Neel Feldstedt er manuskriptforfatter på den nye sæson af 'Klovn': "Vi kan have de største og længste grineflip, mens vi arbejder" scroll-down

Neel Feldstedt er manuskriptforfatter på den nye sæson af 'Klovn': "Vi kan have de største og længste grineflip, mens vi arbejder"

33-årige Neel Feldstedt er autodidakt manuskriptforfatter og har skrevet to episoder til den nye ’Klovn’-sæson. Hun fik foden indenfor, efter hun lagde et manuskript i Casper Christensen og Frank Hvams private postkasser. Vi har fået hende til at give opskriften på et godt afsnit. Og til at løfte lidt af sløret for, hvad vi har i vente i niende sæson.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: Santiago de la Vega
Kultur Euroman

Hvad er opskriften på et godt ’Klovn’-afsnit?

”Frank skal igangsætte den første bue i afsnittet. Der er noget, som Frank vil have, skal gøre eller er utilfreds med, og så starter den dér. I hvert afsnit er der tre til fire historier, som skal vikles ind i hinanden. Afsnittet skal også indeholde noget velkendt. Det er jo genkendeligheden, som de fleste ’Klovn’-fans godt kan lide.

Noget genkendeligt kunne fx være, at Frank og Casper har et projekt sammen. Eller at Casper har noget, han kommer med, som er dét nye, og Frank skal overbevises. Der er næsten altid en underspillet eller ubevidst konkurrence mellem de to. Hvis Casper ikke prøver at overbevise Frank, sker den der omvendte psykologi, hvor Frank pludselig føler, at han går glip af noget.

Der er også en genkendelighed i dynamikken mellem Mia og Frank. Det er ikke nødvendigvis nemt at være gift og bo sammen med Frank. Så der er også en mindre udfordring i deres ægteskab. Frank vil gerne være en god ægtemand og please Mia, men han vil også gerne have lidt eventyr.

Trods det genkendelige skal afsnittene have noget nyt og originalt. Vi skal twiste historierne på en måde, så der kommer en ny nuance eller ny vinkel.

Derudover tager vi fat i mange almindelige hverdagsting og prøver at gøre dem morsomme.”

Hvordan er jeres arbejdsproces?

”Først skal vi have 100 idéer på bordet. En idé kunne være, at Frank skal have testet sin afføring. Vi laver hver vores lister og sender dem til hinanden.

Herefter mødes vi. Hvert møde starter med, at vi sidder og snakker om, hvad vi har oplevet og observeret på det seneste. Hvad er der sket i vores liv? Fx fortalte jeg engang, at jeg lige var begyndt på et akupunkturforløb, hvilket var en ny oplevelse for mig.

Jeg sagde, at jeg var megaskuffet, fordi stedet hed et eksotisk navn, og så stod der en hel almindelig og bleg dansker, der hed Kenneth. Jeg havde forestillet mig, at det var en asiat, jeg skulle møde, og nu blev min oplevelse mindre eksotisk, og det var noget, som Frank sagtens kunne finde på at sige.

Den idé blev til mit afsnit ’Spild af Pingus’. På Frank eller Caspers liste stod der en idé om, at der var en mand, som sov stille ind på Café Maude, og så spurgte jeg: ’Ej, må jeg ikke tage den idé og smide ind i mit afsnit? Hvis nu der var en person, som sov stille ind hos akupunktøren i stedet for?’ Sådan sidder vi og fordeler idéerne imellem os.

Efterfølgende går vi hjem til os selv, og så skriver og skriver vi, indtil vi er færdige og kan sende manuskripterne til hinanden. Så har vi et nyt møde, hvor vi snakker flere nye idéer, og når der så er gået et halvt år med at få skrevet alle afsnit og mere til, sidder vi gennemlæser og finder ud af, hvilke afsnit vi bedst kan lide og sorterer nogle fra. Og så starter den næste proces, redigeringen. Vi tager ét afsnit per uge, hvor vi læser afsnittet, kommer med noter på det, og så gennemgår vi det sammen, og der skal man jo være ekstrem åben for kritik.

Jeg kan huske, at det ikke var svært for mig at tage imod kritik, men det var svært for mig at give kritik. Jeg havde da også ting, hvor jeg tænkte: ’Ej, det er for plat.’ Men jeg kunne godt mærke, at jeg skulle over en barriere, før jeg erkendte: ’Du kan simpelthen ikke være konfliktsky. De har bedt om din mening, så du er nødt til at være professionel’.”

