Hvis du ikke skal skæve alt for meget til kedelige ting som budget, hvad ville du så vælge?

Vi har spurgt fire forskellige danske direktører, hvorfor de har valgt netop den bil, de har.

Investorens

Christian Poulsen, adm. direktør i Chr. Poulsen Holding

 

Bil: Porsche 911, årgang 1992

En bil er i udgangspunktet blandt de dårligste investeringer. Men der findes undtagelser. Christian Poulsen er en af landets mest kendte direktører og investorer inden for IT. CV´et tæller blandt andet job som tidligere direktør for DP Microphones samt en række andre succesfulde virksomheder.

I garagen står en Porsche 911 fra 1992, og den har vist sig at være et godt køb – mest af alt, fordi den er teknisk helt unik.

”911 årgang 92´ er unik. Det er den sidste årgang med de aflange lygter. Samtidig er den teknisk på et højt niveau. Den har 4-hjulstræk, og dermed en rigtig god acceleration. Den går til 100 på 5 sekunder, hvilket – selv i dag - er offensivt.

Og den er driftssikker. Jeg kører i den seks måneder om året, og den har kun fået skiftet sliddele. Og så er det faktisk en god investering, for lige præcis denne årgang af Porsche er efterspurgt. Dermed kombinerer den en række facetter fra mit job, som jeg vægter – driftssikker, tidløs konstrueret, og en god investering.”

Den elegante

Jesper Aandahl, Adm. Direktør for Copenhagen Exhibition Group

Bil: Mecedes CLK 320, 2004

Jesper Aandahl har arbejdet over 25 år i messebranchen og er i dag direktør for Copenhagen Exhibition Group. Han er ligeledes mangedobbelt dansk mester i stangspring og tidligere model. Elegance er essentielt, når det gælder hans bilvalg, fortæller han.

”For mig har der aldrig været nogen tvivl. Netop Mercedes kombinerer det solide med en høj grad af elegance, og blandt Mercedes er denne silhuet den smukkeste. Samtidig er den ikke overspillet, men tilpas diskret. Kalechen gør, at den kan bruges året rundt. For mig må køreturen gerne være en oplevelse, og det bliver det i en cabriolet.”

Den æstetiske

Peter Linder, Adm. Direktør Causa Consulting.

Bil: Jaguar XK8, 2005.

Der kunne have stået en nyere bil i garagen med mere effektiv teknologi. Men for Peter Linder drejer det sig om design, og om have en bil, der udadtil er diskret. Helt i tråd med den måde han driver forretning, når han som direktør for Causa Consulting rådgiver den øverste ledelse i landets største virksomheder.

”Det er overdrevet at kalde den et kunstværk. Men det ændrer ikke ved, at det er den smukkeste bil, jeg kender. Linjerne er grænsende til det feminine uden at være det.

Den vækker opsigt, uden at prange. Og motoren er skøn. Den har et massivt bundtræk, som står i smukt supplement til dens ydre. For mig er diskretion en absolut kerneværdi i forretningen, da diskretion i sagens natur altid dækker over et stærkt indre. Derfor er Jaguaren en bil, jeg holder meget af.”

Den teknologiske

Flemming Paasch, Adm. Direktør for Easy Food A/S

Bil: BMW 650i xdrive, 2013.

Teknologi er kodeordet for Flemming Paasch, hvad enten det gælder bilvalg eller hans virksomhed Easyfood, som han er direktør for. Her omsættes der årligt for op mod 300 millioner kroner i en produktion kendt som en af branchens mest innovative.

Direktionsbilen er BMW 650i xdrive proppet med al tænkelig teknologi. Og ikke mindst en massiv V8-motor, der bringer bilen til de magiske 100 på 4,4 sekunder. Vigtigst er dog det opgør med konventionerne, som Flemming mener bilen er.

”Det er en skam, at direktører næsten altid kører i store sedan´er, altså det vi kalder direktionsklassen. Mange spørger mig, hvorfor jeg ikke valgte en cabriolet, og årsagen til det er simpel, og det handler ikke om udseende.

Derimod er min bil er indbegrebet af teknologi og innovation, hvilket også er det, vi fortæller medarbejderne er årsagen til virksomhedens succes. For mig er det meditation at køre, faktisk så meget at jeg altid har radioen slukket og blot overlader mig til den smukke motorlyd.”

LÆS OGSÅ: 10 biler vi glæder os til

LÆS OGSÅ: Christian Grau: "Volvo har slået sine konkurrenter og bygget klassens lækreste bil"

LÆS OGSÅ: Christian Bitz’ auto-CV: ”Nogle gange kører jeg 1.000 km på en dag, og det er vigtigt for mig at komme udhvilet frem og sikkert hjem”