Hvor sjovt kan man have det i en Volvo?

Hvor sjovt kan man have det i en Volvo?

Volvo er kendt for at prioritere sikkerhed frem for alt. Det er godt, men også lidt kedeligt. Derfor havde svenskerne løsnet sikkerhedsselen en anelse, da de inviterede Christian Grau til vintertest af deres firehjulstrukne XC-serie.

Nordsverige – guderne må vide præcis hvor. Lufthavnen hedder MoraSiljan Flygplats og er bygget i træ. Bagved holder en buffet af firehjulstrukne Volvo’er – XC90, XC70 og XC60. Vi vælger sidstnævnte, da det er klassens næst-smukkeste bil, nu hvor Range Rover Evoque også er kommet til.
 


Halen ind først, så vi kan børste sneen af de store støvler, inden vi svinger benene med ind. Og så er det ellers på med sædevarmen og af sted mod nord. Termometeret i displayet siger minus 18 grader, og der ligger sne på vejen, men vores Volvo er komfortabel og står godt fast.
 
Volvo har lovet os et sjovt program med masser af køreglæde og action. Sverige vi elsker dig, men lad nu være med at love mere end du kan holde... Volvo er blevet en sexet og køreglad  bil men så højt op i himmelen vokser træerne vel heller ikke.


 
Et par timer senere holder Volvo’en på en frossen sø. Tid til den forudsigelige elg-test. Vi blæser ned ad et sneryddet spor på søen, speedometeret runder 70 km/t. Så hugger vi bremsen og styrer bilen uden om et par opstillede kegler. Alt i bilen blinker og Volvoen sejler let men styrer kirurgisk rundt om keglen og videre på den anden side. Imponerende. Så en gang til med 90 km/t. og så med 110. Bingo og lige akkurat bingo.
 
Videre til kegleslalom. Først med alle systemer slået til, gaaaab. Så med alt slået fra, uhhhh. Tænk man kan faktisk slå ESP-systemet fra i en Volvo. Du skal trykke på 70 knapper, og synge som Pipi, men du kan godt. Og tænk sig, giver du den tilpas meget speeder kører bilen faktisk sidelæns. Hæ hæ, sidelæns i en kæmpe Volvo XC90 (ja vi har skiftet bil undervejs) – det er godt nok sjovt. 



Bagefter får vi lov til at køre en XC60, hvad der føles som lodret op på en rampe, som så tipper langsomt hvorefter hvorefter vi kan køre ned igen. Grænseoverskridende og lidt kedeligt i længden, men så... foran os ligger en fire kilometer lang snoet bane på isen. Den skal vi ræse rundt på med al elektronikken slået fra. Og jo modigere vi bliver, og jo mere sidelæns vi kører, jo gladere bliver de udstationerede officials. Altså – svenskerne, dem kan man stole på.
 


Har du lyst til at følge i vores snespor kan du som Volvo-kunde købe dig til en lignende oplevelse hver vinter. Desuden findes der lignende arrangementer på icedriver.com og andre steder på nettet.

Til orientering:

Du er en mindre svensk lufthavn når...

...Terminalen er bygget af træ
...Servicebilen er en gul-malet Saab 900 fra forige årtusinde
...Der ikke er noget security-tjek
...Når boardingkortet er en hjemmelamineret seddel, der tillader dig at gå frem og tilbage mellem transithallen og ...ankomsthallen
...Når piloten får rakt et par glemte handsker fra ankomsthallen ind gennem sidevinduet kort før start
...Når piloten byder velkommen  med ordne ”Velkommen ombord på detta flyget til Arlanda Flygplats. Jeg har hört at der er en del danskara ombord. Ni er är också välkomna”

Se, hvad vi ellers skriver om: Volvo og Christian Grau