Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Soulland genudgiver ikonisk T-shirt

Foto: PR

Ugens modeoverblik:

Soulland genudgiver ikonisk T-shirt

Vi samler op på ugen, der er gået i modeverden, og fortæller de vigtigste nyheder.

I 20 år har Soulland gjort sig mere end bemærket på den danske modescene, og det skal naturligvis fejres. Derfor har det danske brand i denne uge udgivet en ganske særlig T-shirt-kollektion.

I efteråret 2002 producerede de nemlig deres første T-shirt i København, og i anledningen af jubilæet har de gentrykt selvsamme model samt en række andre af deres ikoniske logo-T-shirts, som nu er til salg på deres webshop.

Find kollektionen her.

 

Iso.Poetism vinder prestigefuld pris

I denne uge blev designprisen Wessel & Vett Fashion Prize, der tidligere har haft navnet Magasin Du Nord Fashion Prize, uddelt, og vinderen blev brandet Iso.Poetism, som danske Tobias Birk Nielsen står bag. 

"Dagens vinder, Iso.Poetism af Tobias Birk Nielsen, har en dokumenteret historik af langsomt at opbygge et finansielt stabilt og bæredygtigt brand, samt en klar forståelse af ethvert aspekt af hans brand – fra hvem hans kunder er, til hvilket område han tilhører, og hvad han fremadrettet skal. Vi tror på, han har alt, hvad han behøver, for at være succesfuld i modeverdenen, som den er i dag," siger Christopher-Jacques Morency, der er brand director hos Vanguards og har været en del af juryen.

Dermed modtager Tobias Birk Nielsen hovedpræmien på 500.000 kroner samt en plads i Copenhagen Fashion Weeks talentprogram, CPHFW NEWTALENT, hvor han blandt andet vil gennemgå et mentorforløb og få mulighed for at afholde åbningsshowet ved Copenhagen Fashion Week i efteråret 2023. 

"Jeg er selvfølgelig ekstremt overvældet og taknemmelig for at blive anerkendt for det arbejde, vi laver, samt er jeg taknemmelig for den platform Wessel & Vest tilbyder – det er virkelig en unik og ekstraordinær oplevelse. Det har personligt ikke været uden forhindringer, men det er det hele værd at vinde i dag," siger Tobias Birk Nielsen i en pressemeddelelse.

 

Zinedine Zidane er model for Palace i sit sabbatår

Adidas’ samarbejde med japanske Yohji Yamamoto og hans mærke Y-3 fylder 20 år, og det fejres nu med en navnkundigt promoveret kollektion med high-end skatermærket Palace.

Det er den franske verdensmester og senere succestræner i Real Madrid Zinedine Zidane, der har været uden job siden maj 2021, der er kampagnens ansigt. Der spekuleres allerede før det kommende VM i, at Zidane vil blive fransk landstræner efter vinter-slutrunden, men indtil da hygger han altså rundt i det støvhvide joggingsæt, der er en del af den nye kollektion fra Adidas, Y-3 og Palace.

Kollektionen præsenteres side om side med det franske skaterikon Lucas Puig, der i pressematerialet chit-chatter og triller bolden mod Zidane.

Udover Zidane og Puigs tracksuits består kollektionen også af sneakers, en T-shirt med klar inspiration fra de fodboldtrøjer, Zidane brillerede i i 00’erne, en dunjakke, regnjakke, skuldertaske og selvfølgelig en fodbold.

Hvis man vil have fingrene i samarbejdet, skal man sidde klar 11. november klokken 12 i Adidas’ Confirmed-app, online hos Palace eller i en fysisk Palace-butik.

 

En af Danmarks bedst klædte mænd stiller skarpt på klassiske og moderne modedetaljer i ny bog

Sergei Sviatchenko er en mand med mange jern i ilden. Ud over at være collagekunstner med udstillinger på anerkendte steder som Kunsten.nu og Fredericia Kunstforening har den multikreative altmuligmand, der tidligere i år fyldte 70 år, lavet samarbejder med brands som An Ivy, Jack & Jones samt herretøjsbutikken St. Valentin.

Og så er han ovenikøbet en yderst velklædt herre, der med sin legesyge blanding af den klassiske og preppy garderobe har prydet vores liste over Danmarks bedst klædte mænd.

Men alt det med mode og stil startede et lidt andet sted.   

Med målet om at forene kunst og mode uden at skele til hverken brands eller trends skabte den ukrainskfødte kunstner Sergei Sviatchenko i 2009 nemlig foto- og modebloggen ’Close Up And Private’, også kendt som CUAP, hvor han blandt andre brugte sin ene søn, fodboldspilleren Erik Sviatchenko, som model.

Nu kan Sergei Sviatchenko så præsentere sin genrebrydende blog i et nyt format. Efter fem års intensivt arbejde sender han i dag bogen ‘Close Up And Private - Modern Classicist - A man’s guide to look at the details’ på gaden i samarbejde med det østrigske forlag Verlag für moderne Kunst.

Bogen kan købes her.