Er det en coupé eller en stationcar? Svaret er ja. Mercedes CLA Shooting Brake er begge dele. Næsten.

Titlen Shooting Brake dækker over en krydsning mellem de to biltyper, og den kan spores helt tilbage til klassikere som Volvo P1800 ES. I dette årtusinde fik den for alvor fat med Mercedes’erne CLS Shooting Brake og lillesøsteren CLA, som nu er kommet i anden generation. Betragtet som stationcar har konceptet sine begrænsninger, men anskuet som coupé er den omvendt meget praktisk. Her er man jo ikke vant til fire døre, bagageplads og sågar et regulært bagsæde, men det har CLA, og så har den i testbilens tilfælde et AMG-badge bagpå. Det garanterer ikke bare for en præstationsfremmende drivlinje, men også for et umisforståeligt muskuløst udseende.

Lad os starte med det sidste. CLA Shooting Brake er en bil, som de fleste vælger på udseendet, og nu er den endda blevet endnu mere bister at se på. Det skyldes ikke mindst den nye, skarpe front, der er hentet fra A-klassen, men også bagenden, der er blevet lidt skarpere. Hovedattraktionen er den karakteristiske profil, hvor vinduessilhuetten danner en hidsig coupéform, som suger opmærksomhed til sig. Parkeret ved siden af en kolikramt Passat ligner den en swingerfest.

19C0111_001.jpg

Der er bare den hage ved det, at designet er en illusion. I virkeligheden er CLA slet ikke så coupé, som den ser ud. Betragter man taglinjen, så fortætter den, hvor vindueslinjen dykker. Det giver plads i bagagerummet, men til gengæld skaber det også en lidt død zone i hjørnet ved C-stolpen. Du ser den især, når du anskuer bilen bagfra – og når du først har set den, så ser du ikke andet.