Sponsoreret af Campari

Du kender Campari som den rubinrøde italienske aperitif-klassiker med den bittersøde smag. Men du kender garanteret også Campari fra deres plakatkunsttradition, der har været en stor del af brandets dna igennem 150 år, hvor toneangivende kunstnere er blevet særligt udvalgt til at designe en personlig og tidsrelevant Campari-plakat. 

Nu er Campari på udkig efter et spirende, dansk kunsttalent, der skal komme med sit kreative bud på en ny dansk Campari-plakat anno 2020, og det er der er en helt særligt grund til: Brandet bag den italienske aperitif-klassiker ønsker nemlig at give upcoming talenter luft under vingerne til at udleve deres fulde kunstneriske potentiale. Derfor tildeles vinderen også et honorar på 20.000 kr. og en tur for to til Milano. Ud over fly og hotel til den Norditalienske storby får vinderen desuden et besøg på Galleria Campari, der er Camparis officielle museum med over hundrede originale værker – alle kreeret af ikoniske kunstnere verden over.

Er du det talent, Campari søger?

I oversigten herunder kan du se, hvilke kriterier du skal overholde i din kunstneriske fortolkning af den danske Campari-plakat anno 2020. Du kan også læse de praktiske informationer om, hvordan du uploader dit værk, og hvad Campari forventer af dig, der skal bidrage til at bevare brandets stærke kulturarv inden for plakatkunst.

Deadline for aflevering af din plakat er den 24. januar 2020. 

Vinderen vil blive offentliggjort den 1. februar 2020.

Campari_Plakatkriterier_V2.jpg

Den kompetente jury 

Campari har samlet en stærk jury, der skal være med til at finde frem til den rette vinder. Juryen består af: Chefredaktør for RUM og Eurowoman, Anne Lose, Chefredaktør på Euroman, Karl Erik Stougaard og Anita Toesco, Galleria Campari Curator hos Campari. 

Juryen udvælger vinderplakaten på baggrund af indsendelserne. Det bedste bud bliver udnævnt til årets danske Campari-plakat.

Plakaten anno 2019 

Det er ikke første gang, Campari har fået en dansk kunstner til at designe en plakat. Tidligere i år udvalgte Campari kunstmaler og skulptør Søren Behncke, også kendt som Papfar, til at designe verdens første danske fortolkning af en Campari-plakat. Om valget af netop Søren Behncke sagde Anita Todesco, der er Galleria Curator hos Campari: 

”Vi har valgt Søren, fordi vi ønskede at finde en kunstner, der kunne tilføre et nyt, moderne liv til Campari-plakaten med et værk, som afspejler tiden og de kunstneriske trends, der præger den. Og det er Søren lykkedes med.”

Campari_Kunst1820_low.jpg

Her ses et billede af Søren Behnckes version af Campari-plakat fra 2019.


Mon dit næste værk skal blive en del af Camparis unikke plakat-samling? Det håber vi!

Husk at læse det med småt:
Deadline
 for aflevering af din plakat er den 24. januar 2019.  

Vinderen vil blive offentliggjort i april 2020.