikere,
kunstnere på alle mulige måder. Kunsten blev ikke valgt til, den var der bare. En livsstil. Andre blev taget med på arbejde, jeg blev taget med til ferniseringer
og på museer.
At træde ind i et
voksenliv, hvor kunsten var til stede på samme måde, gav et kæmpe tomrum. At
blive gallerist har udfyldt det tomrum. Er man vokset op med musikerforældre,
skal man nok også have musik spillende det meste af livet.”
Til hverdag er Jonathan Kvium i galleriet i Odense, hvor han også bor. Mette Krebs (th.) er Gallery Manager for Albert Contemporary i København og står for den daglige drift.
Du havde en kort skuespilkarriere som barn, bl.a. som
Hannibal i ’Hannibal og Jerry’. Hvorfor gik du ikke skuespillervejen?
”Jeg søgte
skuespilskolen én gang, men konstaterede, at jeg ikke kunne huske en eneste
tekst. Jeg kan kun huske billeder. Rappen i Gramsespektrums ’Kontrollørsang’
kan jeg, men ingen andre. Så jeg kapitulerede efter tre måneder, hvor jeg
forsøgte at lære noget fra Hamlet.”
Hvordan får man et godt øje for kunst?
”Det er sindssygt
svært. I sidste ende er kunst jo enormt subjektivt. Det vil ændre sig fra
gallerist til gallerist, kunstner til kunstner og menneske til menneske.
For mig skal den
tekniske kunnen, håndværket, være i orden på
lige fod med det konceptuelle. Hos nogle kunstnere og gallerister fylder konceptet
rigtig meget. Det gør det også hos mig. Jeg har brug for at forstå den dybere
mening. Men det må ikke bare være et statement, hvor håndværket kommer i anden
række.”
Du har udvidet dit galleri i Odense, og fornyelig åbnede
du et i København. Hvordan lykkes man som gallerist?
”Gode gallerister er
dem, der arbejder med kunsten fra hjertet. Det lyder kliché, men at formidle
kunstneres værker skal være i fokus. Ikke selve forretningen eller det at tjene
penge.
Annonse
Grundlæggende er
kunst ikke et produkt som et par sko, men noget mere. Det har jeg fået ind med
modermælken. Kunst er en livsstil. Det er rendyrket passion for mig, og det er
min opgave at formidle den passion.”
Hvad er den vigtigste egenskab at besidde som gallerist?
”Respekt. Jeg ved
ikke, hvor mange kunstnere der oplever, at deres erhverv ikke bliver taget
alvorligt. Jeg er vokset op med, at kunstner er et lige så normalt og seriøst
job som at være sygeplejerske. Derfor har jeg en naturlig respekt for kunst, kunstneren
og alle de instanser, der omgiver kunsten.”
Det kan være en fordom, at gallerister bare vil tjene
penge på kunstnerne. Hvordan får man et godt forhold til sine kunstnere?
”Igen respekt. Da
jeg startede som gallerist, ville jeg gøre op med nogle af de ting, jeg ikke
kunne lide ved branchen. Jeg har hørt alle fortællinger og oplevet
kunstbranchen på godt og ondt.
En større udenlandsk
gallerist sagde på et tidspunkt til mig, at jeg skulle holde mine kunstnere i
udstrakt arm, så de var lettere at kassere, når salget ikke var der mere. Fra
starten har jeg villet det modsatte.
Mine kunstnere skal
sgu have lyst til at besøge mig, hvis de kører over Fyn. I sidste ende, når jeg
er 80 og kigger tilbage på mit liv, bliver det de relationer, jeg har haft, og oplevelser,
jeg har delt, der betyder noget.”
Hvis du skal være
helt ærlig, bliver du så irriteret, når der kommer osere ind, der bare går rundt
og kigger uden at købe noget?
”Kun hvis de trykker
på værkerne. Jeg kan rigtig godt lide, hvis folk kommer og kigger. Det er
skideskægt, når der kommer 20 pensionister ind. De er altid vildt søde. Det er
ikke dem, der sviner dig til. De synes jo bare alt er fantastisk.
Annonse
De mest latterlige gallerier,
er dem, hvor man ikke tør at gå ind, fordi der sidder en eller anden typecasted
person, der ikke siger noget. Mange af dem, der kommer hos mig, får en
kæmpe krammer, og deres børn får en slikkepind.
Du kan sagtens præsentere
kunst på højt niveau i indbydende
rammer. Gallerier afspejler nok galleristen, og jeg kan godt lide mennesker, og
at alle føler sig velkomne hos mig. Det er kunsten, der skal være bærende.”
Jonathan Albert Gudnason Kvium
(f. 1990) i Gentofte. Vokset op i Indre By i København.
Har gået på Bernadotteskolen i Hellerup og Christianshavns Gymnasium.
Har læst en bachelor
i medievidenskab i Odense og en kandidat i IT Product Design i Kolding.
Bor til
daglig i Odense med sin kæreste og deres to børn.
Det er svært at finde hverdagstøj til mænd, som har kant. Det hele er sgu meget navy og klassisk. Og det er jo et resultat af, at så mange mænd simpelthen klæder sig kedeligt, for at sige det lige ud.