Nyt år, nye afgifter: Hvornår bliver Danmark et elbilsland? scroll-down

Nyt år, nye afgifter: Hvornår bliver Danmark et elbilsland?

I år træder en ny politisk aftale i kraft, der skal sikre én million grønne biler på de danske veje i 2030. Betyder det så, at Danmark endelig tager elbilerne til sig på linje med vores norske naboer?

Af Magnus Kraft
Foto: Getty Images
Motor Euroman

DET ER BRYDNINGSTIDER for Kasper Olsson og hans kollegaer hos Jan Nygaard AS, der sælger biler af mærkerne BMW og MINI. Hvor det for syv år siden var first-movere og feinschmeckere, der ville prøve kræfter med BMW’s eldrevne i3-model, er det i dag høj såvel som lav, der flirter med tanken om at erstatte benzinslugeren i garagen med en el- eller hybridbil.

Kasper Olsson, der har titel af marketingdirektør, har startet året ud med en rødglødende telefon i hånden. Forklaringen skal findes i de nye regler for registreringsafgifter, der i december blev aftalt mellem regeringen og støttepartierne Enhedslisten, Radikale Venstre og SF. Kort fortalt skal blandt andet højere registreringsafgifter på benzin- og dieselbiler samt en afgiftsfritagelse for flere billige elbiler sætte skub under implementeringen af elbiler på de danske veje.

”Sidste år solgte vi omkring 300 el- og hybridbiler. I 2021 forventer vi en mangedobling, primært grundet de nye afgifter, samt at vi har et meget bredere og mere attraktivt udvalg af forskellige el- og hybridmodeller,” fortæller Kasper Olsson.

Også hos brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance er man positivt stemt overfor perspektiverne i den nye aftale:

”Vi er meget tilfredse med, at man sætter et pejlemærke for, hvor man gerne vil være i 2030. Vi havde selvfølgelig gerne set, at man havde sat et højere mål, men det er godt, at alle de virksomheder og kommuner, der skal investere i ladeinfrastruktur og udrulning heraf, samt værksteder, der skal være gearet til at håndtere elbilerne med videre ved, hvad de skal investere efter. Samtidig bør det være sådan, at det i et land som Danmark, der har høje klimaambitioner, altid er billigere at køre på grøn energi end sort energi, og det skal afgifterne naturligvis afspejle,” siger organisationens branchechef Lærke Flader.

Aftalen skal lægge låg på det, der i de seneste år har frustreret både købere og sælgere af elbiler herhjemme: Uro om afgifterne. Hos Jan Nygaard AS forventer Kasper Olsson, at en afgiftssats, der som minimum ligger fast de næste fem år, vil animere flere bilkøbere til at gå grønt.

Se, hvad vi ellers skriver om: Elbil