Neel Feldstedt – kort fortalt

Født i 1989 og opvokset i Rungsted. Er manuskriptforfatter og har en bachelor i historie og en kandidat i moderne kulturformidling. Har indtil videre skrevet fire afsnit til ’Klovn’ – afsnittene ’Balling og Bahs’ og ’Spild af Pingus’ fra sæson 8 og ’Alter ego’ og ’Venstretricket’ fra den nye sæson. ’Klovn’ sæson 9 har premiere 17. juli på TV 2 Play.

Hvordan er dynamikken mellem jer tre?

”Jeg har altid haft mange drengevenner og fungeret godt i den dynamik, der er i en drengegruppe. Derfor undrede det mig heller ikke, at jeg landede i det mest mandede og største drengerøvsrum, hvor der er højt til loftet, og hvor jeg ikke skal lægge bånd på mig selv.

De fylder meget, Casper og Frank, og man skal tale højt. Hvis jeg havde været lille og ydmyg og ikke havde kunne råbe højt og sige ’cunt’ og ’pik’, så havde jeg ikke kunnet været i det rum. Det var enormt rart at komme ind et sted, hvor alt det, som jeg egentlig altid er blevet kritiseret for, altså, at jeg fylder for meget, er for meget og siger nogle politisk ukorrekte ting, blev modtaget med kyshånd. Det gav mig en stor selvværdsfølelse, at jeg blev accepteret for den, jeg er, og mere end det – én af grundende til, at jeg er god til mit arbejde her, er, fordi jeg er, som jeg er. For første gang i mit liv følte jeg, at jeg havde fundet en hylde, hvor jeg passede ind. Det følte jeg aldrig i folkeskolen, gymnasiet eller på universitet. Her passede jeg herregodt ind, på trods af, at jeg er 20 år yngre og et andet køn.

Vi kan have de største og længste grineflip, mens vi arbejder. Derfor blev jeg også vildt frustreret første gang, at jeg så mit afsnit i fjernsynet, fordi jeg ikke grinede overhovedet. Det fortalte jeg til Casper: ’Jeg blev nærmest trist, fordi jeg ikke grinede. Er det overhovedet sjovt?’

Så sagde han bare: ’Arh, ja, ja, det ved jeg alt om. Det er, fordi du har grint af joken 500 gange. Nu er det ikke sjovt længere. Men jeg lover dig, hvis du ser afsnittet om to år, så vil du grine igen.’ Det havde han ret i. Jeg genså ’Balling vs. Bahs’ i sidste uge, og der grinede jeg igen. Det var dejligt.”

Hvilket ’Klovn’-afsnit fra arkivet ville du gerne selv have skrevet?

”’Hejsan Sverige’ fra sæson 4 kan jeg rigtig godt lide. Jeg elsker, når Frank og Casper tager på mandeture og har et mandeprojekt sammen. Man ved bare, at det går helt galt, og jeg glæder mig altid til at se, hvordan det går galt. Det her med, at de har taget Lars Hjortshøj ind i firmaet, og de til sidst må erkende: ’Du er mere en adoptivsøn, som vi har fortrudt, at vi har adopteret.’

'Guffeliguf' fra sæson 6 er også en personlig favorit. Mia og Frank har pjækkehyggedag, og der bliver smuglet stoffer ind i Mias teforretning. Det er genialt, at Mia kommer ud af fedtefadet, fordi hun har ligget og onaneret på et videokamera.

’Tango for tre’ fra sæson 4 er også sød. Jeg tror, at mange kan identificere sig med, at ’nu skal vi spice tingene lidt op’, og så synes Frank, at det gør ondt i knæene at bolle på gulvet. ’GØR DET NU BARE, ALTSÅ.’ Jeg synes, det er sødt, når Mia til sidst i afsnittet siger: ’Jeg vil bare gerne danse med Frank.’ Det er dejligt, at der også er nogle afsnit, hvor man kan mærke deres samhørighed, kærlighed og loyalitet.”

Hvad kendetegner dine afsnit?

