Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Youtube-generationen dominerer den danske musikscene

Foto: Johanne Fick / Red Bull Content Pool

Youtube-generationen dominerer den danske musikscene

Der er folk, så langt øjet rækker. Flere tusinde mennesker. Alle står helt mast og lettere maniske op mod den opstillede scene. Som vilde dyr i bur. Henover publikum crowdsurfer en af de optrædende i seks minutter. På scenen står de helt unge rappere Topgunn og Klumben sammen med deres dj, Eloq. Henover publikum ligger Kidd

Et års tid før vanviddet omkring scenen på Blegdamsvej under Distortion i 2011, sad de fire drenge i et lille kummerligt kælderlokale, de havde lejet på Nørrebro, og hyggede sig med at lave lidt musik for sjov.  

Men det var inden, det tog fart for Cheff Records, en gruppe unge fyre fra forskellige steder i København, men med en fælles passion for musik. Selv kalder de sig en familie. En familie, der pludselig var på alles læber, efter de havde smidt et par numre på Youtube. 

”Hvis vi tog til Jylland, kunne de også sangen, ville gå i det samme tøj og sige de ting, vi sagde. Det var super underligt. Og så begyndte vi at tænke: ”Vi har fat i et eller andet, det bliver vi nødt til at gøre noget ud af,” fortæller dj og producer August Fenger, aka Eloq til euroman.dk, om sangen ’Ik lavet penge’, der gav det landsdækkende gennembrud. 

Cheff-drengene kom stormende med respektløs gør det selv-attitude. Og masser af tro på egne evner. De blev forgangsmænd for gør det selv-generationen.

LÆS OGSÅ: Trippet: Er det en fugl? Nej, det Emil Stabil

Men de var langt fra de eneste, der turde stå på egne ben og springe ud i musiker-drømmen. Kesi, Gilli og de andre drenge fra Nørrebro-crewet B.O.C. vandt deres tilhængere på samme tid. Senere kom endnu flere til. Ukendt Kunstner, Sivas, Lord Siva og Hukaos. For blot at nævne nogle få navne. 

En generation af unge håbefulde danske musikere, der uimponeret begyndte at sætte spørgsmålstegn ved pladeselskaberne og bare ville gøre tingene selv.  

”Uden at jeg skal klappe mig selv for meget på skuldrene, statuerede Cheff et eksempel for, hvordan man udgav musik på en anden måde, end man plejede at gøre”, siger Eloq. 

Og udbyttet kom med det samme. Visningerne af Cheffs videoer eksploderede. Numre som ’Ik lavet penge’ og ’Uhh Det Er Så Svært At Være Så God’ har i dag over 2.600.000 visninger. Topgunns ’Tilbud’ har næsten tre millioner visninger. Og det er ikke kun Cheff-drengene, der har haft succes på YouTube. Et af det seneste års tids største hit ’D.A.U.D.A.’ er blevet set langt over to millioner gange. 

Det seneste eksempel på, at denne generation i øjeblikket dominerer den danske hip hop og r’n’b-scene, kom da både Ukendt Kunstner og Sivas modtog priser ved det netop overståede DMA 2014. 

”Folk er virkelig sultne efter at prøve en masse ting af, udgive sange og vise at de laver musik. Der er ikke lige så stor frygt for, hvordan det kommer til at gå, hvis de ikke har et pladeselskab”, fortæller Eloq. 



At lave musik selv, har aldrig været mere tilgængeligt. Hvilket gør, at flere end nogensinde tør følge drømmen om at kunne leve af musikken. 
Video-portalen YouTube har gjort det nemmere for musikerne at få deres musik ud til lytterne. Her får de en indikation på, hvorvidt folk kan lide deres musik, og om deres sang er et potentielt hit.

Alligevel mener gør det selv-generationen, at første ingrediens i opskriften på et godt nummer er dem selv og deres venner. De laver den musik, de selv gider lytte til, og det som de ved, deres venner vil feste til. 

”Det er ikke holdbart at lave musik, som et pladeselskab eller en eller anden gerne vil høre. Så får du ikke dit eget brand, så er du bare en eller anden, der laver musik for nogle andre, fortæller Eloq og understreger vigtigheden i at udnytte sit netværk.

”Du er nødt til at spille det for folk. Finde ud af, om musikken er noget, dine venner gider feste til. Hvis det virker, så klø på, og find ud af, hvordan du og dit netværk bedst muligt kan få det ud til danskerne. Det er 50 % held og 50 % godt og flittigt arbejde”.

