Modeposten: Efterårets fedeste sneakersamarbejder og Apple, der forsøger at gøre deres ur luksuøst

Apple har præsenteret en ny iPpad og nye iPhones, men de har også fremvist det nye Apple Watch, som de har lavet sammen med det franske modehus Hermès. 

I en uge, hvor der har været flest opsigtsvækkende nyheder fra udlandet, står Libertine-Libertine for listen eneste danske indslag, og det gør de så også med stil. 

LÆS OGSÅ: Nyt dansk sneakermærke: ” Indenfor fem år vil vi blive nævnt blandt de største og bedste i verden”

Lad os komme i gang med ugens stil-og modeoverblik.

Apple Watch i kamp mod ur-giganterne

Apple Watch har mødt stor kritik fra ur-entusiaster verden over, som ikke tror på, at det tekniske ur kommer til at kunne konkurrere med Rolex, Omega og alle de andre etablerede ur-giganter. Det forsøger Apple nu at gøre noget ved og til det, har de fået hjælp fra det luksuriøse franske modehus Hermès. 



De lækre læderremme fra Hermès har uden tvivl givet Apple Watchet et nyt og mere elegant look, og med den lysebrune rem nyfortolker man Hermès Cape Cod ur, men om elektronisk-giganten nogensinde vil stjæle kunder fra Rolex er mere tvivlsomt. 



De nye Apple Watch koster fra 7.300 kroner og kommer i butikkerne den 5. oktober. 

Reebok møder fransk elegance i et af efterårets bedste samarbejder

Det for tiden meget populære modehus Maison Kitsuné har slået sig sammen med Reebok og lavet en fed kollektion, der giver sportstøj en ny dimension med Kitsunés mere klassiske æstetik. Den baseball-inspirerede kollektionen byder på sweatshirts, en baseballjakke og et par lækre sneakers. Sidst de to slog sig sammen om et sneakersamarbejde blev det udsolgt lige med det samme. 



En af efterårets mest interessante samarbejder når udvalgte butikker fra lørdag den 12. September. 



H&M rammer efterårets tendenser

Den svenske highstreet gigant har i denne uge sendt deres nye efterårskollektion ud i udvalgte H&M-butikker. Og her rammer de som sædvanligt bredt på tidens tendenser: fokus er på løsere silhuetter og frakker og rullekraver i jordfarver. 

LÆS OGSÅ: Seks tendenser i efteråret du bør kende til



Lag på lag har også været nøgleord for herrelinjens chefdesigner, Andreas Löwenstam i udarbejdelsen af kollektionen, som bliver forhandlet i H&Ms butikker på Amagertorv og Købmagergade i København. 


H&M Raglan Coat til 999 kroner

H&M Relaxed Pant til 499 kroner



H&M Rollneck sweater til 499 kroner

Vans er tilbage!

De har samarbejdet en masse gange over det senest årti, og nu har de endnu en gang slået sig sammen. Resultatet er en otte skos stor kollektion for Vault by Vans. Modellerne kender vi fra tidligere, men de har fået et nye udseende, og i sær de hvide lærredssko med de farverige gummisåler har skabt meget hype i ugens løb. 



Skoene kommer i et begrænset oplag i udvalgte butikker, som fx New Yorkske Kith og den internationale livsstilbutik Dover Street Market fra lørdag den. 12. september. 



Libertine Libertine er klar med stærk efterårskollektion

Det danske streetwearmærker har netop offentliggjort deres lookbook for deres nye efterårskollektion ’Boom in the head’. Og den er fuld af oversized jakker, bomberjakker med et anderledes fit og kreativt designede blå hvide-stribede skjorter, som Libertine Libertine efterhånden har gjort til sit varemærke. 



Euroman.dk tog en kort snak med desginer og medejer Rasmus Bak om den nye kollektion. 

Hvad er temaet for den nye kollektion?

”Der er ikke et overordnet tema, og vi arbejder kun sjældent med større tematikker. Jeg synes ofte, det bliver forceret og indsnævrende. 'Boom in the head' -kollektionen er et udtryk for, at vi forsøger at bevare et stærkt momentum. Der en god energi i navnet."



I korte træk, hvordan udvikler man en ny kollektion fra idé til produktion?

”Grundlaget for en ny kollektion opstår faktisk ret organisk for os. Udgangspunktet er vores ståsted på det givne tidspunkt. Inspirationskilderne kan være abstrakte og helt konkrete, men helt overordnet føler vi os stærkt rodfæstede i kvalitet, så allerede på idéplanet spiller tekstiler en væsentlig rolle for det endelige udtryk."



De udvalgte metervarer kombinerer vi med de looks og styles, som vi synes, kollektionen skal baseres på. Efterfølgende får vi et overblik over de største produktkategorier, og derefter bestiller vi samples hjem, hvor vi arbejder videre med det endelige fit og detaljer.

Efter sæsonens modeuge-, messe- og showroom-arbejde går vi endelig i produktion. Men det hele er en ekstremt omfattende proces.”

Hvad er dine favoritter fra kollektionen?

"Jeg er meget tilfreds med tre af de styles, som indgår i dette signaturlook. Et lag-på-lag mix af vores italienske merinould rullekrave, kombineret med en lynlås hættetrøje i en meleret italiensk uldkvalitet og en lang windbreaker yderst. Der er en god balance mellem høj kvalitet i materialerne, funktionalitet og et cool udtryk. På mange måder essensen af det vi gerne vil med Libertine-Libertine."



Hvorfor er det stadig så svært at købe Libertine-Libertine online?

”Vi arbejder i øjeblikket kun med få online-forhandlere, men er så småt ved at gøre klar til at lancere vores egen shop næste år. Jeg tager dog den disciplin ret alvorligt, og vi vil ikke i luften med et koncept, før vi føler, der er tid og kapacitet til det. ”

LÆS OGSÅ: Gå efteråret velklædt i møde: 14 nye jakker

LÆS OGSÅ: Modeposten: Nye sneakers og ure

LÆS OGSÅ: Er sweatpants virkelig de nye jeans?