”At jeg kommer ud for nogle andre ting og problemer, end Frank og Casper gør. Fx handler et afsnit fra den kommende sæson, ’Venstretricket’, om, at Frank går ned i en slikbutik og aldrig kan få sin pakke udleveret. De kan ikke finde den, og han må gå forgæves mange gange. Det har jeg jo skrevet, fordi jeg selv har oplevet det. Jeg har stået i slikbutikken, hvor de siger: ’Vi kan ikke finde pakken, kan du komme tilbage?’

Da vi sad og diskuterede idéen, kunne hverken Casper eller Frank sætte sig ind i det. De bor begge i hus og får bare leveret deres pakker hjem til adressen. ’Det her sker for mange,’ forklarede jeg dem. Men selvom de skulle ned i en slikbutik og hente en pakke, er jeg ret sikker på, at de aldrig ville gå forgæves. Der er så god service på de københavnske caféer, når man er ude at drikke kaffe med dem. Faktisk så god service, at den næsten bliver dårlig. Man bliver afbrudt hvert femte minut og spurgt, om man har alt, hvad man skal bruge. Derfor ved jeg, at verden møder dem på en anden måde, end den møder mig. Det kommer der andre situationer ud af, og det, forestiller jeg mig, afspejler sig i mine afsnit.

Jeg har inkorporeret nogle mere spirituelle, mystiske og eksotiske ting, fx tilgivelsesceremonien i ’Spild af Pingus’. Det er, fordi jeg selv har siddet til flere tilgivelsesceremonier på Bali. Jeg er godt klar over, det er spacy ad helvedes til. Derfor er det sjovt, og det passer til Fnug og Casper.

Jeg tror også, at fordi jeg har set dem udefra i 15 år, har fået jeg min egen smag for, hvornår ’Klovn’ er bedst, og hvornår jeg bedst kan lide karaktererne.

Jeg elsker jo den sæson, hvor Casper har en depression. Jeg elsker, når Casper bliver ynkelig og ikke kan passe på sig selv. Når Casper projicerer alle sine egne behov og alt sit lort over på Frank – det er skide sjovt, og jeg tror, alle mennesker kan genkende, at de pludselig er en brik i en andens puslespil.

Fx i det nye afsnit ’Alter ego’, som jeg har skrevet, er Casper bange for sit liv, da han har fået en stalker. Der prøvede jeg at gøre ham rigtig ynkelig, fordi jeg syntes, det var sjovt, at Frank skulle tage sig af ham, og at Frank ikke rigtig orker det.”

Apropos eksotisk: I ’Alter ego’ begynder Casper og Fnug at solbade deres numsehuller. Hvor kom den idé fra?

”Det er desværre ikke mit påfund. Det er CC’s påfund. Jeg havde skrevet afsnittet færdigt, og så kom Casper og sagde, at der godt kunne være plads til en lille ekstra historie. Han havde læst i en artikel i The Sun, at der er en subkultur i England, der er begyndt at solbade deres numsehuller, fordi det skulle give ekstra meget energi. Frank og jeg brød ud i latter og troede ikke rigtig på det, indtil Casper viste os artiklen: ’Kan vi ikke få det ind i afsnittet?’ Og det er jo sjovt og spacy nok og noget, som Fnug sagtens kunne finde på, og så kom det med i manus.

Casper er virkelig god til at læse mange artikler og kulturmagasiner rundt omkring og så finde noget, han hæfter sig ved. Det er jeg ikke så god til. Jeg piller navle, reflekterer over min egne tanker eller tager mig selv i at være forudindtaget. Og så tager jeg pis på det – det er vigtigt at kunne tage pis på sig selv. Fx at jeg skal til gymnasie-reunion, og jeg observerer, hvad der sker omkring mig, men særligt inde i mig selv.”

Ja, i ’Alter ego’ skal Frank til gymnasie-reunion-fest. Hvorfor var det sjovt at sætte ham i den setting?

”Jeg var til en 30-års fødselsdagsfest, hvor det nærmest føltes som en gymnasie-reunion. Jeg havde ikke set de andre i otte år og kunne mærke, at jeg syntes, det var hyggeligt, men også lidt ubehageligt, fordi jeg blev proppet tilbage i en rolle, jeg ikke orkede. Selvom man har udviklet sig og arbejdet meget med sig selv, så ser andre dig jo stadig, som den du var for 10 år siden.

Jeg observerede de dynamikker, der gentog sig, og det var dét, jeg skrev afsnittet ud fra. Jeg kunne sagtens forestille mig, at Frank havde et behov for virkelig at vise de andre fra klassen, at han har klaret sig godt og er blevet noget. Det har hans ego behov for, det havde mit sgu egentlig også.”

