PÅ OVERFLADEN KUNNE det ligne et pr-stunt eller et slet skjult forsøg på greenwashing, altså markedsføring, der forsøger at få varen til at fremstå mere bæredygtig, end den egentlig er. Da den schweiziske ur-producent Oris sidste år lancerede deres Oris Aquis Date Upcycle, var urskiven på den nye dykkerurkollektion lavet af genanvendt plastik høstet i verdenshavene.
Hver urskive bestod af en psykedelisk mosaik af kulørte plastikfragmenter, der gjorde hvert ur til et unikum – nogle ville sige en rædsel – samtidig med, at det formidlede en historie om Oris’ miljøbevidsthed. Selvom lanceringen selvfølgelig også var et pr-stunt, som fik masser af opmærksomhed i internationale ur-medier, så var det i tråd med firmaets forretningsfilosofi: Oris Aquis Date Upcycle var ikke en limited edition, som sådan noget ofte er i ur-verden, men en permanent del af firmaets sortiment. Det vidner om et vist engagement.
Det samme gør, at Oris i dag kan kalde sig CO2-neutrale. Oris har fået de uafhængige klimaeksperter i rådgivningsfirmaet ClimatePartner til at beregne virksomhedens og deres produkters CO2-aftryk ud fra aktiviteter så forskellige som opvarmning af fabrikken i Hölstein og medarbejdernes pendling til og fra arbejdet. ClimatePartner kunne i 2021 bekræfte, at Oris også kompenserer for over 2.500 ton CO2 gennem deres støtte til projektet Clean Oceans, der indtil videre har forhindret en milliard plastikflasker i at ende i havet.
Nogle natklubejere lever for festen. For atmosfæren, opmærksomheden og den næste drink. Men nattelivets mest magtfulde menneske er en mand, der indtil nu har holdt sig så langt væk fra diskolyset som muligt. Og…