PÅ OVERFLADEN KUNNE det ligne et pr-stunt eller et slet skjult forsøg på greenwashing, altså markedsføring, der forsøger at få varen til at fremstå mere bæredygtig, end den egentlig er. Da den schweiziske ur-producent Oris sidste år lancerede deres Oris Aquis Date Upcycle, var urskiven på den nye dykkerurkollektion lavet af genanvendt plastik høstet i verdenshavene.
Hver urskive bestod af en psykedelisk mosaik af kulørte plastikfragmenter, der gjorde hvert ur til et unikum – nogle ville sige en rædsel – samtidig med, at det formidlede en historie om Oris’ miljøbevidsthed. Selvom lanceringen selvfølgelig også var et pr-stunt, som fik masser af opmærksomhed i internationale ur-medier, så var det i tråd med firmaets forretningsfilosofi: Oris Aquis Date Upcycle var ikke en limited edition, som sådan noget ofte er i ur-verden, men en permanent del af firmaets sortiment. Det vidner om et vist engagement.
Det samme gør, at Oris i dag kan kalde sig CO2-neutrale. Oris har fået de uafhængige klimaeksperter i rådgivningsfirmaet ClimatePartner til at beregne virksomhedens og deres produkters CO2-aftryk ud fra aktiviteter så forskellige som opvarmning af fabrikken i Hölstein og medarbejdernes pendling til og fra arbejdet. ClimatePartner kunne i 2021 bekræfte, at Oris også kompenserer for over 2.500 ton CO2 gennem deres støtte til projektet Clean Oceans, der indtil videre har forhindret en milliard plastikflasker i at ende i havet.