Foto: Per Arnesen/TV 2 | Frank morer sig til en gymnasie-reunion-fest og håber på at imponere sit gymnasie-crush Rikke.

Du giver comeback til Bøllemis fra sæson 2. Hvorfor det?

”Fordi jeg undrede mig over, at han ikke har været med i andre afsnit siden. Han er jo syg i hovedet, ham der. Så genså jeg afsnittet og opdagede, at de fik nævnt noget med ’skolen’, men vi har aldrig hørt, hvor Frank havde gået i gymnasiet, så derfor syntes jeg, at det kunne være sjovt at lave noget spinoff på, hvor det er, Frank kender Bøllemis fra. Det er sjovt at hive en karakter tilbage, som man ikke har set i andre afsnit siden.”

Hvem er din yndlingskarakter fra ’Klovn’?

”Revisor-Kurt. Jeg elsker det afsnit, hvor de har købt en båd, men ikke har nogen plads til den. Den måde, Revisor-Kurt ikke-håndterer situationen på og fralægger sig alt ansvar, er så sjov: ’Det er lidt noget lort. Det er sgu en streg i regningen. Det må I bare finde ud af, og jeg står selvfølgelig til rådighed’, og så går han.

Jeg elsker også at hade Fætter Andreas, for han er så røvirriterende. Han er meget nem at skrive til, fordi han har så stort et ego og er så selvhøjtidelig. Selvhøjtidelige mennesker er altid sjove. Og så er Frank jo også oplagt at vælge. Jeg identificerer mig nogle gange med Franks splittethed. At han har sine principper og kan gå for meget op i retfærdighed. Inderst inde har Frank en ret høj moral, det går bare tit galt, fordi han også er lystdrevet. Det kan jeg genkende.”

Hvorfor har du sat netop Søren Pind, Simon Kvamm, Anders Breinholt og Lille Christian sammen i en mandegruppe med Casper og Frank?

”For to år siden var jeg min på første og sidste Tinder-date. Fyren fortalte mig, at han skulle mødes med sin mandegruppe senere, og jeg anede ikke, hvad en mandegruppe var. Han fortalte, at de var otte-10 medlemmer, som mødtes hver femte uge, og der sad de og talte om følelser, og det var et intensivt forløb lige nu, fordi en af dem havde en depression.

Jeg tænkte, at der var noget sjovt i, at der sidder 10 voksne mænd og kun taler om følelser. Det handler ikke om networking, og der skal ikke komme noget ud af det, men du skal turde åbne og blotte dig selv, og sådan noget kunne Casper sagtens være med i.

Frank vil selvfølgelig også være med i denne mandegruppe, efter Casper fortæller ham om den. Det er Franks forfængelighed, der gør, at han også vil være med, når alle de her anerkendte mænd er med. Hvis det var nogle, han aldrig havde hørt om, ville han være ligeglad. Så det blev nødt til at være nogle karakterer, som han kendte godt i forvejen og nogle, som havde opnået en form for anerkendelse indenfor deres felt.

I mandegruppen har man som sagt denne præmis om, at man skal tale om ægte og dybe følelser, så jeg tænkte, det ville være sjovt, at Frank kun kan snakke om, at han ikke kan få fat i sin pakke fra slikbutikken.”

Foto: Per Arnesen/TV 2 | Der bliver talt store følelser i mandegruppen.

Hvad var dit eget forhold til ’Klovn’, før du begyndte at skrive på serien?

”’Klovn’ har altid bare været sådan en ting, som jeg straffede, når jeg havde tømmermænd eller havde lidt ondt af mig selv eller lidt PMS. At se ’Klovn’ var min måde at komme i godt humør igen på.

I gymnasiet vidste jeg godt, at jeg ville arbejde med film, men havde ikke fået sporet mig ind på, hvilken del af filmbranchen, det skulle være. Jeg havde altid skrevet meget og gik og overvejede at søge ind på Filmskolens manuskriptlinje, men jeg tænkte alligevel, at det ville blive svært, så jeg prøvede at lægge drømmen lidt på hylden for at beskytte mig selv.

