Foto: UMA x HAN KJØBENHAVN

Han Kjøbenhavn klar med ny Puma-kollektion: ”Vi er kommet langt bredere ud i verden”

PUMA x HAN KJØBENHAVN SS’18 lander i butikkerne lørdag. Sidste år måtte man melde udsolgt på flere styles allerede på lanceringsdagen af første kollektion.

Han Kjøbenhavn og Puma genforenes igen. De to vidt forskellige brands lancerer lørdag en ny kollektion, som er deres andet samarbejde i rækken.

PUMA x HAN KJØBENHAVN SS’18 består af fire par sneakers, et nålestribet sæt med bukser og jakke samt en hue og en rygsæk. Produkterne kommer i et begrænset oplag og kan blandt andet købes fysisk i Han Kjøbenhavns butikker og online på HANKJOBENHAVN.com og PUMA.com.



Sidste år måtte man melde udsolgt på flere styles allerede på lanceringsdagen af første kollektion, så du skal være hurtig.

Han Kjøbenhavn-grundlægger Jannik Wikkelsø Davidsen fortæller, at han til denne kollektion har hentet inspiration stilistisk fra de første computere og kopimaskiner.

”Opvæksten i betonen i Hvidovre har været rammen, mens kollektionen er mere grafisk, hvor elementerne især kommer fra den tid, hvor den digitale verden lavede sit indtog i mit liv med Commodore og sort-hvide printere," siger Wikkelsø Davidsen og fortsætter:

"Fascinationen af kopimaskinen, dens mange muligheder og unikke udtryk har været platformen for denne kollektion. Jeg har leget med funktionerne i maskinen og skabt et distorted DIY udtryk, som på en fin måde fanger og driver den stemning, som vi gerne vil kommunikere i dette samarbejde."

”Det passer godt til Puma, fordi det er noget, som de aldrig ville lave. Dette samarbejde handler om at finde et sted hen, hvor begge brands føler, at de kan eksistere, men også til et sted, hvor Puma per natur ikke ville være. Det er faktisk første gang, at Puma har lavet en sort-hvid kampagne.”

Hvad forventer man typisk om Pumas udtryk?

”Først og fremmest logopræget kollektioner, fordi sådan er det oftest med collabs, så driver og fylder logerne. Men folk ville også forvente, at Puma er meget farverig og måske en smule mere korrekt, hvis man kan sige det. Vores kollektion er hverken logopræget eller farverig. ”

Han Kjøbenhavn, der er kendt for et råt look, har aftalt at lave fire kollektioner i alt med Puma, og nu er man halvvejs i projektet. Det var Puma, som for tre år siden kom og spurgte det danske brand, om de ville være interesseret i et samarbejde.

Wikkelsø Davidvisen var ikke i tvivl.

“Puma er jo én af de tre store (Adidas og Nike er de to andre, red.), men har stadig en underdog-position. Derfor var de ekstra interessante for os at arbejde med, da vi kan udvikle og flytte dem nogle andre steder hen.”

Samtidig var Han Kjøbenhavn nået til et sted som virksomhed, hvor de gerne ville ekspandere til udlandet, og i den strategi passede Puma godt ind i.

Hvad har samarbejdet betydet for jer?

”Når du går ind i et samarbejde med en kommerciel partner, så er det klart, at du kommer nogle steder hen i verden, hvor du ikke eksisterer. Og vi er uden tvivl kommet langt bredere ud, end vi har været vant til.”

”Allerede har der været fremgang i Asien, Japan og Korea, hvor vi har fået flere kunder. Vi har også vækstet ret radikalt i USA.”

Hvordan undgår man at miste sin coolness, når man indgår et samarbejde med en kommcerciel partner?

”Det er vigtigt at være stærk nok til at drive det selv og ikke gå på kompromis med ens DNA og værdier. Du må aldrig negligere det fundament, som du har skabt. Puma har været så rare at lade os skabe og skyde kampagnen, som driver dette samarbejde, som selvfølgelig gør, at vi selv kan kontrollere balancen. Vi har brugt vores egne gamle hvidhårede model også til denne kampagne og har skudt nogle sort-hvid billeder, som er anderledes, end man kunne forvente af Puma. Kampagnematerialet er på ingen måder kommercielt.”

Hvorfor passer I godt sammen med Puma?

”Puma er et godt match, fordi de vil lade os gøre tingene på vores egne præmisser. Selvfølgelig skal vi have Puma med i det, vi laver, men de har så stor tiltro til vores univers, at vi får en kæmpe frihed."

”Vi har også lært hinanden bedre at kende. Mange collabs popper hurtigt op, er enkeltstående og går i glemmebogen igen. Men projekter bliver altid mere interessante, når de får flere kilometer i benene. Vi prøver at undgå collabs, som kun kommer i én kollektion."



Han Kjøbenhavn fylder 10 år i løbet af 2018. Wikkelsø Davidsen dannede mærket oprindeligt med makkeren Tim Faith Hancock, men de gik hvert til sit sidste år. I stedet fik man erhvervsfolk ind som chef, formand og investorer.

“Bruddet var en naturlig udvikling. Vi var vokset fra hinanden og var nået til et punkt, hvor vi gerne ville vækste. Vi havde kunnet drive forretningen rigtig langt, men det var på tide, at vi fik en kapacitet ind, som var vant til at håndtere økonomi og administration på rigtigt højt niveau.”

Hvordan er det for dig at få jubilæum?

”Det er vanvittig, at vi fylder 10 år snart, for det er en svær branche. Især hvis du gerne vil vækste. Jo ældre du bliver, jo støvet kan du blive i dit udtryk, hvis du ikke passer på. Vores segment vil gerne have friskhed og skarphed, men hvordan konkurrerer du med yngre brands, som kan agere, som det passer dem, mens din egen virksomhed vokser og får flere interesser?”

”Men der har vi været gode til at fastholde vores alternative univers, fordi jeg hele tiden har sagt, at vi i Han Kjøbenhavn har opnået vores succes ved at gøre tingene på en anderledes måde. Hvis vi stopper med at gøre det på den måde, så bliver vi irrelevant som brand. Så længe vi har fokus på produktet, er kompromisløse og går til grænsen, vil vi stadig kunne konkurrere med de unge mærker.”

Hvad har I lavet af fejl i de 10 år?

”Vi har begået masser af fejl. Vi har nogle gange været for kompromisløse i opbygningen af vores kollektioner ved at have for mange af vores svære styles fra modeshows i butikkerne også. Der har været butikker, som har tænkt :’Det her er for hjernedødt. Det kommer vi aldrig til at sælge.’ Og det er stor fejl, for så mister du din omsætning. Men det er også det, som er en fantastisk opgave og balance - for det handler om at være relevant og innovativ - men stadig skabe produkter, som slutforbrugeren reelt kan bruge i sin hverdag.”

”Vi har også været for sløse til noget så simpelt som at holde en tidsplan, så vores styles ikke kom i butikkerne i tide til, at de kunne blive udsolgt og genbestilt igen.”

Han Kjøbenhavn har som mål at tjene et trecifret millionbeløb inden 2021. I den nærmeste fremtid vil de have ekstra fokus på deres kvinde-styles, som er en forholdsvis ny ting for dem.

LÆS OGSÅ: Fredagens detalje: Ud i den vilde natur – safarijakken bliver smart til sommer

LÆS OGSÅ: 16 af sommerens bedste solbriller

LÆS OGSÅ: Nostalgi hitter: Her er tre sneaker-samarbejder, der dyrker det barnlige univers