Pengene vælter ind, og flere butikker skyder op rundt omkring i verden. Dr. Martens lider tilsyneladende af vokseværk, og det skyldes blandt andet en slags mani i Asien. Det skriver The Guardian.

Det britiske firma har ifølge avisen set omsætningen stige til 291 millioner pund – svarende til over 2,4 milliarder kroner.

Sidste år så 18 nye Dr. Martens-butikker dagens lys, og planen er at åbne yderligere 20-25 butikker verden over i år. Det legendariske skofirma udvider især forretningen i Japan og Sydkorea.

“Det går rigtig godt for os i Japan. Man kan se Tokyo som et globalt modecentrum,” siger Jon Mortimore, økonomidirektør i Dr. Martens.

En del af succesen skyldes også kollektionen DM’s Lite, som Dr. Martens lancerede sidste efterår. DM’s Lite er lettere udgaver af de ikoniske læderstøvler med bløde gummisåler, der sikrer stødabsorbering og komfort. Og de er faldet i god jord, fordi de ifølge Jon Mortimore blandt andet appellerer til kunder, der gik i Dr. Martens som ung.

“Men de appellerer også kraftigt til yngre kunder, der er vokset op med lettere sko,” siger økonomidirektøren.

Sidste år solgte Dr. Martens 200.000 par af de nye DM’s Lite-sko.

I alt sælger firmaet omkring seks millioner par sko om året. De fleste bliver fremstillet uden for Storbritannien, men der bliver stadig lavet 60.000 par på den oprindelige fabrik i Northamptonshire.

LÆS OGSÅ: Dr. Martens støvlen har været på slankekur

LÆS OGSÅ: RAINS åbner butik i hjertet af København

LÆS OGSÅ: Garderobesnak med Nikolaj Hübbe: "Jeg tror jeg har 200 skjorter"