scroll-down

William er 19 og handler med Rolex-ure som ‘grey-dealer’. I år forventer han at lave en trecifret millionomsætning

William Ellenhard driver urvirksomheden WeWatches, der forhandler luksusure og primært Rolex. Urene skaffer han fra kontakter i udlandet og videresælger til sine danske kunder. Vi har talt med den unge iværksætter om, hvad jobtitlen som såkaldt ’grey-dealer’ indebærer, og hvordan branchen fungerer.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: Kasper Kristoffersen
Karriere Euroman

Hvordan begyndte du at sælge Rolex-ure i så ung en alder?

”Jeg fik interessen for Rolex-ure, da jeg som 15-årig havde sparet nok penge sammen til at kunne købe mit eget Rolex-ur. Pengene havde jeg tjent på at videresælge sneakers til primært USA og Asien.
Jeg var blot 12 år, da jeg startede min første virksomhed, og jeg solgte rigtig mange sneakers – til sidst mere end 2.000 par om året og jeg var blandt de førende herhjemme.

Da dagen endelig kom, hvor jeg havde sparet penge nok sammen, gik jeg ind i en Rolex-forhandler: ’Jeg vil gerne købe et Daytona i stål.’ Så kiggede de bare på mig og begyndte at grine: ’Det kan du måske købe, når du bliver far engang. Der er 10 års venteliste på det.’

Jeg undrede mig over den besked og gik derfor ihærdigt i gang med jagten på mit nye ur. Jeg fandt ud af, at der var et marked, hvor man betalte overpriser for at få det ur, man gerne ville have, uden at skulle vente en evighed. Uret var et Rolex Cosmograph Daytona i stål, det helt klassiske, som kaldes ’Panda’. Jeg betalte 30.000 kroner mere end de 95.000 kroner, det kostede hos forhandleren. I dag, fire år senere, er markedsprisen 250.000 kroner over listeprisen (prisen hos forhandleren, red.), så efterspørgslen er kun blevet vildere.

Oplevelsen gjorde mig interesseret, så jeg brugte et par år på at følge med i markedsudviklingen, og jeg satte mig grundigt ind i samtlige forskellige Rolex-modeller.

Gennem mit sneakersalg havde jeg fået opbygget et stort internationalt netværk, og det viste sig, at mange af dem også havde netværk til de eksklusive ure. Det gjorde, at min interesse for salget af luksusure for alvorlig tog fart, og med tiden fik jeg arbejdet mig længere ind i nogle inderkredse.

De første par år var det udelukkende køb og salg til eget forbrug. Jeg skiftede vel ur hvert halve år, og så kunne jeg være heldig at lave 10.000 kroner. Men så tog urmarkedet for alvor fart, og der kom helt enorm efterspørgsel på alt, hvad der hed Rolex, Patek Philippe og Audemars Piguet.

I 2020 besluttede jeg mig for at starte WeWatches, min egen urvirksomhed og lade andre om sneakermarkedet.”

Så du havde som 15-årig selv formået at spare 125.000 kroner sammen?

”Ja, pengene kom udelukkende fra mine salg af sneakers.”

Hvad gør det ved en ung knægt at have så mange penge mellem hænderne?

”Ja, det var helt vildt at have så mange penge mellem hænderne. Mine kammerater havde ungdomsjobs i butik, hvor de fik en lav timeløn, så det var helt urealistisk, at jeg tjente så meget, og der var også mange i min omgangskreds, som havde svært ved at forstå det. Og det havde jeg da også selv.

Jeg har altid været meget fornuftig med at spare op. Jeg kommer fra nogle gode vilkår, men jeg har altid skullet kæmpe for at tjene mine egne penge, og det var derfor, at jeg som helt lille solgte mit Lego på DBA, så snart det var samlet. Jeg oprettede som 11-årig min første rigtige Facebook-shop med salg af online-valuta til computerspil, som jeg købte i store portioner og solgte ud i mindre. Her fik jeg virkelig prøvet kræfter med udbud og efterspørgsel”

Hvordan fungerer dit arbejde?

