Tænder så hvide og blændende som et selvlysende solarium, orangebrun photoshop-hud og en callcenter-kvinde, der ligner en, som har den bedste dag i sit liv.

Stock-fotos kan genkendes på mange meters afstand, og her på redaktionen er det en målestok i sig selv, om et billede er for ’stock-agtigt’ til at blive brugt på en artikel. 

Men vi elsker at hade dem, og nu kan du få en hel stak af hvide t-shirts med både lange og korte ærmer og tryk på maven. Tilsammen ligner de drejebogen til en tysk reklame for Kinder chokolade, for det er Adobe Creative Connection, kilden til arkivet af karikerede stock-fotos, der står bag kollektionen, som bliver fremvist af unge og coole hipstermodeller.  

Målet med den nye kollektion er at lave en renæssance af deres arkivbilleder. Derfor skal de gamle billeder fases ud på værdig vis, og det bliver de altså ved at blive trykt på deres helt egen limited edition t-shirt kollektion.  

Adobe vendte sig til det svenske reklamebureau Abby Priest for at dræbe deres gamle ry for klichefyldte og overdrevne billeder. 

”Vi ville hylde det, der har været før og vise et sidste glimt af det, før vi lægger det hele bag os og bevæger os ind i en ny tidsalder,” siger Oscar Hellqvist, creative direktor hos Abby Priest.

Billederne er trods alt overgået i historien som klichéer på både følelser og begivenheder. Det pæne, men faste håndtryk mellem forretningspartnere, manden, der tager sig til hovedet ved computerskærmen i tydelig frustration, eller kvinden, der skraldgriner, mens hun spiser sin sunde salat.  

Desværre er de nye t-shirts ikke tilgængelige for alle os almindelige dødelige, de er derimod en del af marketingskampagnen, der er målrettet Adobes kunder. 

LÆS OGSÅ: Esben Bjerre: ’Det er ikke kun kostskoleelever fra Herlufsholm og advokater, der går med slips’

LÆS OGSÅ: Modeserie: Sømanden kommer til at fylde i gadebilledet igen

LÆS OGSÅ: Talentfokus: 5 lovende danske tøjmærker du bør kende