LÆS OGSÅ: Eminem i kontroversiel freestyle: ”Jeg smækker Lana Del Rey to på skrinet”

Det var det, Eloq og de andre drenge fra Cheff gjorde, da de havde indspillet videoen til ’Kysset med Jamel’ i deres lille studie på Nørrebro. Deres venner havde en stor andel i, at sangen pludselig var spillet flere hundredtusinde gange.

Herfra tog det for alvor fart, og en et år lang rejse med udsolgte koncerter, ekstatiske publikummer og vilde morgenfester kunne begynde. 

Pludselig var det, der startede som noget, fire unge drenge på Nørrebro selv havde ”griner” over, spredt ud over hele landet. 

”Nu skulle vi pludselig gå lidt mere seriøst til det. Vi havde tænkt, at vi selv skulle eje det, vi lavede. Vi kunne ikke forstå, hvorfor vi skulle købes af en eller anden eller spises af med et eller andet tilbud, når vi selv og vores venner kunne gøre det.”

”Vi skulle tage os sammen til at oprette et firma, få papir på det og få styr på penge og skat. Alt muligt. Det tog tid, men det var sgu en virkelig fed rejse”. 

Der blev lagt tid og arbejde i projektet Cheff Records, og siden koncerten på Blegdamsvej, hvor den crowdsurfende Kidd var frontfiguren, har de andre medlemmer også slået igennem individuelt. 

Cheff Records med fotograf Jamel, Eloq, Klumben, Topgunn og Kidd. Foto: Jonas Bie

Alle har i dag gang i deres egen karriere ved siden af Cheff-familien. Klumben har sammen med Raske Penge vundet priser, Topgunn har lavet nogle af de største landeplager de seneste par år, og Eloq laver musik med næsten hele branchen. 

”Lige i øjeblikket sidder jeg og arbejder på mit eget Eloq-projekt og laver musik med nogle musikere fra USA. Så arbejder jeg på min egen EP, der snart kommer ud, og får besøg af en masse fede kunstnere. Jeg har åbnet min egen klub, Rumskib, på Vega, den skal også have lidt tid. Forhåbentlig bliver vi snart færdige med Jonas For Faens næste udgivelse, som vi har arbejdet på i to år nu. Og så skal jeg snart til at lave musik med Karl William igen, og selvfølgelig Kidd. Det glæder jeg mig rigtig meget til.”   

Flere hiphop-bomber over København

”Fuck et pladeselskab, jeg’ på gadeplan, og jeg bli’r ung entreprenør, og jeg sørg’r for, vi får mer’, får mer’", rapper Gilli på nummeret ’Ung Entreprenør’ fra sin debut-EP ’Ækte Vare’. 

Gilli er en del af Nørrebro-crewet B.O.C. (Bomber Over Centrum), et crew, der voksede frem, samtidig med at Cheff Records fik natklubberne til at eksplodere med ’Kysset med Jamel’ og ’Ik lavet penge’, men med en anden lyd.

B.O.C.’s beats var tungere og rimene vredere. Der var mere ghetto-attitude i musikvideoerne.

”Vi havde ikke nogen dybere plan med det, vi satte os ikke ned og lavede en marketing-strategi, vi begyndte bare at lægge vores musik ud. Vi gjorde det på den måde, vi følte var den rigtige, og på den måde rapperne i USA, som vi lyttede til, gjorde. Så vi fulgte vores instinkter, og det endte med at bære frugt til sidst,” fortæller Oliver Kesi til euroman.dk om begyndelsen i 2010.


Gilli, Benny Jamz og Kesi. 

Han understreger, at det hele handler om, hvorvidt folk kan lide ens produkt. Hvis produktet er godt, skal det nok blive delt på Facebook af dine venner, som deler det med deres venner. Hvis medierne så får nys om nummeret, kan det pludselig gå stærkt.
  
Selvom B.O.C-numre som ’Fisshul’, ’Slem Dreng’ og ’Ku Godt’ delte vandene i kommentarsporene på Youtube, begyndte de at vokse. Pludseligt havde over 500.000 set deres videoer, og drengene indså at de havde fat i noget. 

LÆS OGSÅ: Danmarks bedst klædte mand: Nr. 6 - Sivas

”Det lille stykke arbejde vi lavede i starten, begyndte at bære frugt, så vi tænkte: ”Hey, det her kan blive meget større, hvis vi lægger endnu flere kræfter i det.” Men vi var nødt til at skille os af med nogle laster, for at få flyet til at lette,” siger den 'Søvnløs'-aktuelle rapper.

