Krigen mellem Coca Cola og Pepsi når helt ind i parforholdet
Foto: Getty Images

Krigen mellem Coca Cola og Pepsi når helt ind i parforholdet

Der er større risiko for et ulykkeligt forhold, hvis du kan lide Pepsi og din kæreste kan lide Coca Cola

Forskere har nu bevist det, vi alle sammen godt vidste: At forskellig smag i sodavand kan være altødelæggende.

Næste gang du står i supermarkedet og skal vælge mellem Coca Cola eller Pepsi til middagen med din kæreste, bør du måske tænke dig om en ekstra gang. 

I hvert fald viser ny forskning fra Duke Universitys Fuqua School of Business, at samme smag i brands kan have enormt stor betydning for ens forholds succes. Det fortæller Gavan Fitzsimons, som er lektor i marketing og står bag undersøgelsen, i et nyhedsbrev fra universitetet.

“Folk tror, at kompatibilitet i et forhold skyldes, at man har samme baggrund, religion eller uddannelse. Men vi har fundet ud af, at de ting ikke betyder nær så meget for, hvor lykkelig du er, som brand-kompatibilitet,” siger Gavan Fitzsimons.

I undersøgelsen kiggede forskerne på forskellige præferencer inden for sodavand, kaffe, chokolade, øl og biler og fulgte både individer og par - nogle i over to år. Resultaterne viste, at der er en klar forbindelse mellem magt og lykke i forhold. De testpersoner, der havde mindre magt til at ændre deres partners adfærd, havde en tendens til at føle, at de igen og igen endte op med deres partners foretrukne brand i stedet for deres eget - hvilket førte til en “death-by-a-thousand-cuts”-følelse, forklarer Danielle Brick, som er en af de øvrige forskere bag undersøgelsen.

Hvis du kan genkende ovenstående scenarie fra dit eget forhold, behøver du dog ikke at begynde at finde flyttekasserne frem. Ikke endnu, i hvert fald.

“De fleste par vil ikke slå op på grund af brand-inkompatibilitet, men det vil føre til, at personen med mindre magt vil blive mindre og mindre lykkelig,” siger Brick. 

Forskerne konkluderer på den baggrund, at vi bør begynde at tillægge brand-kompatibilitet lige så stor - hvis ikke større - betydning som andre faktorer, der kan have indflydelse på vores forhold.

“Personer der søger efter kærligheden bør måske endda overveje at skrive deres brand-præferencer ind i deres dating-profiler,” siger Fitzsimons.

LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Danskerne er de mest utro i verden

LÆS OGSÅ: Flot animationsfilm får dig til at miste lysten til cola

LÆS OGSÅ: Tinder vil have dig til at droppe din tiger-selfie