Men da jeg så den første ’Klovn’-film i biografen, fik jeg så ondt i maven. Jeg kan huske, at jeg tænkte: ’Jeg skal bare det her. Jeg skal lave. hvad de laver.’ Ikke nødvendigvis arbejde med Casper og Frank, men jeg skulle skrive comedy, film og tv-serier, for ellers villd jeg ikke længere kunne gå i biografen uden at blive bitter, og jeg ville dø ulykkelig.”

Du begyndte alligevel på historiestudiet på KU?

”Det var et meget bevidst valg. Jeg tænkte: ’Okay, jeg søger ikke ind på Filmskolen, men så må jeg vælge noget andet, som giver mig nogle redskaber, som jeg kan bruge. Desuden tænkte jeg, at historie er et meget tungt fag. Hvis jeg ikke kunne gennemføre det, kunne jeg heller ikke blive manuskriptforfatter. Set i bakspejlet var det et rigtig godt valg.

Jeg bruger min historieuddannelse meget nu som manusforfatter. Jeg laver meget research, jeg kan godt lide at nørde emner som interesserer mig helt i dybden: faglitteratur, YouTube, Pinterest, film, serier og dokumentarer om det emne, jeg skal skrive om. Nogle lider af FOMO - jeg lider af det, jeg kalder ‘FOMI’ - fear of missing information.”

Hvordan kom du så til at skrive for Casper og Frank på ’Klovn’?

”Når man har afleveret speciale, kommer man ud i dagpengesystemet, og jeg skrev mange manuskripter i løbet af min uddannelse og sendte dem til alle mulige steder, men ofte fik jeg ikke noget svar tilbage. En dag havde jeg været til jobsamtale på et museum, og det var et job, jeg ikke ville have, men jeg var jo egnet til det. Man må ikke sige nej, hvis man får det tilbudt, så jeg sad inderligt og håbede på, at jeg ikke fik jobbet tilbudt.

Så spurgte min mor: ’Hvilket job ville du helst have, hvis du selv kunne vælge?’ Hele dagen havde jeg set ’Klovn’, og jeg svarede hende: ’Jeg vil skrive ’Klovn’.’ Hun sagde bare: ’Så gør det. Hvorfor skulle du ikke kunne det?’ Jeg reagerede sådan: ’Ja, right, hvad tror du selv?’ ’Gør det nu bare. Hvad er det værste, der kan ske? Det er jo, at de ikke svarer.’ Det havde hun jo ret i, og så jeg gik hjem og skrev, og fire dage senere havde jeg skrevet ’Balling og Bahs’.

Jeg printede manuskriptet ud og fandt, rigtig stalkeragtigt, Caspers og Franks adresser på nettet. Det var faktisk nemmere end at finde deres mails. Og så satte jeg en post-it på manus, hvor jeg skrev mit telefonnummer, og så skrev jeg ude på konvolutten: ’Klovn. Sæson 8. Afsnit 1’’

Jeg smed det i deres postkasser, og der gik under 24 timer, så fik jeg en sms fra Casper, som var så sød, positiv og begejstret og skrev, at han havde fået tilsendt mange ting, men det her var det bedste, han havde læst. Han sluttede sms’en af med: ’Hvad kunne du tænke dig?’

Jeg skrev til ham meget kækt: ’Jeg skal være manusforfatter og skrive tv-serier og Hollywoodfilm, og jeg ved godt, at jeg skal starte et sted, så jeg vil gerne arbejde med dig og Frank.’ Så skrev han: ’Super. Her er min mail’. Og så begyndte vi at maile.

Casper og Frank var meget åbne og de første som responderede på den måde, som jeg håbede på. De var pisseligeglade med, om jeg havde gået på Filmskolen, hvor gammel jeg var, hvilket køn jeg er. De var ikke forudindtaget, de gik kun op i materialet, og om produktet var godt."

Hvad kan du ellers afsløre fra den nye sæson?

”Mia træder mere i karakter. Vi diskuterede, hvor Mia og Frank skulle være i deres ægteskab. Skulle de skilles? Vi kom frem til, at de stadig havde deres små kriser, men at Mia på en måde skulle have ældet sig sådan, at nu gad hun ikke mere pis. Frank kunne dumme sig nok så mange gange, men der var en større konsekvens. Hun pakker det ikke længere ind og bare render rundt med et trist ansigtsudtryk."

Se, hvad vi ellers skriver om: Klovn, Casper Christensen, Frank Hvam, Interview, Serier, Streaming og Satire