”Jeg er en såkaldt grey-dealer. Jeg skaffer urene gennem mit store netværk i udlandet, og så sælger jeg urene til kunder herhjemme i Danmark. Jeg er oftest tredje eller fjerde led på urets korte rejse. Der kan nogle gange kun gå to dage, fra uret er solgt i en officiel Rolex-forhandler, før uret lander hos mig, og derfor kommer det også i fuldstændig ny og original stand.

Det fungerer således: Du, som privatperson, kan være så heldig at have en god relation til en Rolex-forhandler og har mulighed for at købe et af deres Rolex-ure. Lad os sige, at du går ind og køber en Daytona i guld, som har en listepris på omkring 300.000 kroner. Det ur kan du allerede dagen efter sælge for 500.000 kroner, og det vælger du derfor at sælge til en troværdig forhandler som mig, og du laver kassen. Jeg tager selv kun en mindre avance, når jeg sælger det videre igen.

Når jeg får urene hjem, klargør jeg dem og lægger dem op på min hjemmeside. Kunderne booker så en fremvisning, ofte via betaling af et depositum, så de er sikre på, at det ikke bliver solgt til anden side, grundet den enorme efterspørgsel. De kommer så herud og ser uret, og oftest ender de med at tage det med sig. For min egen sikkerheds skyld, laver jeg altid et grundigt baggrundstjek på alle, som jeg ikke har handlet med før, og alle urene opbevarer jeg i en bankboks. Så der er meget logistik omkring hver handel, da alt dette skal være på plads, før kunden kommer.

I virksomhedens begyndelse brugte jeg meget Facebook-gruppen ’Rolex-gruppen’ til at få mine kunder. Nu har jeg så meget trafik på min hjemmeside, at folk selv sidder og holder øje dagligt, eller der er folk, der ringer og spørger, om jeg får et bestemt ur hjem. Jeg har vel 40-50 telefonopkald om dagen, og det er alt fra forespørgsler til, at de godt vil booke en fremvisning eller sælge et ur til mig.”

Hvem er dine kunder?

”Jeg vil skyde på, at 90 procent er mænd. Der er selvfølgelig en hel del, som er langt ældre end mig, men der er også drenge helt ned på min egen alder. Flere af mine kunder køber uret som investeringsobjekt, fordi de ikke gider betale negative renter i banken og hellere vil lægge deres penge i ure. Et halvt år efter deres køb kommer de måske igen til mig og siger, at nu vil de gerne sælge det igen og har lavet et fint afkast på det og vælger så at lægge pengene i et nyt ur, som, de tror, vil stige i pris.”

Hvor meget sælger du for?

”Jeg startede første år ud med en tocifret millionomsætning, og jeg forventer en trecifret millionomsætning i år. Jeg har solgt cirka 550 Rolex-ure i løbet af det sidste år. Hvor mange ure, jeg bestiller hjem om ugen, afhænger af, hvornår Rolex sender vare ud til de officielle Rolex-forhandlere, hvilket de gør cirka midt på måneden. Derfor er de første to uger af måneden altid lidt stille, hvor de sidste to uger er de sjoveste. I januar solgte jeg fx 57 ure og i februar 64.”

Hvordan bliver der set på din ’slags’ i urbranchen?

”Alle Rolex-forhandlere i hele verden er officielt meget imod videresalg af ure. Jeg er blacklistet hos alle de danske Rolex-forhandlere. Jeg har én gang prøvet at komme ind i en butik, hvor jeg nærmest blev smidt ud igen. De vidste udmærket, hvem jeg var.

Der bliver set lidt ned på os, og det forstår jeg egentlig ikke rigtig, fordi hvis det ikke var for os ’grey-dealers’, så havde der slet ikke været så stor efterspørgsel på alle Rolex-ure.

Førhen havde de officielle Rolex-forhandlere nemt ved at sælge stålure, men alt, hvad der hed guld- og guldstål, det var sådan noget, de solgte med rabat. Nu er det pludselig også noget, som der er kommet ventelister på, og det er kun på grund af, at det grå marked har presset priserne på stålurene så højt op. Så jeg tror i virkeligheden, at de er vældig tilfredse med, hvordan eftermarkedet fungerer, da rabat på Rolex-ure ikke eksisterer længere, og alle varer er solgt, inden de når at lægge dem på hylden.”

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her
Se, hvad vi ellers skriver om: Ure, Rolex, Iværksætter, Interview og Business