’Kvalitet er dyrt’ og ’godt design koster penge’. Det er mange måder at forsvare sine mange mærkevarekøb, men det er straks lidt sværere at forklare, hvorfor man køber discountsko til flere tusinde kroner.
 
Det var imidlertid lige præcis det en række influencere gjorde, da den globale skokæde Payless rykkede ind i en forhenværende Armani-butik, omdøbte deres sko fra ’Payless’ til ’Palessi’ og solgte dem til den tidobbelte pris.

Da en række modeinfluencere blev inviteret indenfor i den nye ’Palessi’-butik til et eksklusivt preview på den nye kollektion, faldt de i svime over det sofistikerede fodtøj. I god tro købte de inviterede discountskoene i dyre domme, mens Payless filmede det hele til deres nye reklamekampagne.
 
Ud over at skulle hive folk ind i Payless’ butikker, fungerer det nye reklamekampagne-eksperiment også som et kulturelt statement, der skal minde forbrugerne om, at discountbutikker som ’Payless’ ikke nødvendigvis er ude af trit med moden.
 
Så er spørgsmålet bare, om kampagnen får os til at tænke bedre om discountsko – eller dårligere om influenceres dømmekraft.
 
Se kampagnevideoerne herunder.