Den næste store ur-hype? Både Tyler the Creator og Kanye West sværger til ‘smadret’ ur
Det bliver spottet på flere og flere håndled, og det er vel snart på plads at tale om en decideret hype. Den er dog kun for de få, for prislappen på Cartier Crash er gerne på den forkerte side af en kvart million. Vi har spurgt urekspert Kristian Haagen om, hvorfor det uperfekte, perfekte ur har momentum lige nu.
Tyler the Creator. Kanye West. Og en række andre notabiliteter, som den seneste tid er blevet spottet med et af tidens mere eftertragtede ure: Det uperfekte, perfekte Cartier Crash, der bedst af alt kan beskrives som et totalskadet Cartier Tank, det har været involveret i et biluheld.
“Det er et fantastisk ur,” fortæller urekspert og ven af Euroman Kristian Haagen på en telefonforbindelse fra sommerlandet. “Cartier Crash er Cartier Tank med attitude.”
Men hvad er historien med Cartier Crash? Legenden siger, at en ejer af det klassiske Cartier Tank i sin tid bragte en totalskadet udgave af sit ur ind til Cartier i London. Uret var så ødelagt, at det ikke kunne repareres. Men det var ikke så skidt, at det ikke var godt for noget, for det ødelagte men stadig smukke ur inspirerede folkene hos Cartier til ganske enkelt at designe et fungerende ur med en ‘ødelagt’ form.
Annonse
“Et Cartier Crash er relativt sjældent. Det er ikke et ur, man ser på særligt mange håndled. Den høje pris skyldes, at det er kompliceret at producere på grund af størrelsen på urværket," fortæller Kristian Haagen.
For Kristian Haagen kommer det ikke som en overraskelse, at uret vinder popularitet hos rappere som Tyler The Creator og Kanye West. Med hver deres umiskendelige lyd er det en identitetsmarkør også at kunne være bedøvende ligeglad med, om uret oprindeligt har været tiltænkt kvinder. Grænserne for køn bliver udvisket, og det er i langt højere grad ens personlige smag, der spiller ind.
“Det handler om, hvad jeg synes er flot. Ikke alle mulige andres holdninger. Det handler også om gender fluidity, og at mange ser stort på, hvad der oprindeligt er tiltænkt kvinder. Der ligger en enorm selvsikkerhed til grund for at vælge et Cartier Crash,” forklarer Kristian Haagen og fortsætter: “Der findes et foto af Muhammed Ali, hvor han har et Cartier Tank på, som jo er et lille ur om hans håndled. Men ingen kan sige, at han ikke ser cool ud.”
Selvsikkerheden og evnen til ikke at bekymre sig om, hvad andre tænker, er ikke nødvendigvis medfødt. Kristian Haagen har bemærket, at rappere og hiphoppere gerne gennemlever de samme valg af typiske ure på forskellige tidspunkter af deres karriere, og tager os her med på en typisk urrejse for hiphop-kunstnere.
“Når du starter i hiphop, skal du pisse territoriet af og råbe højt. Det kræver et stort ur med fem tidszoner og masser af bling og farver, fx et Jacob & Co. Efter den svære toer, hvor du beviser, at du kan noget, køber du så et diskret, ældre Rolex, måske et Explorer. Ved album nummer tre har du både demonstreret dit talent og skrabet godt med penge sammen, men du er udover det med at vise dig frem. Så køber man et Casio G-Shock. Og når du så er så langt i din karriere, at du kan kalde dig etableret, er det på tide at give udtryk for din egen, personlige smag. Og så køber du et Cartier Crash.”
Vor tids store kunstnere har tradition for at skabe hype og efterspørgsel om de identitetsmarkører, de bærer og omgiver sig med, herunder selvfølgelig ure. Et Cartier Crash koster gerne op mod 300-400.000 kroner, i december var der endda en model der gik for $225.000 på en auktion hos Christie’s, og det bliver interessant at se, om den seneste tids opmærksomhed på uret i populærkulturelle sammenhænge driver prisen endnu længere til vejrs.
Jeg har kun lært halvdelen af, hvad min far kunne med sine hænder. Og mine børn har lært mindre end halvdelen. De kan ingenting. Jeg tror, det vildeste, de kan, er at binde deres snørebånd. Det, tror jeg, kan være roden til noget af den mistrivsel, vi oplever.