I næste måned lander otte forskellige tæpper - designet af otte forskellige kunstnere – i IKEA’s lagerhaller. Og til november løftes sløret for en kollektion, det svenske møbelhus har lavet med chef hos Off-White og kreativ direktør for Louis Vuittons herrelinje Virgil Abloh, som også tager del i tæppekollektionen. Brancheflettende samarbejder, så at sige, og det er danske Henrik Most Nielsen, der er tovholder på projekterne. Han er nemlig kreativ leder hos IKEA.

Hvorfor er det vigtigt for en virksomhed som IKEA at lave de her samarbejder?

”Fordi vi gerne selv vil lære noget. Vi har jo ikke sandheden på alt. Når man bliver et stort firma, er det altid en risiko at blive for selvtilstrækkelig. Men vi er jo dybt afhængige af at interagere med verden omkring os – især når den er så kompleks og mangfoldig, som den er i dag. Igennem de her samarbejder får vi enormt meget inspiration og viden om andre måder at gøre tingene på. Vi vil reflektere og vise, hvad der sker rundt omkring på forskellige æstetiske områder. Så det er for at lave en portefølje af kollektioner, som viser fremtiden af IKEA i relation til nye fænomener.”

Hvad er din rolle som kreativ leder?

”Mit ansvar er at udvikle og følge de her tidsbegrænsede kollektioner til ende – fra at undfange idéen, til at pege på, hvilke designere eller kunstnere vi skal arbejde sammen med, skabe den med dem og til sidst lancere den. At sørge for, at vi når i mål med de visioner og tanker, vi har, og sikre, at de også har det kvalitetsniveau, som vi efterstræber.”

Hvorfor er du den rigtige i rollen som kreativ leder for IKEA?

”Det må du spørge min chef om, ha ha. Det er jeg vel, fordi jeg har den erfaring og de kompetencer, jeg har, og har gjort det i så lang tid, at jeg har et netværk og en vis viden. Det er dybest set det, det handler om. At du ved, hvad du taler om. Der er visse ting, man kan læse sig til, men det handler også om at have en form for sensibilitet overfor æstetik. Og det kan være svært at sætte fingeren på. Det er ikke noget, som nødvendigvis kan kategoriseres. Hvis man har en kombination af at være et reflekteret menneske med en vis form for grundlæggende viden om design, så tror jeg, at man klarer sig meget godt.

Hvilke tendenser og hvilke typer er det, I kigger efter?

”Det skal være nogle kreative mennesker, som har noget på hjerte. Nogen, som har en unik signatur og arbejder med deres medie på en nyskabende måde. Og ikke folk, som laver noget for bare at poste noget nyt ud, for jeg er af den overbevisning, at der er rigeligt med ting i verden. Så når vi laver sådan en kollektion, så skal det være noget meningsfyldt.”

”Der er et opbrud i designverdenen, som ellers har været meget selvrefererende, meget indspist. Nu er det i langt højere grad dem, som arbejder på tværs af kreative felter, ofte i grupper og kollektiver, som gør en forskel, skaber noget spændende og rigt. Det reflekterer den tid, vi lever i, hvor ting smelter sammen på en måde, som det ikke gjorde før, hvor man ikke havde adgang til alverdens information via internettet. Hele den hybridtanke er enormt spændende og frugtbar for IKEA. Det giver os et nyt syn på, hvad design er og kan.”

henrikogvirgil.jpg
Henrik Most Nielsen og Virgil Abloh (foto: IKEA)

Hvad var jeres tanker i forhold til at samarbejde med Virgil Abloh?

”Han er én af dem, som for mig repræsenterer den forandring, der sker, og som stadigt vokser. Han er ikke begrænset til én ting, men kan meget forskelligt. Han har både en fod i streetkulturen og i kunstverdenen, og samtidig er han uddannet arkitekt. Han har rimelig mange ben at stå på, og det gør også, at han kan skabe nogle overraskende møder i forskellige æstetiske felter. Og det, synes jeg, gør det rigtigt inspirerende og spændende at arbejde med én som ham.”

Er det også det, du håber på at kunne skabe med de her kollektioner? At bringe nogle kulturer og brancher sammen?

”Det er lige dét, jeg gerne vil tilføre. Clashet mellem tilsyneladende forskellige verdener, hvor der pludseligt opstår noget meget værdifuldt og frugtbart. Mange mennesker er jo opdraget med en eller anden tanke om, at der er noget, som hedder finkultur, og så er der noget, som hedder lavkultur. For mig at se er det et trist og reaktionært syn, for så sætter man både kunst og kultur i en fast bås. Det er lige præcis det modsatte, der er tilfældet i dag. Friktionen og spændingen sker, når tilsyneladende forskellige udtryk og brancher mødes og skaber noget. Det er dér, der opstår noget magi.”

I december satte IKEA cirka 1200 tæpper fra deres Virgil Abloh-kollektion til salg i en række butikker rundt i Japan. Flere end 10.000 dukkede op.

Den 5. april lander IKEA’s årlige ’Art Event’-kollektion, som indeholder otte tæpper designet af otte forskellige kunstnere, i de danske IKEA-varehuse. Ét af dem er fra Virgil Abloh-kollektionen, som vil blive lanceret til november.

Derudover er et samarbejde med musikeren Solanges kreative kollektiv, Saint Heron, også på vej.

”Det, der er enormt spændende her, er, at det er en gruppe af mennesker, som arbejder sammen. Deres mission har været at skabe et kreativt fællesskab, hvor unge, farvede, kreative mennesker kan få en platform at vise sig frem på,” siger Henrik Most Nielsen om Saint Heron-samarbejdet, som ligesom i tilfældet med Virgil Abloh peger ind i en tendens, som han er vild med.

”Jeg synes, det er sindssygt inspirerende, at vi går tilbage til den her kollektivtanke. Og der mener jeg altså ikke en 70’er hippieversion. Men en global tanke, hvor man møder verden. Hvor man ikke bare sidder i sin egen lille cirkel, men at man har hele verden som sin arena.”

virgiltæppe.jpg
Virgil Abloh-designet IKEA-tæppe (foto: IKEA)