Christian Fuhlendorff var begyndt at se ud som en hulemand ifølge ham selv. Fuldskægget havde fået lov til at gro lige så tosset, det ville i tre uger. Anledningen til fuldskægget var, at Fuhlendorff skulle under barberkniven ved et shave off-event den 31. oktober på Salotto42 i København for at kickstarte velgørenhedsprojektet Movember.

”Min søn har ikke gidet lege kildeleg med mig, og jeg har vasket mig meget i hovedet de sidste tre uger, for skægget begynder hurtigt at lugte grimt. Jeg kan godt lide at spise mad, men når jeg er mæt, har jeg ikke brug for at blive ved med at lugte af den mad, som jeg lige har spist. Derfor glæder jeg mig til at få det fjernet,” siger Christian Fuhlendorff.

Han er en af mange tusinde danske mænd, som deltager i Movember og skal gro sig et overskæg i november for at samle penge ind til kampen mod prostatakræft, testikelkræft, psykiske problemer og fysisk inaktivitet blandt mænd.

“Jeg har valgt at være med i Movember, fordi jeg synes, at det også er vigtigt at sætte fokus på noget, mænd kan blive ramt af. Prostatakræft er en alvorlig sygdom, og der er desværre rigtig mange mænd, der får det. Jeg mener, at det er vigtigt at råbe højt om det. Specielt i disse tider hvor det oftest er dem, der råber højest, der bliver hørt,” siger Fuhlendorff og tilføjer:

”Vi mænd kan være dårlige til at passe på os selv og være lang tid om at komme til lægen. Hvis nu kræften bare havde ramt direkte i tissemanden, havde vi uden tvivl handlet hurtigere med at blive undersøgt.”

STØT Movember og det gode formål her.

Foto af: Tor Jørgensen

Movember er en sammenskrivning af ordene moustache og november og startede i 2003 i Australien, men er i de seneste år begyndt at fylde mere og mere i Danmark. Siden oprettelsen har Movember på verdensplan indsamlet mere end 4,5 milliarder kroner og har som målsætning at sænke antallet af mænd, der dør for tidligt med 25 procent inden 2023. Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse bliver 4.364 danske mænd i gennemsnit ramt af prostatakræft hvert år, mens 1.179 dør af sygdommen om året.

For at deltage i Movember skal man gro et overskæg og lade det ståi hele november måned. I perioden kan venner, familie og bekendte donere penge til ens overskæg.

Valget af netop et overskæg forstår Fuhlendorff til gengæld ikke. ”Det er meget sjældent, at folk kan bære et overskæg. Freddie Mercury kunne måske som den eneste, men han var også en rockstjerne. Det er sjovt, at når vi endelig skal sætte fokus på noget omhandlende mænd, så skal vi altid være lidt grimme. Det er åbenbart vores lod i livet.”

Faktisk har Fuhlendorff prøvet en enkelt gang før at være med i Movember, hvilket var for seks år siden. Men det gik ikke så godt.

”Jeg måtte opgive og fjerne overskægget før tid. Min kone gad simpelthen ikke at kysse mig, men nu tager jeg en hel måned uden at blive kysset af min kone. Vi har været sammen i så lang tid og er ikke så nyforelsket mere, at jeg kan godt klare en måned uden hendes kys denne gang.”

”Jeg er ikke så nervøs for at skulle gå rundt med et overskæg. Jeg håber da, at vi bliver mange, der kommer til at være grimme sammen.”

Foto af: Tor Jørgensen

Til Movember-kampagnen har den schweiziske urproducent ORIS designet en specieludgave af det succesrige heritage model-ur, Divers Sixty-Five. Modellen er en 40 mm automatisk model med drejekrans og buet safirglas i retro-stil. Uret leveres med en grov læderrem og en stribet textilrem, så man selv kan skifte look. ORIS Movember-modellen knytter sig til kampagnen ved at have et moustache-logo lagt ind i begge remme og graveret ind i urets bagkasse. Uret koster 17.500 kroner og kommer til salg hos autoriserede ORIS-forhandlere i løbet af november. Pengene fra salget af uret vil ORIS donere til Movember.

Ved shave off-eventet blev Fuhlendorff overrakt et eksemplar af uret.

”Jeg kigger tit på ure og synes, det er svært at finde et ur. Jeg vil gerne have det forholdsvist simpelt, så jeg kan se, hvad klokken er lynhurtigt. Der sker ofte alt for meget ved skiven på mange af de andre mærkers ure, men jeg kan godt lide denne model af ORIS, for det er meget stilfuldt, og der sker ikke så meget.”

”Det er meget rart at have et ur, når man optræder, så man kan have styr på, hvor længe man har igen på scenen. Og jeg har det med at gå over tid, så nu, når jeg kommer til at gå med dette ORIS-ur, skal folk til at vænne sig til, at jeg ikke laver lige så lange shows længere, hvilket mange nok er glade for. Formentlig halvdelen af publikummet.”

Små 20 minutter efter Fuhlendorff satte sig i barberstolen, var fuldskægget og hulemands-looket væk. I en kort stund kan han nyde, at han ser ud som sig selv igen uden skæg. Men snart vil skovsneglen begynde at vokse frem fra skjulet. Fuhlendorff vil holde os opdateret på udviklingen af overskægget i løbet af måneden og uploade videoer og billeder på sin Facebook og Instagram.

 Se videoen fra eventet, hvor Fuhlendorff taler om skæg: