Velkommen til det nye Euroman Premium – mere originalitet til dig

Se Greenpeaces Lego-kritiske filmhit

Se Greenpeaces Lego-kritiske filmhit

En lille film, hvor legofigurer illustrerer en klimaøkonomisk pointe, er blevet et viralt hit.

Filmen begynder med panoreringer over et smukt islandskab med søde hunde og glade eskimoer.

Men scenen viser sig at være knap så paradisisk, da man ser, at Shell er ved at gennemføre en olieboring i fjorden ud for det arktiske landskab, mens en ond matador-type med høj cigarføring kigger til med dollartegn i øjnene.

Det er miljøorganisationen Greenpeace, der står bag filmen, som er blevet set af 2, 5 millioner mennesker på YouTube siden offentliggørelsen i går.

Filmens egentlige formål er at få Lego til at opgive sit partnerskab med Shell. På Greenpeaces hjemmeside kan man skrive under på en anmodning til legetøjsproducenten om, at ”de skal droppe Shell og derved beskytte Arktis!”

Greenpeace skriver også:

”Vi elsker at lege med LEGO – både på grund af det sjove legetøj og fordi selskabet tager et stort ansvar for miljø og klima. Men LEGO er kommet i dårligt selskab med Shell, der spiller en førende rolle i oliekapløbet i Arktis, og vi kræver samarbejdet stoppet.”

Børsen skriver, at mere end 250.000 har underskrevet anmodningen.

I 2011 indgik Lego og Shell en co-branding-aftale, der blandt andet betyder, at man finder en Shell-tank ved trafikskolen i Legoland i Billund, og at Shell-tanke i 33 lande har eneret til at forhandle en Ferrari-Legobil.

LÆS OGSÅ: Klæder skaber folk: Kunstner giver lego streetwear på 

For en uge siden lavede Greenpeace en anden aktion mod samarbejdsaftalen, da aktivister gik ind i Legoland og hængte skilte med teksten "LEGO – Beskyt Arktis – Stop med at lege med Shell" op på en miniaturemodel af en Shell-boreplatform.

Ifølge engelske The Mirror har aktivister lavet den samme aktion i Legolands filial i Windsor.

Legos topchef Jørgen Vig Knudsø sagde i den anledning i en udtalelse på Legos hjemmeside:

"En co-promotion-kontrakt som den med Shell er en af mange måder, vi er i stand til at brede Lego-klodserne ud til flere børn. Vi hilser alle input fra tilhængere, børn, forældre, ngo'er og andre interessegrupper. De har høje forventninger til den måde, vi agerer på. Det samme har vi. Vi har en stærk tro på, at dette spørgsmål er et anliggende mellem Shell og Greenpeace."

 

Se, hvad vi ellers skriver om: LEGO, Miljø og Tegneserier