Alkoholfri øl er i massiv vækst: “Det vil ikke overraske mig, hvis den kommer til at udgøre halvdelen af vores omsætning” scroll-down

Alkoholfri øl er i massiv vækst: ”Det vil ikke overraske mig, hvis den kommer til at udgøre halvdelen af vores omsætning”

Alkoholfri øl har længe smagt som … ja, som om nogen havde hældt vand i. Så hellere et glas vand, tak! Men det er der ved at blive lavet om på, og det er en brygger som Mikkel Borg Bjergsø aka Mikkeller, der brygger på den idé. Det var et produkt hos virksomheden Chr. Hansen, der fik Mikkellers idé til at gære, et gærprodukt rent faktisk, som vinindustrien hidtil har været ene om at gøre brug af. Og det viser sig, at interessen for præcis øl uden alkohol også gærer.

Af Lars Roest-Madsen
Foto: Flemming Gernyx & PR
Gastro Euroman

Egentlig ville Mikkel Borg Bjergsø bare gerne lave en øl, der kunne skifte farve, når man hældte den op i glasset. Det var derfor, at Mikkeller-chefen for fire år siden tog til Hørsholm for at mødes med virksomheden Chr. Hansen, som fremstiller enzymer, farvestoffer og fermenteringskulturer til fødevareindustrien. 

Det lykkedes ikke at få øllet til at skifte farve, men ved besøget hos Chr. Hansen fandt bryggeren ved et tilfælde det redskab, der gjorde ham i stand til at skyde sin egen kvalitetsrevolution inden for alkoholfri øl i gang. Det vender vi tilbage til. Lige nu oplever alkoholfri øl en massiv vækst, både herhjemme og på globalt plan. Ifølge tal fra Bryggeriforeningen er det hjemlige salg intet mindre end femdoblet siden 2014, og intet tyder på, at der er en opbremsning på vej. Endnu udgør de alkoholfri øl kun 2-3 % af det samlede ølsalg herhjemme, men at kategorien rummer et enormt forretningspotentiale, kan Mikkel Borg Bjergsø skrive under på. 

Et ølflaskekast fra Carlsberg

Mikkel Borg Bjergsø har gjort sig til ølverdenens bannerfører inden for alkoholfri øl, og Mikkellers kunder har taget imod det hastigt voksende alkoholfri sortiment med så stor tørst, at øllene i dag er blevet en hjørnesten i hans forretning. 

"Det er helt vildt. I 2020 år udgjorde salget af alkoholfri øl 20 %, og i 2021 tror jeg, at det vil tage måske 30 % af salget. Det vil ikke overraske mig, hvis alkoholfri øl på sigt kan komme til at udgøre halvdelen af vores omsætning," fortæller bryggeren over en øl (alkoholfri, naturligvis) i Mikkellers hovedkvarter på Humletorvet i Carlsbergbyen, paradoksalt nok kun et kast med en ølflaske fra den gigant, hvis dominans Mikkel Borg Bjergsø i sin tid satte sig for at udfordre.

Se, hvad vi ellers skriver om: Øl og Alkohol