Det her er den anden kortfilm, du har på to år. Hvordan kan det være, at du er begyndt at instruere film?

”Det er ikke, fordi jeg er skiftet fra at være skuespiller til at være instruktør. Det handler mest af alt om, at der er trængt nogle historier på, som jeg godt kunne tænke mig at lave. Da jeg lavede ’Stenofonen’, var det, fordi jeg hørte om en hændelse, der var sket i min fars liv, og tænkte, at den bliver jeg nødt til at lave som en film, hvis jeg får muligheden for det.

Efter ’Stenofonen’, som jeg syntes var et vellykket projekt, fik jeg faktisk lidt smag for at lave kortfilm. Jeg havde lyst til at lave en til. En dag gik jeg så forbi en hjemløs og tænkte på, hvordan man ofte går forbi nogle mennesker og tænker, at de er på randen af samfundet, men i virkeligheden bærer de rundt på en hel masse potentiale, historie og muligheder. Det blev jeg meget nysgerrig på.”

Snakkede du med nogle hjemløse under tilblivelsen af filmen?

”Nej, det gjorde jeg faktisk ikke, fordi jeg tænkte, at jeg havde frit slag i bolledejen. Jeg skulle jo bare lave min egen fortælling. Men det er klart, at jeg har kigget mig omkring. Det er måske lidt en arbejdsskade, at man kigger på verden nogle gange, hvor man tænker 'Gud, det her er en interessant situation'.”

Men inspirationen til kortfilmen kom sig af, at du så en hjemløs på gaden?

”Ja, den kom af, at jeg blev nysgerrig, og så syntes jeg, at det var en interessant tanke, det der med, at vi nogle gange skal se tingene lidt fra oven og i et større perspektiv – det er derfor, den hedder 'From Above'.”

Jeg tænker, at du vel har set mange hjemløse i dit liv, som du bare er gået forbi. Hvad var anderledes den her gang, siden du besluttede dig for at lave en film om en hjemløs?

”Det var nok mest en tilfældighed, men det anderledes var, at jeg var på jagt efter en historie. Det, der var udslagsgivende i denne her sammenhæng, var egentlig en kombination af det, og at min far engang for lang tid siden lavede en kunstinstallation i Helsingør, hvor han malede en masse sko røde og satte dem op ad kirkegulvet, hvilket blev til en ret flot, symbolsk installation. Dengang jeg så den, tænkte jeg, 'Gud, hvor er det originalt, og hvor er det også underligt.' Det er ikke, fordi min far var hjemløs, men han var måske nok til den kunstneriske, lidt aparte side. 

Så tænkte jeg pludselig på, at den her hjemløse højest sandsynligt har haft en tilværelse, ligesom alle os andre, det man i gåseøjne kunne kalde en normal tilværelse. Så blev jeg fascineret af tanken om, at man på meget kort tid faktisk kan lande på samfundets bund.”

Kan du uddybe det?

”Jeg forestiller mig, at langt de fleste tænker, at det aldrig kommer til at ske for dem. Men hvis man bare fabulerer lidt over det og tænker, at hvis nu man mister sin familie, sit job, sine penge og sine venner. Så er der ikke så mange trin ned til, at man pludselig havner et sted, hvor man egentlig ikke kan overskue andet end bare at bo under nogle kummerlige vilkår. Og så tror jeg egentlig, at snebolden begynder at rulle, og så er derouten og nedturen sat i gang.

Hjemløs eller ej så har vi jo alle en eller anden form for baggrundshistorie. Og det her er faktisk ikke en historie om en hjemløs, det her er en historie om et menneske, som rækker ud efter et andet menneske. Så er det bare sat på spidsen, fordi det fungerer sådan set ret godt i kortfilm, når man sætter tingene lidt på spidsen.”

Nu spiller du selv hovedpersonen, der er en mand, der levede med sin familie, men efter en hændelse blev hjemløs. Kan du relatere til ham på nogen måde?

”Nej, det kan jeg ikke, men uanset om jeg arbejder som skuespiller eller instruktør, trækker jeg altid på ting fra mit eget liv eller ting, jeg har i erindringen. Jeg forsøger altid at gå ydmyg til opgaven, når jeg skal portrættere et andet menneske. Jeg har ikke boet på gaden, men jeg forsøger så godt som muligt at leve mig ind i det. Det er jo skuespillerens arbejde.”

Hvad lå bag valget om selv at spille hovedpersonen?

”Det er jo på mange måder lidt ananas i egen juice i den forstand, at jeg selv har skrevet filmen, instrueret filmen og medvirker i filmen. Egentlig var det, fordi jeg helt egoistisk altid godt har kunnet tænke mig at lave en scene, hvor jeg skulle klippe mig selv skaldet.

I et langt stykke tid havde jeg ellers en anden i tankerne, men jeg havde det dårligt med at skulle bede vedkommende om at klippe sig skaldet og så ovenikøbet til en ikke-eksisterende løn. Så var det egentlig nemmere, at jeg bare selv gjorde det.”

'From Above' kan ses på OFF23 og på Offstream.dk i uge 35 og 36.