Han havde altid troet på, at han kunne følge sine drømme. Men satsningen på musikken krævede sine ofre.


”Det startede med, jeg droppede ud af skolen. Så blev det måske til, at jeg droppede et arbejde, og så droppede jeg lidt fritid og venner, der røg lidt for meget. Det krævede masser af tid og hårdt arbejde. De 5 % ekstra kræfter, man lægger i arbejdet, gør en kæmpe forskel”.

Men musikken begyndte at blive et arbejde, det som Kesi mødte ind til om morgenen. Kesi blev den første fra B.O.C. til at slå igennem individuelt. 



På trods af generationens gør det selv-attitude og uimponerethed, valgte Kesi at skrive under på en pladekontrakt med Universal.  

”Jeg synes aldrig, min attitude har været ”fuck pladeselskaber”. Men jeg sad stadig med alt. Bestemte hvordan videoerne skulle se ud, og hvilket nummer, der skulle være første single. Jeg så det lidt mere som en bank, der lagde nogle penge til et lån, så jeg kunne få lavet en plade”.

Samarbejdet med pladeselskabet holdt dog ikke mere end et års tid, og B.O.C.-drengene valgte at gøre Cheff Records kunsten efter og starte deres eget pladeselskab, ’UROPA’ (Ung, Rig Og Pisse Arrogant).

De store crews mødes i Vega

I 1993 samlede ni rappere fra de beskidte boligblokke på New Yorks Staten Island et hold. De kaldte sig Wu-Tang Clan. 

Klanen voksede sig hurtigt kæmpestor, og midt i 90’erne dominerede den rap-scenen i den østlige del af mulighedernes land. Gruppen blev inspirator for mange unge amerikanske rappere, der gik med en drøm om, at leve af musikken.  

LÆS OGSÅ: Læs bookerens bedste hiphop-anekdoter

Små 20 år senere var gruppens fascination stadig stærk nok til at inspirere en flok unge rappere på Nørrebro. 

”Vi sad derhjemme og drak bajere og så Wung Tang-videoer og syntes, det var for fedt. Hele den der mentalitet. At have et stort banner på scenen, at være flere rappere, der alle var individuelle, men stadig rappede med på hinandens musik. Så vi tænkte, vi skal da ha’ et crew,” fortæller Eloq, om, hvordan de fik ideen til Cheff Records. 

Men det er ikke kun Eloq og Cheff Records, der har hentet inspiration fra den New Yorkske klan. Kesi og B.O.C. fulgte også med i den amerikanske hiphop-kultur.  

”Vi blev inspireret af Wu-Tang Clans måde at bygge et crew op på. Hvor der er en masse mennesker med, og det ikke kun handler om rappen, men om sammenholdet. Hver har sin rolle og tilføjer sit til gruppen,” siger Kesi. 



Generelt betyder sammenhold meget for generationens kunstnere. Det er med til at gøre dem stærkere. Og det er ikke kun Cheff Records og B.O.C., der har succes i øjeblikket. 

Det Århus-baserede crew Hukaos er med Karl William som hidtil mest kendte ansigt stormet frem i 2014.

Det har været et begivenhedsrigt år for de unge århusianske drenge Karl William, Tais,  Louis Rustum og Thøger, med koncert på Roskilde Festival, Danmarks turné og flere ’Ugens uundgåelige’ på P3.


Hukoas-crewet. Fra venstre Tais, Louis Rustum, Karl William og Thøger.

Og nu står de fredag den 21. november på scenen i Store Vega til arrangementet #NYTING, hvor Red Bull Studio har valgt at invitere Cheff Records, B.O.C. og Hukaos for at hylde hele gør det selv-generationen. 

Eloq har ageret idémand på projektet og har sammen med Red Bull booket kunstnerne, der skal spille på denne særlige festaften.  Han siger:

”Udover Cheff, B.O.C. og Hukaos, har vi også inviteret Lord Siva, der er super dygtig. Han har virkelig leveret med sin debut-EP. Og så kommer Emil Stabil også, der kom ud af ingen ting med ’Er Det En Fugl’. Han er pissefed og laver en masse sjove ting. Alt i alt tror jeg, det bliver en kæmpe fest. Jeg glæder mig i hvert fald”. 

Læs mere om #NYTING og køb din billet her

Til #NYTING kan du blandt andet opleve Kidd, Klumben, Eloq, Kesi, Gilli, Benny Jamz, Karl William, Lord Siva og Emil Stabil.