Medietendenser i 2017

Medietendenser i 2017

Disse 7 medietrends slår for alvor igennem i 2017

Mediernes udvikling holder aldrig pause.

Engang skulle man læse sine nyheder i en avis. Nu læser de fleste nyhederne online. Men hvad bliver det næste?

Den teknologiske udvikling står aldrig stille, og mediebranchen forsøger at følge med, så læserne kan få de seneste nyheder på den sidste nye måde. Medieanalytiker Jan Birkemose står bag sitet medietrends.dk, hvor han kommer med sine bud på, hvad der vil ske med medierne i 2017.

Vi bringer syv af hans 12 bud her:

Virtual reality (VR)

 

Ifølge Jan Birkemose kan vi godt begynde at vænne os til forkortelsen VR, da det nu er så billigt at producere videoer i 360 grader og 3D, at flere og flere medier vil hoppe med på bølgen. Det er for eksempel oplagt at lave reportager fra demonstrationer og andre begivenheder, hvor journalisterne kan tage brugerne med helt tæt på oplevelserne. Selve VR-brillerne er også faldet i pris.

Medier uden hjemmesider

 

Hvad nu hvis Euroman.dk slet ikke var en hjemmeside? Flere medier udkommer kun via sociale medier og har droppet den traditionelle hjemmeside. Now This News er et eksempel, hvor det journalistiske indhold er lavet specifikt til Facebook, Snapchat eller Twitter. Ifølge Jan Birkemose kan medierne spare tid og penge, når de ikke selv skal stå for den besværlige teknik.

Faktatjek

 

Falske nyheder har i år floreret på de sociale medier i stor stil. Især ved det amerikanske præsidentvalg blev det tydeligt, at mange usande nyheder fik lov at leve online. Men i 2017 kommer der en modbølge, mener Jan Birkemose. Flere medier vil udvikle værktøjer til faktatjek, så det bliver lettere at gennemskue, hvad der er sandt og falsk.

Skriv med robotterne

 

Robotterne kommer. Det er der ingen tvivl om. Messaging-bots bliver mere og mere normale, fordi det er en unik mulighed for medierne til at kommunikere mere direkte og personligt til deres brugere. DR Nyheder er allerede begyndt. De laver nyheder målrettet unge, som ved tilmelding bliver sendt i deres Messenger-indbakke hverdage kl. 20.

Et eksempel fra DR Nyheders messaging-bot. 

 

Facebook ændrer Instant Articles

 

Instant Articles kom til Danmark i år, men er ikke for alvor slået igennem, selv om medier som Soundvenue og Metroxpress var hurtige til at prøve det af. Medierne får simpelthen ikke nok ud af at udgive deres artikler direkte på Facebook, så Jan Birkemose mener, at Facebook kommer til at ændre på konceptet i løbet af næste år.

Augmented reality (AR)

 

Pokémon Go introducerede augmented reality (udvidet virkelighed) for os alle sammen, men konceptet kan ikke kun bruges til tidsfordriv. Jan Birkemose mener, at der ligger et stort potentiale i at bruge AR i journalistikken. For eksempel kunne det bruges til at servere lokale historie, når du er ude i virkeligheden med din smartphone.

 

Færre, men bedre nyheder

 

Journalister elsker at være først med nyhederne, men brugerne er ligeglade med, hvem der kommer først, for de ser formentlig nyheden på Facebook uanset hvad. Derfor vil medierne begynde at udgive færre, men mere originale og gennemtænkte nyheder, tror Jan Birkemose. Eksempel: Carrie Fisher er død. Det skriver alle medier på Facebook. Men hvis medierne nu springer denne nyhed over, kunne de måske være først med et originalt take på nyheden. Et eksempel kunne være, hvad hendes død kommer til at betyde for de nye Star Wars-film.

Hvis du vil læse resten af Jan Birkemoses bud på medietrends i 2017, kan du downloade alle 12 lige her.

LÆS OGSÅ: 2017 bliver et godt serie-år: Her er dem, du skal se frem til

LÆS OGSÅ: Nyt Euroman sætter fokus på de mænd, der får et vildt 2017

LÆS OGSÅ: Se video: Sønderjysk landmand går viralt med sjove undertekster