Præcise værker og anderledes urskiver: Kender du det japanske svar på Rolex? scroll-down

Præcise værker og anderledes urskiver: Kender du det japanske svar på Rolex?

Grand Seiko var længe en slet skjult hemmelighed blandt ur-entusiaster og i årtier forbeholdt det japanske hjemmemarked. Nu vil Seikos luksusbrand konkurrere på udebane med Rolex og Omega.

Af Christian Martinez
Foto: PR
Mode Euroman

Det er bestemt ikke alle reklamer forundt at få deres helt egen Wikipedia-side. Men når man ser reklamefilmen for Lexus LS400 fra 1989, er det ikke svært at forstå, hvorfor filmen dannede skole. I den stilrene video optræder en sort sedan fra det dengang spritnye japanske luksusbilmærke på et rullefelt, som man bruger på autoværksteder til at måle motorens effekt. På bilens kølerhjelm er der opstillet en pyramide af champagneglas, mens Lexus’ens store V8-motor kommer i stadigt højere omdrejninger i takt med, at speedometeret rammer 230 km/t.

Inde i kabinen høres kun en sagte hvislen, og på kølerhjelmen står champagneglassene uden så meget som at dirre. En voice-over hamrer pointen hjem med ordene: ’The Lexus LS400 is designed to stir the soul … and not much else.’

Lexus havde verdenspremiere på biludstillingen i Detroit i 1989, og trods indledende skepsis over et luksusbrand, hvis moderselskab hed noget så profant som Toyota, endte Lexus som en bragende succes: Allerede to år efter lanceringen solgte Lexus mere end BMW og Mercedes på det amerikanske marked, og i dag topper brandet den amerikanske forbrugerorganisation Consumer Reports liste over de mest pålidelige bilmærker.

Hvorfor er det interessant, og hvad har det med ure at gøre? Fordi Grand Seiko på mange måder er for Seiko, hvad Lexus er for Toyota: et raffineret nichebrand udviklet med luksussegmentet for øje. Og som har de økonomiske muskler og den fornødne knowhow i sit bagland til at blive det næste store luksusbrand.

Hvem betaler 30.000 kroner for et Seiko? Eller 100.000 kroner? Det er ikke nemt at have et brandnavn, som de fleste stadig forbinder med billige kvartsure:

”Mange har aldrig hørt om Grand Seiko og spørger: ’Hvorfor give så meget for et Seiko?’ De glemmer, at der står ’Grand’ foran Seiko. Og det kan godt være, at de to brands deler navn, men de har reelt ingenting med hinanden at gøre,” siger urmager Nicklas Krøjgaard fra Bonell’s Smykker & Ure i København.

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her