”Nogle mennesker mener, at Utahs naturressourcer skal bestyres af en lille gruppe bureaukrater langt væk i Washington. Og gæt en gang: De tager fejl.”

Sådan sagde Donald Trump mandag, da han meddelte offentligheden sin plan om at beskære de fredede områder Bears Ears og Grand Staircase-Escalante.

De to områder, der blev fredet af henholdsvis Barack Obama og Bill Clinton og deres respektive regeringer, ligger i Utah og er del af et ikonisk amerikansk landskab domineret af røde canyoner.

Trumps beslutning om at reducere de fredede områder med omkring 8.000 kvadratkilometer åbner potentielt op for udnyttelse fra landmænd og oliefirmaer, og planen har mødt kritik fra mange sider.

Den er allerede blevet bestredet af civile søgsmål fra i hvert fald tre sider: fra naturbeskyttelsesforeninger, fra indianergrupper, der bebor området, og fra palæontologer, der forsker i den utahske forhistorie igennem de fossiler, som jorden gemmer.

Nu melder endnu en gruppe sig blandt kritikerne, nemlig producenter af outdoorbeklædning. Feltet føres an af det populære amerikanske mærke Patagonia, der blev stiftet af bjergbestigeren Yvon Chouinard i 1973. Mærket, der producerer en del af deres tøj af genbrugte materialer, og som donerer 10 procent af sine indtægter til naturbeskyttelsesorganisationer, har i dag en sort skærm med meddelelsen ’Præsidenten stjal jeres jord’ som indgang på sit website.

Herfra kan man trykke sig videre til en side, hvor Patagonia anbefaler en række organisationer, man kan større, hvis man vil hjælpe i kampen for at bevare de fredede områder.

Herfra kan man trykke sig videre til en side, hvor Patagonia anbefaler en række organisationer, man kan større, hvis man vil hjælpe i kampen for at bevare de fredede områder.

Desuden har mærket The North Face udtalt, at de vil donere 100.000 dollars til et pædagogisk besøgscenter i Bears Ears, og ligeledes har det canadiske mærke Arc’teryx offentliggjort, at det vil donere nettooverskuddet af deres post-Thanksgiving e-salg samt 30.000 dollars til gruppen Public Lands Defense Fund.

New York Times skriver derudover, at Patagonia planlægger snarest at gå videre med sit eget søgsmål mod Trumps beslutning.

”Regeringens ulovlige handlinger er et komplot mod vores fælles ansvar for at bevare de ikoniske steder til fremtidige generationer,” siger firmaets chefjurist gennem en talsperson.

Patagonia har de seneste år oplevet stigende popularitet uden for ødemarken, nemlig blandt streetwear- og modepublikummet – i en grad, så mærket spøgefuldt er blevet kaldt Patagucci.

Den amerikanske indenrigsminister har affejet kritikken fra Patagonia som selvpromovering:

”Du mener Patagonia made in China? Det her er et eksempel på en særlig gruppes interesser. Der er ikke blevet stjålet en kvadrattomme. Den føderale stat er uformindsket. Jeg synes, det er skammeligt og modbydeligt, at de lyver så åbenlyst for at få penge i deres egen kasse.”

Det er inden for fredningslovens rammer, at regeringen kan tilbagerulle fredningen af et stykke land. Ifølge Det Hvide Hus har amerikanske præsidenter 18 gange tidligere begrænset fredede områder. Det skriver The Guardian