Prøv Euroman kvit og frit i 14 dage

Ugens modeoverblik: Virgil Ablohs allersidste Louis Vuitton-kollektion netop lanceret

Foto: Getty Images & PR

Ugens modeoverblik: Virgil Ablohs allersidste Louis Vuitton-kollektion netop lanceret

Vi samler op på ugen, der er gået i modeverdenen og fortæller de vigtigste nyheder.

Stone Island 22.jpg

Stone Island markerer 40-års jubilæum

I december 1982 stiftede Massimo Osti det italienske luksusbrand Stone Island. Et mærke, som man både ser den unge generation, træner Pep Guardiola og fodboldtilhængere iføre sig og naturligvis mange andre.

Næste år runder Stone Island 40 år, og det skal blandt andet fejres med en efterår- og sommerkollektion, der har fået navnet '82/22', og som nu er afsløret. Flere nye styles er inspireret efter mærkets store arkiv, men man vækker også deciderede gamle og ikoniske items til live igen. Der vil være overtøj i nylon, sweatshirts, T-shirts og jerseyshorts i bomuld. En egentlig dato for, hvornår kollektionen vil lande i 2022, kendes endnu ikke.

 

Rains 17 12.jpg

Rains får nye kategorier og nyt logo

De aarhusianske regntøjsspecialister skriver et nyt kapitel.

"Vi vil gerne ses som mere end et regntøjsmærke. Dette er ikke nyt, men en rejse, vi har været på i mange sæsoner med vores udforskning af termisk overtøj, accessories, tasker og fodtøj," siger Tanne Krogh Vinter, Head of Design, i Rains.

Udover en stribe af helt nye styles og farver til deres regntøjskollektion, udvider man blandt andet med sko, tøj der kan bruges inden døre og et nyt polstrede nylon-koncept i PU,  som både er miljøvenligt og vandtæt. Du kan købe ting fra den nye kollektion i starten af næste år på Rains' hjemmeside.

 

Louis vuitton.jpg

Virgil Ablohs sidste kollektion

For tre uger siden mistede vi Virgil Abloh alt for tidligt til cancer. Vi har både skrevet om hans enorme betydning for streetwear og high-end og hyldet ham i vores podcast 'Sidelæns'. 

I jobbet som creative director satte han et stort aftryk på Louis Vuitton, og inden han gik bort, nåede han at sætte det sidste aftryk på en kollektion for mærket til Pre-fall 22, der lander i butikkerne 28. april næste år.

Ifølge Louis Vuitton var Ablohs ønske med kollektionen 'at hylde idéen om kommercialisme i stedet for at fornægte den, som moden har en tendens til'. Kollektionen er baseret på hans 'drengeideologi', der kombinerer streetwear, arbejdstøj og formalwear. 

Man finder blandt andet skræddersyede træningsdragter, shorts-suits, loafers i laklæder og sågar biavlerhatte udsmykket med graffiti af kunstneren Ghusto Leon.

Et flot sidste punktum af Virgil Abloh.