Mission: Den ultimative skjorte

Mission: Den ultimative skjorte

Instagram-billedet viser Shanghais skyline. Under billedet står der: ”#ViSstarterSquEtsSjortefirma.” Den ide, at starte et skjortefirma, ændrede Joachim Latochas liv. Et par år senere kvittede han jobbet som international konsulent med speciale i køb og salg af virksomheder og begyndte en rejse mod at lave den ultimative skjorte til erhvervsmanden. Den rejse har Jacob Risgaard, kendt fra Coolshop og Løvens Hule, investeret i.

Joachim_Shanghai_614.jpgJoachim Latocha var i Shanghai som en del af hans job som director i Deloittes M&A-afdeling. For en konsulent er den klassiske hvide skjorte lige så hans Powerpoint-præsentationer og mobiltelefon.

”Derfor besluttede jeg også hurtigt, da jeg startede BARONS, at missionen skulle være at lave den ultimative skjorte. Jeg ville ikke være en del af modeindustrien og brug-og-smid-væk-kulturen. Vi skulle have én permanent kollektion, som jeg så til gengæld vil blive ved med at forbedre. Målet er, at skjortekrigeren ikke har lyst til at tage den af, når han kommer hjem fra arbejde,” siger Joachim Latocha.

I Løvens Hule

De første år gik med at udvikle skjorterne og en forretningsmodel, som bryder med modebranchens idealer. Kollektionen hos BARONS består af fire skjorter, Founder, CEO, Consultant og Lawyer. Når kunden har fundet den helt rigtige skjorte, kan han købe den igen og igen.

”Og det er præcis, hvad vores kunder gør. Vi har rigtigt mange kunder, som vi nærmest kan stille uret efter. Én gang om året bestiller han 5 nye skjorter, så han ikke skal tænke på, hvad han skal tage på om morgenen,” siger Joachim Latocha.BARONS_Jacob-Risgaard.jpg

Omkring nytår tog hans ide Løvens Hule med storm. Da Joachim Latocha præsenterede ideen for de fem investorer, fik han det højeste tilbud nogensinde – 15 mio. kroner. Han valgte dog en mindre investering fra Jacob Risgaard, som er stifter og medejer af Coolshop. Han tror på ideen.

”Jeg investerer i mennesker. Og når der står sådan en vild ung mand foran mig, som har set et hul i markedet, så er jeg med. For det er jo fuldstændig rigtigt. Hvorfor skal Danmark ikke være førende på skjorter, når nu vi er førende på alt muligt andet design. Og så har de oveni købet cuttet alle de fordyrende mellemled ud. Dansk udviklet, direkte til forbrugeren,” siger Jacob Risgaard om samarbejdet med BARONS.

Butik på Strøget

Jacob Risgaard siger samtidig, at den bedste markedsføring er at få kunderne til at prøve skjorten.

”BARONS skjorter er jo nærmest ligesom rødvin. Du skal have prøvet den, du skal have smagt den. Den bedste reklame, man kan lave, er nærmest at få folk i den. Eller en i omgangskredsen eller på kontoret. Så bruger man den resten af arbejdslivet,” som han udtrykker det.Barons_AllShirts36981.jpgDerfor åbner BARONS en butik på Strøget i København sammen med solbrille-firmaet urfirmaet About Vintage, så det bliver lettere at prøve skjorten.

Bæredygtigt opgør

Joachim Latocha og BARONS teamet gør i det hele taget tingene på deres egen måde. De kender kunder, fordi de selv er skjortekrigere.

”Da jeg startede BARONS i 2014, var det blandt andet fordi, jeg havde en masse skjorter i mit klædeskab, som jeg ikke brugte. Det var nogle, jeg havde købt på udsalg i en moderigtig farve eller med et eller andet smart mønster på. De hang bare der, og jeg tænkte, at det hverken var godt for min pengepung eller miljøet,” siger Joachim Latocha, stifter af BARONS.

Det er derfor, han holder fast i denne ene permanente kollektion. Det er det, hans kunder ønsker. Og han mener, at det er det mest bæredygtige i længden.barons_vildsvin.jpg