Flere og flere trækker i tøj, der
kunne høre hjemme i et køkken. Ikke fordi de skal til at lave mad, men fordi
noget ved kokkeuniverset – det ærlige, det enkle, det funktionelle – taler ind
i, hvordan vi gerne vil klæde os. Jakker, bukser og skjorter, der før var
forbeholdt folk bag varme komfurer, er rykket ud i bybilledet. Ikke som
kostumer, men som hverdagsuniformer med en ro og et formål, man kan spejle sig
i.
Og det er i det krydsfelt, at burgerbaren
Goldies fra Berlin, det ikoniske arbejdstøjsmærke Dickies og Zalando nu lancerer
en fælles capsule-kollektion. Den består blandt andet af Dickies
velkendte Eisenhower-jakke, klassiske work pants og en T-shirt med rygprint,
selvfølgelig med en burger involveret – og bygger på ideen om at skabe tøj, der
kan bruges både på arbejde og i byen. Et samarbejde, der ikke forsøger at gøre
kokke til modeller, men som snarere anerkender, at begge verdener – mad og (godt)
tøj – længe har kredset om det samme: håndværk, funktionalitet og identitet.
At det netop er Goldies, der står i
midten af det hele, er næppe en tilfældighed. Den lille burgerbar, der startede
med en lille butik i Kreuzberg i 2017, men som siden har udvidet til nu at have
ni filialer i Berlin, har på få år opnået noget nær kultstatus – både som
madsted og som kulturelt udtryk. Med deres stærke forankring i byens
gadebillede og et tydeligt blik for æstetik og attitude, var koblingen til
Dickies oplagt.
”Dickies har altid været forankret
i autentisk workwear, og den arv præger stadig vores tilgang til en ung og
streetwear-orienteret målgruppe,” siger Werner Bossenmaier, Dickies europæiske brand
director. ”Vores partnerskab med Goldies rammer det perfekt. Goldies er
mere end mad – det er lokalt forankret, kreativt og drevet af mennesker. Det
viser, hvordan moderne workwear smelter sammen med hverdagskultur. Det handler
om autenticitet og tilhørsforhold lige så meget som om stil,”
Det er ikke første gang, Zalando
kaster sig ud i at krydse mode og mad, men ifølge Daniela Klaeser, der er
ansvarlig for partnerskaber i Zalando, var denne alliance særlig naturlig
”Goldies har en tydelig forankring
i Berlins streetwear- og madscene, mens Dickies bringer arven fra klassisk
workwear. For os handler det om at samle aktører, der repræsenterer noget ægte
– og som sammen kan skabe noget, der føles både relevant og lokalt forankret,”
siger Daniela Klaeser.
Kollektionen består i alt af fem
dele: Eisenhower-jakken og de klassiske 874 Work Pants danner rygraden. Dertil
kommer Original Work Shirt og en T-shirt med Goldies’ karakteristiske
burger-rygprint. Sidst, men slet ikke mindst rummer kollektionen også forklæde,
Kollektionen kan købes eksklusivt hos Zalando nu.